۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۸
کد خبر: ۳۲۵۰۶۸
در حرم حضرت معصومه؛

اصول تربیت دینی کودکان تبیین شد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که کودکان بلد نیستند دروغ بگویند و تنها خیال‌پردازی می‌کنند، گفت: زمانی که والدین کودک را متهم به دروغ‌گویی می‌کنند به او آموزش می‌دهند که چگونه می‌تواند دروغ بگوید.
تربيت ديني کودک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم همتی، استاد حوزه علمیه قم شامگاه پنجشنبه در  حرم حضرت معصومه (س) بابیان این‌که دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش خداباوری به کودکان است، گفت: نباید کودک را از خدا ترساند، بلکه باید خدا را به‌گونه‌ای برایش معرفی کرد که در برابر جلال و جمال الهی احساس خشوع و فروتنی کند.


وی افزود: کودکان معمولاً دروغ نمی‌گویند، بلکه خیال‌پردازی‌های خود را بیان می‌کنند درحالی‌که بزرگ‌ترها آن را دروغ پنداشته و ناخواسته به کودک می‌آموزند که می‌تواند دروغ بگوید.


استاد حوزه علمیه قم نقش اساسی مربیان کودک را فراهم آوردن شرایط دستیابی به تجربه دینی با گرایش فطری عنوان کرد و ادامه داد: مربیان باید سعی کنند در قالب داستان و یا در قالب سؤالات جهت‌دار کودک را متوجه حضور خدا در زندگی عملی بکنند.


خانم همتی در ادامه به اصول تربیت دینی اشاره کرد و گفت: اصول غیرمستقیم گویی، مثبت‌گرایی، غافلگیری مخاطب، اصل کشف پس از ابهام، اصل ارتباط و محبت، ایجاد تجربه معنوی و اصل وحدت موضوع و تنوع قالب از جمله اصول تربیت دینی برای کودکان هستند.


وی از جمله راهکارهای تبلیغ دین در میان کودکان را بهره‌گیری از منابع غنی و سرشار دین و علوم وحیانی، استفاده از رسانه‌های به‌روز و جدید مانند اینفوگرافی، گرافیک و انیمیشن، استفاده از قالب های جذاب و کارا و تکیه‌بر تجربیات عملی شخصی عنوان کرد.


وی یکی از روش‌های ارتباط با مخاطبان را روش قرآنی دانست و ادامه داد: در قرآن داستان حضرت ابراهیم ذکرشده که در برابر خورشیدپرستان و ستاره‌پرستان و دیگر مشرکان، ابتدا با آنان همراهی می‌کرد سپس با به چالش کشیدن اعتقادات آن‌ها، زمینه هدایتشان را فراهم می‌کرد.


استاد حوزه علمیه قم افزود: ما نیز باید ابتدا با مخاطب خود همراهی کنیم تا در گام‌های بعدی بتوانیم تأثیر لازم را بر او بگذاریم.


خانم همتی بهره‌گیری از مسابقات متنوع و جذاب، طرح سؤال، استفاده از کاریکاتور، بازی با نور و سایه و غیره را ازجمله راهکارهای جذابیت بخشی به تبلیغ در میان کودکان عنوان کرد.


وی یادآور شد: تجربه اثبات کرده است که آموزش همراه با شادی و نشاط بیش‌ترین بازدهی را به دنبال دارد./968/پ202/ی

ارسال نظرات