۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۳۲۵۵۶۳
سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی:

نبود اعتبار، عملیات عمرانی حرم امامزاده حمزه اسفراین را متوقف کرده است

خبرگزاری رسا ـ سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی(ع) اسفراین گفت: متأسفانه عملیات عمرانی و محوطه‌سازی حرم این امامزاده واجب التعظیم به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است.
حجت الاسلام محمد خاني - سرپرست هيأت امناي امامزاده حمزه بن موسي(ع) اسفراين

حجت‌الاسلام محمد خانی، سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی(ع) دهنه شیرین و مقصودآباد شهرستان اسفراین، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در استان خراسان شمالی، از توقف عملیات عمرانی و محوطه‌سازی این امامزاده به دلیل نبود اعتبار انتقاد کرد.

 

وی اظهار کرد: اجرای طرح محوطه و صحن سازی حرم مطهر امامزاده حمزه (ع) به عنوان قطب فرهنگی بخش بام و صفی‌آباد فروردین‌ماه پارسال با حضور مدیران ارشد استان خراسان شمالی و امام جمعه شهرستان اسفراین کلنگ زنی شد که این طرح با همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و مردم پیشرفت قابل ملاحظه‌ای هم داشت اما از چند ماه پیش به علت فقدان اعتبار متوقف شده است.

 

حجت‌الاسلام خانی تصریح کرد: در مراسم کلنگ زنی این پروژه مهم، مدیران کل ادارات اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی و بخشدار بام و صفی‌آباد برای تأمین اعتبار این طرح قول مساعد دادند اما متأسفانه تاکنون تنها قول و وعده اداره کل میراث در مورد تأمین اعتبار این طرح عملیاتی شده است.

 

سرپرست هیأت امنای امامزاده حمزه بن موسی (ع) اسفراین، اضافه کرد: ما بر اساس وعده و قول مسؤولان فوق در مراسم کلنگ‌زنی مبنی بر حمایت مالی از این طرح عمرانی، اقدام به تخریب قبور مردم برای بهسازی کردیم اما اکنون با عملیاتی نشدن این وعده‌ها، تنها مانده‌ایم و مردم هم به درستی انتظار دارند که هرچه سریع‌تر این طرح به اتمام برسد.

 

عضو شورای مرکزی مجمع طلاب و فضلای شهرستان اسفراین خاطرنشان کرد: پروژه محوطه و صحن سازی امامزاده حمزه (ع) که فاز نخست طرح جامع این امامزاده محسوب می‌شود تاکنون بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی و عملیاتی داشته اما به دلیل عملیاتی نشدن وعده‌های اداره‌کل اوقاف و بخشداری بام و صفی‌آباد متوقف شده است.

 

وی ادامه داد: پیگیری‌های هیأت امنای امامزاده حمزه (ع) برای عملیاتی شدن وعده اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی، تاکنون نتیجه‌ای دربر نداشته اما بخشدار بام و صفی‌آباد همچنان قول پیگیری و اقدام مناسب را می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام خانی اظهار کرد: آستان مقدس امامزاده حمزه (ع) ازجمله امامزاده‌های شاخص استان خراسان شمالی است که به دلیل قرار گرفتن در مرز دو استان خراسان شمالی و رضوی قطب فرهنگی صفی‌آباد در شهرستان اسفراین و خوشاب خراسان رضوی محسوب می‌شود و سالیانه میزبان هزاران نفر از مشتاقان و زائران اهل‌بیت عصمت و طهارت از نقاط مختلف کشور به ویژه منطقه صفی‌آباد و خوشاب است.

 

گفتنی است، حرم مطهر حضرت حمزه بن موسی (ع)، برادر گرامی امام رضا (ع) و به روایاتی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در روستای دهنه شیرین در دهستان صفی‌آباد از بخش بام و صفی‌آباد شهرستان اسفراین و در فاصله 90 کیلومتری از شهر اسفراین واقع شده است.

 

آستان مقدس این امامزاده جلیل‌القدر در فهرست بقاع متبرکه میراثی قرار دارد و به شماره 5151 و کد 15663 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

شایان ذکر است، در استان خراسان شمالی در مجموع 154 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد که از این تعداد 28 امامزاده در شهرستان اسفراین واقع شده‌اند.

 

از مجموع امامزاده‌های موجود در استان خراسان شمالی در حال حاضر در 52 مورد از آن‌ها عملیات عمرانی و مرمتی انجام می‌شود که از این تعداد در 15 مورد عملیات عمرانی در قالب طرح جامع در حال اجرا است.

 

در طرح‌های جامع امامزاده‌ها و بقاع متبرک حدود موجود و عرصه و عیان ساختمان امامزاده و آینده پروژه به طور کامل مشخص و طراحی شده و سپس طرح جامع در فازبندی‌های مختلف اجرا می‌شود.

 

بنا به گفته حجت‌الاسلام سیف‌الله سهرابی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان خراسان شمالی این نهاد تلاش می‌کند در سال‌های آینده برای تمامی امامزاده‌های ثبت شده استان طرح جامع تهیه و اجرا کند./9314/302/ب1

ارسال نظرات