۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۳۲۵۷۶۳
حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی:

اعتکاف امنیت روانی را در جامعه حکمفرما می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه را نبود امنیت روحی و روانی دانست و با بیان این‌که بندگی و ارتباط با خدا انسان را از ناهنجاری‌ها نجات می‌دهد، گفت: اعتکاف امنیت روانی را در سطح جامعه حکم‌فرما می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمين بطحايي استاد حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هاشم بطحایی گلپایگانی، منتخب مردم تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ایام بابرکت و نورانی ماه رجب، گفت: یکی از ویژگی‌های ماه رجب ایام‌البیض است که بندگان خداجو در روزهای 13 تا 15 این ماه به اعتکاف در مسجد می‌پردازند و روزه می‌گیرند و در حقیقت از دنیا فارغ شده و به خدا می‌پیوندند.

 

وی با بیان این‌که اعتکاف توفیقی است که شامل همه افراد نمی‌شود، افزود: از مزایای اعتکاف وقوف‌کردن، در بسط پروردگار قرار گرفتن و در آستانه حق به تضرع پرداختن است و به نوعی اعتکاف بریدن از تمایلات نفسانی و شیطانی است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: اعتکاف خودسازی و رفتن یکپارچه به سمت خدای متعال است و اگر جامعه اسلامی به این مسأله توجه کنند، سطح گناه، جرایم، ناملایمات و ناهنجاری‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی ادامه داد: تنها عاملی که انسان را مهار کرده و از ناهنجاری‌ها نجات می‌دهد بندگی خدا و ارتباط با پروردگار است و اعتکاف فرصتی است تا انسان با خدای خود خالصانه خلوت کند.

 

وی با بیان این‌که در ایام اعتکاف انسان از بند شیطان رها شده و مهار نفس را به دست می‌گیرد، بیان داشت: اعتکاف این فرصت را برای فرد مهیا می‌کند که زمام عقل را رها کرده و به تصفیه روح بپردازد و با تمام وجود در راستای بندگی قرار گیرد.

 

منتخب مردم تهران در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری افزود: انسان در اعتکاف با اقامه نماز، تلاوت قرآن و دعا و خلوت با معبود روح خود را تغذیه و روان خود را شست‌وشو می‌دهد و همین مسأله موجب می‌شود تا با حضور در جامعه از ناهنجاری‌ها دوری کند و تعالی و پیشرفت را برای خود و اجتماع رقم بزند.

 

وی با اشاره به این‌که اعتکاف نه تنها برای خود شخص بلکه برای خانواده، جامعه و کشور اثر بسیار ارزنده‌ای دارد، تصریح کرد: اعتکاف و بندگی خدا جامعه را از اضطراب و نگرانی دور کرده و امنیت روانی را در سطح جامعه حکم‌فرما می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین بطحایی یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه را نبود امنیت روحی و روانی دانست و گفت: تنها راه رهایی کاهش و رهایی از اضطراب و نگرانی یاد خداست که «الا بذکرالله  تطمئن‌ القلوب».

 

استاد درس خارج حوزه علمیه در پایان با بیان این‌که اعتکاف روح انسان را جلا داده و آرامش را نصیب انسان می‌کند، ادامه داد: همین آرامش و امنیت روانی موجب می‌شود سطح جرایم و ناهنجاری ها در جامعه کاهش پیدا کند./907/ت302/ی

ارسال نظرات