۲۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۳۲۵۲۸۷
حجت الاسلام عابدینی تشریح کرد؛

راهکارهای جلوگیری از نفوذ شیطان در انسان

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عابدینی به راهکارهای جلوگیری از نفوذ شیطان در انسان پرداخت و گفت: یکی از راهکارهای نفوذ شیطان در وجود انسان خطوات و دام‌های فکری گناه از سوی شیطان است و شیطان به همین مسأله و انجام گناه اکتفا نمی‌کند و گناه را در فرد ریشه‌دار می‌کند تا جایی که انسان را به تکذیب خدا می‌رساند.
حجت الاسلام محمدرضا عابديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد رضا عابدینی، کارشناس مسائل مذهبی ظهر امروز در برنامه سمت خدا شبکه سوم سیما، در موضوع سیره تربیتی انسان در قرآن کریم به داستان درگیری هابیل و قابیل پرداخت و گفت: کنیه و دشمنی قابیل نسبت به هابیل از گذشته شکل‌گرفته بود و سرانجام به قتل هابیل رسید؛ وی به آتش‌پرستی و تکذیب خدا روی آورد و نخستین معبد نار در دنیا را به وجود آورد.

 

حجت الاسلام عابدینی بیان کرد: شیطان نخست یک خطور ذهنی نسبت به گناه در انسان ایجاد می‌کند و سپس علاقه‌مندی و در مرحله بعد عمل به آن را ایجاد می‌کند، بنابراین انسان باید همان زمانی که فکر گناه به ذهن رسید، جلوی آن را بگیرد.

 

وی به شیوه‌های نفوذ شیطان در انسان اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهای نفوذ شیطان در انسان ایجاد فکر گناه از سوی شیطان است و شیطان به همین مسأله و انجام گناه اکتفا نمی‌کند و گناه را در فرد ریشه‌دار می‌کند تا جایی که انسان را به تکذیب خدا می‌رساند.

 

این کارشناس مذهبی ابراز کرد: گناهانی که انسان در گذشته انجام داده در انسان تأثیرگذارتر است و بنابراین مناسب است تا زمانی که در نخستین بار فکر گناه به ذهن انسان آمد، استغفار و توبه کند.

 

حجت الاسلام عابدینی اظهار کرد: گناهانی که در انسان ریشه‌دار شده است، به آسانی نمی‌توان آن را ترک کرد، اما توبه و استغفار آثار گناهان را از بین می‌برد.

 

وی در ادامه سخنانش به روش تدفین جنازه هابیل اشاره کرد و گفت: بر مبنای روایات اسلامی تمام موجودات خلقت دارای عقل و شعور هستند بنابراین تمام رخدادهای جهان برای انسان‌ها پندآموز است.

 

حجت الاسلام عابدینی عنوان داشت: تمام رویدادهای دنیا پیام و عبرت برای انسان است و انسان هوشیار فردی است که قبل از این که به این پیام‌ها نیاز پیدا کند، بدان آگاهی یابد.

 

این کارشناس مذهبی در ادامه سخنانش گفت: قابیل با قتل هابیل سنت سیئه قتل را در دنیا به وجود آورد و در بسیاری از روایات ائمه اطهار آمده است که هر قتلی به جهت ظلم در جامعه واقع شود، قابیل در گناه این قتل شریک است.

 

حجت الاسلام عابدینی به عوامل دین‌گریزی و گرایش جوانان به گناه اشاره و ابراز کرد: رفتار اشتباه با یک فردی سبب دین‌گریزی وی و ایجاد سنت سیئه در جامعه می‌شود و فرد ترویج کننده در گناه تمام افرادی که از این سنت پیروی می‌کنند، شریک است.

  

این کارشناس مذهبی عنوان داشت: شیطان تنها به انجام گناه از سوی انسان راضی نمی‌شود، بلکه درصدد است گناه انسان تبدیل به سنت سیئه شود تا اینکه هم افراد بسیاری این عمل را انجام دهند و هم عذاب فرد ترویج کننده این سیئه دوچندان شود.

 

وی با بیان این که انسان‌ها قدرت جریان سازی در کارها را دارند، گفت: انسان‌ها این قدرت را دارند که فعالیت‌های خیر و شر را در جامعه سنت‌گذاری کنند و مناسب است مؤمنان سنت‌های حسنه را در جامعه پایه‌گذاری و تأسیس کنند.

 

حجت الاسلام عابدینی ابراز کرد: والدین می‌توانند با آموختن قرآن و عقاید اسلامی به فرزندان سبب انجام عمل خیر از سوی آنها شوند و این آموزش تبدیل به سنت حسنه می‌شود و این مسأله سبب خواهد شد تا سالیان طولانی برای فرد ثواب نوشته شود./998/202/ب2

ارسال نظرات