۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۳۲۵۲۷۷
در گفت‌و‌گو با استاد درس خارج مطرح شد؛

حوزه علمیه نیازمند استعدادهای درخشان/ حراست از اصل تعهد در دنیای طلبگی

خبرگزاری رسا ـ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه خروجی­های حوزه علمیه بهترین تبلیغ برای حوزه هستند، گفت:برای تبلیغ دین از استعدادهای درخشان و ذهن­های بهتر پذیرش کند و در برخی از مناطق استعدادهای درخشانی وجود دارد، اما ممکن است تمکن مالی برای مراجعه به شهرهایی از جمله قم برای تحصیل در حوزه نداشته باشند.
آزمون پذيرش آزمون پذيرش حوزه هاي علميه سراسر کشور - قم

حجت­الاسلام والمسلمین محمدعلی خادمی­کوشا، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به بیان ملاحظاتی که حوزه باید در پذیرش طلاب مدنظر قرار دهد، پرداخت و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حوزه نیروهایی را که پذیرش می­کند، در مسیر هدف تبلیغ دینی، پاسخگویی به شبهات و ترویج دین است، باید هنگام پذیرش به آن شاخصه­هایی که در این مسیر می ­تواند حوزه را یاری کند، اهمیت بیشتری دهد.

 

حوزه باید در پذیرش به بعد علمی و تعهدی طلاب توجه کند

این کارشناس دینی اظهار داشت: برای تبلیغ دین از استعدادهای درخشان و ذهن­های بهتر پذیرش کند و در برخی از مناطق استعدادهای درخشانی وجود دارد، اما ممکن است تمکن مالی برای مراجعه به شهرهایی از جمله قم برای تحصیل در حوزه نداشته باشند.

 

وی با بیان اینکه حوزه علمیه باید در شناسایی طلاب جدید اهتمام لازم را داشته باشد، تصریح کرد: حوزه هم باید نیروها را شناسایی کند و هم افرادی که مراجعه می­کنند را بر اساس اهدافشان پذیرش کند؛ همچنین کسانی را که پذیرش می کند، باید هم از استعداد خوبی برخوردار باشند و هم علاقه دارند؛ افرادی که دارای استعداد خوبی بوده، اما علاقه ندارند، زودتر حوزه را رها می کنند، اما کساسی هستند که علاقه دارند و استعداد خوبی ندارند، نمی توانند کارگشا باشند.

 

خروجی­های حوزه علمیه بهترین تبلیغ برای حوزه هستند

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به نقش خروجی­های حوزه علمیه در تکاپوبخشی و گرایش جوانان به حوزه اشاره کرد و گفت: کسانی که می­خواهند حوزه را تبلیغ کنند و کارایی آن را نشان دهند و افرادی که می­خواهند به حوزه بیایند، نگاهشان به خروجی حوزه است؛  زمانی که خروجی حوزه با نیاز های جامعه منطبق باشد، بیشترین موفقیت را خواهیم دید و موفقیت های حوزه، بهترین تبلیغ برای حوزه هستند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین خادمی­کوشا با اشاره به اینکه جامعه فعلی به معنویت بسیار نیازمند است، یادآور شد: فاصله وضعیت موجود جامعه ما با وضعیت مطلوب، زیاد است و حوزه ضمن شناخت این فاصله، باید این نیاز را هم بشناسد و هم برنامه­ریزی کند­؛ اگر حوزه بتواند به خوبی نیازهای جامعه را پاسخگو باشد، موفقیت حوزه هم در جوامع علمی و هم در بین افکار عمومی می­تواند به چشم بیاید و خود نیز تبلیغ زیادی خواهد بود.

 

این کارشناس دینی افزود: جوانان امروزی به دنبال این هستند که ببیند حوزه چه اثری دارد و خروجی حوزه با بکارگیری اهرم­های علمی، حضور در جوامع علمی و در هنر سینما (در قالب مقالات، کتاب­ها) می­تواند حوزه را به مردم معرفی کند و نیاز مردم را به حوزه آشکار کند.

 

طلاب دانسته­های حوزوی را با انطباق با نیازهای روز به مردم ابلاغ کند/ تکنولوژی ابزار و زمینه ترویج و تبلیغ دین است

وی با اشاره به مهارت­های مورد نیاز طلبه تراز تمدن اسلامی خاطرنشان کرد: طلبه­ای می­تواند در جامعه موفق باشد که بتواند از علوم موجود و نیازهای دانشگاهی مطلع باشد؛ طلاب نمی­تواند فقط به کتاب­ها و دروس حوزوی خود اکتفا کنند، بلکه نیازمند هستند در جوامع دیگر علمی از جمله دانشگاه­ها و خصوصا در مورد فناوری­های کامپیوتری آگاه باشد تا دانسته­های حوزوی را با انطباق با نیازهای روز به مردم ابلاغ کند.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم افزود: ناآگاهی طلبه از حوزه­ها و فضاهای مجازی سبب می­شود هر چند توانمند باشد، نتواند از استعداد خود در مسیر خوب به بهترین شکل استفاده کند.

 

حجت­الاسلام والمسلمین خادمی­کوشا در پایان تکنولوژی را ابزار و زمینه ترویج و تبلیغ دین دانست و اظهار داشت: آگاهی از توانایی­هایی که امروزه در شبکه های اجتماعی، علوم و فناوری­های کامپیوتری برای طلبه لازم است؛ چرا که ابزار و زمینه کار در ترویج و تبلیغ دین است؛ قطعا باید هم علاوه برعلوم حوزوی و آگاهی اجمالی در برخی از علوم و آشنایی به میزان لازم در حوزه فناوری لازم است./822/ت302/س

ارسال نظرات