۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۳۲۵۷۳۸
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

مهلت نام‌نویسی اعتکاف در خراسان شمالی تمدید شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: مهلت ثبت‌نام متقاضیان برای شرکت در آیین اعتکاف در این استان که قرار بود سی‌ام فروردین به پایان برسد تا چهارشنبه، اول اردیبهشت‌ماه تمدید شد.
اعتکاف

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به اینکه مهلت ثبت‌نام برای شرکت در مراسم معنوی اعتکاف در این استان از بیستم فروردین آغاز شده بود، افزود: بر اساس برنامه قرار بود مهلت نام‌نویسی در این آیین ساعت 24 دیروز، سی‌ام فروردین‌ماه به پایان برسد اما با توجه به استقبال اقشار مختلف مردم، این مهلت تا چهارشنبه، اول اردیبهشت‌ماه تمدید شد.

 

وی با اشاره به اینکه ثبت‌نام برای شرکت در آیین معنوی اعتکاف در مساجد استان خراسان شمالی به صورت اینترنتی و با مراجعه به وب‌سایت تبیان این استان به آدرس http://www.tebyan-boj.ir/ صورت می‌گیرد، اظهار کرد: البته در مناطق روستایی ثبت‌نام با مراجعه حضوری به مساجد نیز انجام می‌شود اما در نهایت اطلاعات همه این متقاضیان در سامانه اعتکاف ثبت خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام خادمی با بیان اینکه تاکنون بیش از هشت هزار نفر در سامانه اعتکاف استان خراسان شمالی نام‌نویسی کرده‌اند، گفت: البته تعداد افراد ثبت‌نام کرده برای شرکت در اعتکاف در استان بیش از این میزان است اما هنوز اطلاعات ثبت‌نام شمار زیادی از متقاضیان در روستاها وارد سامانه نشده است.

 

وی با اشاره به اینکه غالب متقاضیان شرکت در آیین اعتکاف در شهرستان‌ها و روستاهای استان هستند، ادامه داد: تمدید مهلت ثبت‌نام در این مراسم نیز به دلیل استقبال مردم در روستاها و شهرستان‌های استان بوده به‌گونه‌ای که این مهلت در همه روستاها و شهرستان‌های استان به غیر از شهر بجنورد تمدید شده است.

 

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی استان خراسان شمالی با بیان اینکه متقاضیان می‌توانند در مساجد دارای ظرفیت نسبت به ثبت‌نام برای شرکت در اعتکاف اقدام کنند، خاطرنشان کرد: اکنون ظرفیت مساجد میزبان معتکفان در شهر بجنورد تکمیل شده است.

 

حجت‌الاسلام خادمی با اشاره به برگزاری آیین اعتکاف در 140 مسجد شهری و روستایی خراسان شمالی، اظهار کرد: پیش‌بینی‌ می‌شود امسال در مجموع بیش از 11 هزار نفر در استان معتکف شوند که 70 درصد این افراد را بانوان و جوانان تشکیل خواهند داد.

 

وی در مورد هزینه شرکت در آیین اعتکاف نیز افزود: این هزینه در شهرها و مناطق مختلف استان از 10 هزار تا 30 هزار تومان متفاوت است که این مبلغ به همراه اعتبارات نهاد تبلیغات اسلامی و کمک‌های خیران، برای ارائه خدمات تغذیه‌ای به معتکفان در سه شبانه‌روز ایام البیض مصرف می‌شود.

 

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه در شهرستان بجنورد 12 مسجد شهری و 45 مسجد روستایی برای میزبانی از معتکفان ساماندهی شده است، افزود: همچنین در مرکز خراسان شمالی نیز دو مسجد در دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه آزاد بجنورد برای دانشجویان معتکف در نظر گرفته شده است.

 

حجت‌الاسلام خادمی گفت: از 12 مسجد میزبان معتکفان در بجنورد، سه مسجد انقلاب، حلقه سنگ و بقیه الله در پارک شهر برای معتکفان برادران و مسجد دانشگاه آزاد بجنورد نیز برای دانشجویان برادر در نظر گرفته شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین در مرکز استان خراسان شمالی مساجد جامع، حجت بن الحسن، امام (ره)، رسول (ص)، سیدالشهدا در کوی امام حسین (ع)، صفایی، شهرک فرهنگیان، گلستان شهر، ملکش و مسجد دانشگاه علوم پزشکی بجنورد برای اعتکاف خواهران آماده شده است.

 

حجت‌الاسلام خادمی اظهار کرد: در آیین اعتکاف امسال در خراسان شمالی از محضر علمایی چون حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی خراسانی، حجت‌الاسلام باقری، از اساتید حوزه علمیه قم و مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد و دیگر علمای استان استفاده می‌شود.

 

به گفته وی برگزاری مراسم دعای کمیل، ندبه، زیارت عاشورا، انجام اعمال خاص اعتکاف، تشکیل حلقه‌های معرفت و بصیرت، پاسخ به سؤالات و شبهات دینی، برگزاری محافل انس با قرآن و برگزاری برنامه ویژه وفات حضرت زینب (س) و نیز مراسم ویژه ولادت امام علی (ع) ازجمله برنامه‌های مراسم اعتکاف در مساجد استان به شمار می‌رود.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی اظهار کرد: آیین اعتکاف از پنجشنبه، دوم اردیبهشت آغاز شده و تا شنبه، چهارم اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

 

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود./9314/302/ب1

ارسال نظرات