۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۳۲۵۵۵۱

مدعیان حقوق بشر حامیان تروریسم

خبرگزاری رسا ـ ظهور بی‌رحم‌ترین باند تروریستی در منطقه غرب آسیا علاوه بر آنکه عمق سنگدلی حامیان عربی و غربی آن و مدعیان حقوق‌بشر را آشکار می‌کند از یک توطئه هدفمند برای مخدوش کردن وجهه اسلام ناب محمدی(ص) و تسریع پروژه اسلام هراسی غرب حکایت می‌کند.
تروريسم

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، زمانی که پرچم‌های سیاه را دیدید از جای خود حرکت نکنید. سپس قومی ضعیف ظاهر می‌شوند که قلب‌هایشان مانند براده‌های آهن سخت است، آنها وفادار به هیچ عهدی نیستند، به حق فرا می‌خوانند در حالی که از حق نیستند، اسامی‌شان، کنیه و نسبت‌هایشان از نام شهرها گرفته شده، تا اینکه در بین خود اختلاف‌نظر پیدا می‌کنند و خداوند حق را به کسی که بخواهد اعطا می‌کند.

 

این سخن و مفهوم آن کاملا در مورد تروریست‌های تکفیری صدق می‌کند و عجبا که 1400 سال پیش از زبان مبارک مولای متقیان حضرت علی(ع) بیان شده است.

 

تاریخچه تروریسم در منطقه

گروه تروریستی داعش پدیده جدیدی نیست و ریشه آن به نیمه دوم دهه 90 میلادی برمی‌گردد. در سال 1995 میلادی «ابومصعب زرقاوی» در صفوف نیروهای جهادی افغانستان حضور داشت و با نیروهای آمریکایی در این کشور مبارزه می‌کرد. وی از اتباع اردن بود و بعد از اشغال عراق به دست نیروهای آمریکایی به این کشور سفر کرد و با چند نفر از همکاران خود در سال 2004 رسما با «اسامه بن‌لادن» رهبر القاعده بیعت کرد. بیعت این گروه با اسامه بن لادن آنها را به مهمترین شاخه القاعده در عراق تبدیل کرد و این گروه با عملیات انتحاری در عراق به یکی از قدرتمندترین گروه‌های تروریستی در این کشور تبدیل شده بود. عملیات‌های تروریستی آنها به بهانه مقابله با نظامی‌های آمریکایی همچنان ادامه داشت تا اینکه زرقاوی همان سال کشته شد و اوضاع به دست «ابوحمزه المهاجر» رسید.

 

در همین سال گروه تروریستی دیگری به نام «دولت اسلامی عراق» به ریاست «ابوعمر البغدادی» تشکیل شد و چند گروهک تروریستی از جمله جبهه «النصره» به سرکردگی «ابومحمد الجولانی» به این گروه پیوسته و البغدادی را به عنوان سرکرده اصلی این گروه جدید انتخاب کردند.

 

حمله به بانک‌ها، نهادهای دولتی، غارت اموال، حمله به زندان‌ها، کشتن غیرنظامیان و... از عادی‌ترین اعمالی بود که این گروه تروریستی برای خود برگزیده بودند.

 

پس از درگیری‌های شدید دو سرکرده تروریست‌ها البغدادی و المهاجر از بین رفتند و شخص دیگری به نام «ابوبکر بغدادی» به جای آنها به فرماندهی رسید.

 

اینطوری بود که از ادغام دولت اسلامی عراق و جبهه النصره، گروه دولت اسلامی عراق و شام تشکیل شد.

 

دولت اسلامی عراق و شام به نام داعش موسوم شد و عملیات تروریستی خود را درکشورهای دیگر به ویژه سوریه ادامه داد اما تروریست‌ها از مردم خواستند اسم داعش را به زبان نیاورند وگرنه 80 ضربه شلاق می‌خورند زیرا آنها از اسم مخفی که برایشان ساخته‌اند بدشان می‌آید و می‌خواهند که آنها را به همان اسم دولت اسلامی عراق و شام صدا کنند!

 

«جعفر قنادباشی» استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل آفریقا و غرب آسیا در خبرگزاری صدا و سیما درباره ظهور پدیده منفور داعش در این منطقه در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «داعش نسخه به روز شده القاعده در منطقه است و تحلیلگران معتقدند که علت اصلی پدیدآمدن داعش این است که از این نیروها برای مقابله با کشورهای اسلامی و به نفع منافع غرب استفاده شود

 

به گفته این استاد دانشگاه: «بیشترین انگیزه‌ای که در کشورهای اسلامی انسان را به فعالیت‌های سیاسی وا می‌دارد و در صحنه‌های سیاسی فعال می‌سازد انگیزه مذهبی است. چرا که انگیزه‌های ملی، سیاسی و اقتصادی نتوانسته نیروی تاثیرگذاری در صحنه سیاسی آفریقا و خاورمیانه بسیج و بهره‌برداری کند

 

قنادباشی می‌گوید: «تنها انگیزه‌ای که باعث می‌شود افراد تا پای جان از اعتقاد خود دفاع کنند انگیزه مذهبی است و همین مسئله عاملی است که موجب شده غربی‌ها از این عامل برای تحقق منافع خود استفاده کنند».

 

این کارشناس مسائل آفریقا و غرب آسیا همچنین می‌گوید: «القاعده و داعش دو روی یک سکه هستند و هر دو از یک آبشخور ایدئولوژیک برخوردارند. هر دو از وهابیت برای ایجاد مرامنامه سیاسی و حرکت‌های‌ مسلحانه بهره گرفته‌اند و قرابت شدیدی با آل سعود دارند». 

 

وی تصریح می‌کند: «هر دو به دلارهای نفتی کشورهای عربی به خصوص عربستان و قطر وابسته هستند و آموزش نظامی نیروهای آنها با درآمد عربی و در کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکیه و اردن صورت می‌گیرد».

 

به گفته این استاد دانشگاه، هم القاعده و هم داعش تلاش می‌کنند تا با قدرت‌های مخالف غرب بجنگند و در این راه از تمامی ابزارهای موجود، قتل، غارت، ویران‌سازی و... استفاده می‌کنند.

 

در ابتدا تلاش القاعده بر تضعیف شوروی سابق بود و داعش هم‌اکنون تلاش می‌کند که جبهه مقاومت و کشورهای حامی مقاومت را تضعیف کند.

 

به گفته کارشناسان سیاسی، ظهور مخوف‌ترین و بی‌رحم‌ترین باند تروریستی در منطقه غرب آسیا علاوه بر آنکه عمق قساوت و سنگدلی حامیان عربی و غربی آن و مدعیان حقوق‌بشر را آشکار می‌کند از یک توطئه هدفمند و حساب شده برای مخدوش کردن وجهه اسلام ناب محمدی(ص) و تسریع پروژه اسلام هراسی غرب حکایت می‌کند.

 

گروهی که منطق و شعور ندارد

به میان مردم می‌رویم و نظرات آنان درباره پدیده شوم تروریسم در محور مقاومت را جویا می‌شویم. آقایی که جلوی دکه روزنامه فروشی ایستاده و خود را دانشجوی رشته ارتباطات معرفی می‌کند، می‌گوید: «امروزه بحث تروریست‌های تحت حمایت عربستان و غرب در هر محفل و مجلسی نقل می‌شود و همه انزجار خود را از این گروه تروریستی که منطق و شعور ندارد بیان می‌کنند».

 

وی معتقد است، مهم‌ترین انگیزه پیدایش این گروه تروریستی منافع کشورهای غربی است چرا که اگر اینگونه نبود مثلا داعش اصلا به وجود نمی‌آمد و یا سریعا نابود می‌شد اما ادامه بقا و حضور داعش در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که قدرت‌های فرامنطقه‌ای از وجود این گروه تروریستی بهره می‌برند.

 

به گفته این دانشجو، تسلط بر چاه‌های نفتی و فروش نفت ارزان به کشورهای غربی و برخی کشورهای منطقه‌، تحقق اهداف آنها و سرنگون کردن هر نظامی که مخالف منافع غربی‌ها در منطقه است از مهم‌ترین عوامل پیدایش تروریست‌های تکفیری است.

 

از خانمی که در صف نانوایی سنگک ایستاده و منتظر گرفتن نان است می‌پرسیم به نظر شما گروه‌های تروریستی در منطقه از کجا تامین مالی، تسلیحاتی و حمایت می‌شوند؟

 

وی که خود را «طناز باقری» خانه‌دار معرفی می‌کند می‌گوید: «تا آنجا که من اطلاع دارم ریشه تروریست‌ها از عربستان سعودی و جریان‌های سلفی‌گری و وهابیت است که تلاش دارند چهره اسلام را مخدوش کنند و هدف اصلی آنها طرد کردن شیعیان است». 

 

این خانم خانه‌دار اضافه می‌کند: «اگر اندکی دقت کنیم می‌بینیم که پدیده تروریسم در منطقه از کشورهایی سر بر آورده که در آنها اهل سنت و شیعیان در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و دشمنان اسلام می‌خواهند وحدت و هماهنگی شیعه و سنی را از میان ببرند و میان آنها تفرقه بیندازند.

 

وی همچنین می‌گوید: «اما من معتقدم که نه تنها تروریست‌ها بلکه حامیان آنها نمی‌توانند به آ‌رزوی خود برسند و میان مسلمانان جدایی بیندازند و به همین دلیل است که می‌بینیم در عراق یا سوریه شیعه و سنی در کنار یکدیگر علیه تروریست‌ها می‌جنگند».

 

تروریست‌های تکفیری صهیونیستی چه کسانی هستند؟

تروریست‌های تکفیری صهیونیستی از ملیت‌ها و اتباع کشورهای مختلف به منطقه خاورمیانه آمده و برای غربی‌ها خوش‌خدمتی می‌کنند.

 

آنها برای خود ریخت و قیافه‌ای شبیه سلفی‌ها ساخته‌اند اما رنگ پوست و لهجه عجیب و غریبشان نشان می‌دهد که مال دیار دیگری غیر از سرزمین‌های عربی هستند و بیشتر از کشورهای اروپایی آمده‌اند. «مهناز کرباسی» کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در این باره می‌گوید: «از همان ابتدا که تروریست‌های داعش عملیات تروریستی خود را در سوریه آغاز کردند تحلیلگران و کارشناسان سیاسی و نظامی اذعان کردند که تروریست‌هایی از 70 کشور مختلف جهان در سوریه علیه نظام بشاراسد می‌جنگند».

 

وی می‌گوید: «بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه نیز بارها اعلام کرده که ارتش و نیروهای مردمی سوریه با یک کشور یا دو کشور نمی‌جنگند بلکه با تروریست‌های بیش از 70 کشور می‌جنگند.

 

مهم‌ترین فرماندهان گروه‌های تروریستی به نام «عمر الشیشانی»، «محمد الشیشانی» همان عمر چچنی و محمد چچنی هستند که به زبان عربی شیشانی خوانده می‌شود».

 

این کارشناس مسائل استراتژیک منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا همچنین می‌گوید: «اردن، ترکیه، چچن، عربستان، انگلیس، امارات، قطر، پاکستان، مصر، تونس، افغانستان، اتحادیه اروپا، آمریکا و... از جمله کشورهایی هستند که اتباع خود را به سوریه اعزام می‌کنند».

 

به گفته این کارشناس، بسیاری از کشورهای اروپایی از بازگشت این تروریست‌ها به کشورهای خود نگرانند زیرا معتقدند این افراد تروریسم را به اروپا منتقل می‌کنند و در واقع همین حوادث اخیر در کشورهای مختلف اروپایی که به کشته و زخمی شدن صدها اروپایی منجر شد نشان می‌دهد که نگرانی آنها بی‌دلیل نیست.

 

به گفته تحلیلگران و کارشناسان سیاسی، تروریست‌های داعش از همه کشورها نیرو می‌گیرند و محدود به یک کشور و دو کشور نیستند و هر جا که نیروی مستعدی در چارچوب وهابی‌گری و ضدیت با شیعیان پیدا کنند آن را جذب می‌کنند.

 

«رامی‌خوری» مدیر موسسه امور بین‌الملل دانشگاه لبنان در این باره می‌گوید: به یاد داشته باشید که چه کسانی این گروه‌ها را پایه‌گذاری کردند. آن‌ها برای تقویت و گسترش تروریسم، از هیچ کوششی دریغ نکردند از همان زمان که آن‌ها از عربستان، مصر، تونس و سایر کشورهای عربی تروریست‌های خود را به سوریه و عراق اعزام کردند ضمن پشتیبانی بی‌دریغ از ترویست‌ها این باور را در آن‌ها ایجاد کردند که شما مدافع مردم مسلمان در برابر هجوم بیگانگان و ظالمان هستید.

 

وی اضافه می‌کند: «برای همین است که دولت‌های عربی هیچ تلاش جدی و رسمی امنیتی برای مقابله با این گروه‌ها اعمال نمی‌کنند.

 

چالش اصلی این است که نزدیک‌ترین متحدان ایالات متحده در منطقه، از جمله عربستان سعودی، باورها و ساختارهای همسان با داعش دارند و اعتقادات تکفیری‌ها، بخشی از دارایی فکری سعودی‌ها یعنی وهابیت است. ما با کشورهایی روبه‌رو هستیم که بیش از سه دهه بستر رشد و تقویت این گروه‌ها را فراهم کرده‌اند بنابراین توقع مقابله جدی آمریکا و متحدانش را با دست‌ پروردگان خودشان نباید داشته باشیم».

 

تروریست‌های تکفیری تنها با حکومت‌های موجود در سوریه و عراق نمی‌جنگند، بلکه تمامی اقلیت‌های غیرسنی، شیعیان، کردها، مسیحی‌ها، علویان و بخش‌هایی از ترکمان‌ها در دایره هدف‌گیری تروریست‌ها هستند به همین دلیل در هر منطقه که به قدرت می‌رسند به سرعت یک کشتار یا سرکوب سیستماتیک با هدف نابودی غیرهمراهان و مخالفان انجام می‌دهند چرا که معتقدند تمامی افراد از دیگر اقوام و نژادهای غیرهمراه باید سرکوب شوند تا زمینه برای برقراری حکومت اسلامی مورد نظر آنها آماده شود./998/102/ب2

 

منبع: روزنامه کیهان

ارسال نظرات