۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۳۲۵۱۸۴
در بررسی بخش هزینه‌ای بودجه ۹۵ صورت گرفت:

اجازه مجلس به بانک مرکزی برای صدور ایران چک

خبرگزاری رسا ـ نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۹۵، بانک مرکزی را مجاز به انتشار ایران چک، پس از تصویب شورای پول و اعتبار کردند.
مجلس شوراي اسلامي

به گزارش خبرگزاری رسا، نمایندگان در نشست علنی  مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1395 کل کشور با 122 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در جلسه با تبصره الحاقی 7 این لایحه موافقت کردند.

 

مهرداد بائوج لاهوتی در مخالفت با این تبصره الحاقی گفت: موضوع چاپ ایران چک توسط بانک مرکزی در لایحه بودجه 95 لحاظ نشده بود و کمیسیون تلفیق آن را الحاق کرد. لزومی ندارد زمانی که خود دولت احساس نیاز نکرده است مجلس تعیین تکلیف کند. انتشار ایران چک موجب تحمیل هزینه به دولت می‌شود.

 

اسماعیل جلیلی در موافقت با تبصره الحاقی 7 گفت: در جلسه کمیسیون تلفیق موضوع انتشار ایران چک بیان و ضرورت آن احراز شد. اجازه انتشار ایران چک به دولت موجب کاهش گردش پولی در کشور می‌شود که این موضوع در نهایت منجر به کاهش هزینه چاپ، انتشار و نگهداری اسکناس می‌شود.

 

محمدرضا پورابراهیمی به عنوان سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: در جلسات شورای پول و اعتبار نماینده‌های مجلس شورای اسلامی حضور دارند. در مواردی که دولت نیاز به انتشار ایران چک داشت به دلیل نبود مصوبه قانونی این اقدام با مخالفت شورای نظارت مواجه می‌گردد. اجازه انتشار ایران چک به دولت موجب تسهیل امور مالی دولت می‌شود.

 

براساس تبصره الحاقی 7 لایحه بودجه 95 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است ایران چک‌های مورد نیاز کشور را پس از تصویب شورای پول و اعتبار تولید و با مسدود کردن معادل ریالی آن تحت نظارت هیات نظارت اندوخته اسکناس (موضوع ماده 21 قانون پولی و بانکی کشور) منتشر کند./858/د102/ج

ارسال نظرات