زمان شناسی از ویژگیهای اصلی هنرمند انقلابی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجتالاسلام علی نعمتالهی به مناسبت هفته هنر انقلابی در مراسم بزرگداشت شهید مرتضی آوینی با عنوان تجلی شیدایی که شب گذشته با حضور اسماعیل سکاک شاعر قزوینی و جمعی از هنرمندان استان در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی قزوین برگزار شد، گفت: مهم ترین جنبه انقلاب و نظام مقدس اسلامی بُعد فرهنگی آن است و بُعد سیاسی نیز در این ورطه ابزاری برای پیشبرد اهداف به شمار میرود.
وی افزود: مقوله هنر انقلاب در حیطه فرهنگی که با شهادت سید شهیدان اهل قلم، شهید مرتضی آوینی ترویج یافت امری مهم در زمینه اعتلا و تحقق آرمانهای انقلابی و اسلامی محسوب میشود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اظهر کرد: هنر یکی از مقولههای بسیار مهم و همزاد بشر بوده و آدمی از دیرباز با این مفهوم آسمانی آشنا بوده است.
این مسؤول با بیان اینکه هنر درواقع یک ندای درونی است، عنوان کرد: هیچ قیدی نمیتواند هنر را محدود کند چراکه هنر انرژی رها شده آدمی است که بروز کرده و خود را نمایش میدهد.
حجتالاسلام نعمتالهی به اشاره به کارکرد اجتماعی هنر و با تاکید بر اینکه هنر جلوهای خاص به تمدن اسلامی بخشیده است، خاطرنشان کرد: شخصیتهای بزرگی که در عرصه هنر درخشیدند برآمده از دل تمدن اسلامی هستند و اسلام اگر مبانی هنر را از خود سلب کند چیزهای زیادی را از دست خواهد داد.
وی تصریح کرد: زمان شناسی از سوی هنرمند انقلابی یکی از مولفههای اصلی است و یک هنرمند انقلابی باید به جریانات روز و اتفاقاتی که در بستر زمانی خاص اتفاق می افتد آگاه باشد و بنا به تکلیف نسبت به آنان واکنش نشان دهد.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به جایگاه والای شهید آوینی در شناساندن هنر انقلابی به جامعه ابراز کرد: شهید آوینی زندگی خودش را در راه عقیده و اعتقاداتی که در وجودش نهادینه شده بود فدا کرد که همین امر موجب شیفتگی و علاقه رهبر معظم انقلاب به شهید آوینی شده است.
وی گفت: با مشاهده آثار شهید آوینی مثل روایت فتح میبینیم که او جز توجه به خدا و به کار بردن هنر در راستای اعتقادات و عقاید خود، رویه دیگری نداشته است.
حجتالاسلام نعمتالهی در پایان گفت: شهید آوینی یک تعریف متفاوت از هنر و هنرمند داشت. هنر انقلاب در حوزه تعریف، یک هنر آیندهگرا با چشمانداز دینی، حقطلب و هنری بیدارگر است. با این تلقیها شهید آوینی تعریف جدیدتری از هنر عرضه کرد. در حوزه اجتماعی چنین هنری نمیتواند یک هنر نخبهگرا، گوشهگیر و برای مخاطب خاص باشد؛ جهتگیری شهیدآوینی هم این بود و از آثاری پشتیبانی میکرد که پرمخاطب و مردمگرا بود و بدنه جامعه مردم با آنها ارتباط برقرار میکرد و یک نوع هنر جریانساز بود./955/202/ب1