۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۳۲۵۸۰۰
حجت الاسلام گل‌زاده تبیین کرد؛

اعتکاف؛ ظرفیتی عظیم برای تربیت منتظران انقلابی

خبرگزاری رسا ـ معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اهمیت حفظ و تقویت روحیه انقلابی در جامعه، گفت: اعتکاف فرصتی است که در آن می توانیم منتظران واقعی و سربازانی انقلابی برای امام زمان(عج) تربیت کنیم.
حجت الاسلام محمد صادق گلزاده

حجت‌الاسلام صادق گل‌زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اعتکاف را یکی از مهم ترین فرصت ها برای توسعه و تبیین ارزش های انقلاب دانست و گفت: اعتکاف از برکات انقلاب اسلامی است؛ ملت ما انقلابی است و باید انقلابی بماند؛ بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب حوزه علمیه نیز انقلابی است و باید انقلابی بماند و این حوزه باید جامعه انقلابی را حفظ کند و در خدمت آنها باشد.


معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: هم علما به این وظیفه مهم توجه داشته باشند و هم معتکفان این مسأله را مطالبه کنند تا علما ابعاد مسأله ولایت فقیه، شاخصه های انقلابی گری، ولایت مداری و منتظر حقیقی را تبیین کنند.


وی به ارتباط تنگاتنگ مراسم معنوی اعتکاف با فرهنگ انتظار اشاره کرد و گفت: یکی ازشیرین ترین ظرفیت های اعتکاف می تواند تربیت سرباز سلحشور، بردبار و با معلومات برای امام زمان(عج) باشد.

 

با بهره مندی از فرصت اعتکاف می توان روحیه ولایت مداری را در معتکفان نهادینه کرد
حجت الاسلام گل‌زاده با اشاره به برگزاری حلقه های معرفت و ارتباط صمیمی معتکفان با روحانیت، ابراز داشت: در این مراسم ها انس با امام جماعت، امام محوری و پیشوا محوری، معتکف را به ضرورت ارتباط با عالم دین، مرجع دینی توجه می دهد و تبعیت از ولایت فقیه را در وجود او نهادینه می کند.


وی با بیان اینکه اسلام دین دنیا و آخرت، زندگی مادی و معنوی و دین عبادت و بندگی و دین عشق به رب العالمین است، اظهار داشت: اعتکاف در معارف اسلامی از جایگاه بسیار برجسته ای برخوردار است؛ عبادتی جامع، فراگیر و منحصر به فرد است.


معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: اسلام بر قرائت قرآن، دعا، خلوت کردن با خدا و راز و نیاز، نماز، نافله شب، حضور در مکان مقدس و انس تأکید دارد، اعتکاف همه این مسائل را در اوج خودش دارد.

 

اعتکاف؛ نسخه جامعی از آداب اسلامی
وی با اشاره به اینکه خدمت به دیگران یکی از آموزه های مهم اسلامی است، گفت: در اعتکاف می بینیم گاهی برخی افراد به مسؤولان اجرایی مراجعه می کنند و درخواست دارند که در توزیع افطاری و خدمت رسانی به دیگر معتکفان کمک کنند.


حجت‌الاسلام گل‌زاده روح و حقیقت اعتکاف را نسخه جامعی از آداب اسلامی دانست و تصریح کرد: در این مراسم معنوی نماز، روزه و بسیاری از تکالیفی که در اسلام داریم، مشاهده می شود؛ موعظه، توسل، توکل، تولی، تبری و استحکام باورها از جمله آنها است.


معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ثمره اعتکاف را تربیت یک بنده خالص دانست و افزود: اعتکاف از معدود احکامی است که مقوله وحدتی و تقریبی بسیار برجسته ای دارد و همه مذاهب اسلامی به اتفاق بر انجام آن تأکید دارند؛ به این مناسبت در مجمع کتابی را منتشر کرده ایم تحت عنوان «الاعتکاف عند مذاهب الاسلامیة».

 

آثار فردی اعتکاف
وی در تبیین آثار فردی اعتکاف، گفت: تربیت یک عبد مؤمن و مخلص، ظرفیت عبادت و بندگی و تقیّد به روزه، نماز، دعا و تلاش برای ارائه اخلاق خوب و بردباری از جمله این آثار است؛ وقتی معتکف از اعتکاف خارج می شود تا مدت ها تحت تأثیر شعاع معنویت حاکم بر اعتکاف است.


حجت‌الاسلام گل‌زاده فلسفه اعتکاف را بسیار زیبا خواند و ابراز داشت: ما هر ساله به این تنوع معنوی و عبادی و این عبادت فردی و اجتماعی نیاز داریم به همین دلیل است که مراسم اعتکاف در هر سال تکرار می شود.

 

روح اعتکاف، اجتماع مسلمین برای عبادت پروردگار است
معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به بعد اجتماعی اعتکاف اشاره کرد و گفت: روح اعتکاف، اجتماع مسلمین برای عبادت پروردگار است؛ ایام اعتکاف شرایط و ظرفیتی را برای فرد ایجاد می کند که اجتماع را به خوبی می شناسد؛ تحمل آنچه از شئونات اجتماعی است و راه های تعامل را می شناسد.


وی با بیان اینکه روحیه ایثار در این مراسم در وجود معتکفان نهادینه می شود، ابراز داشت: آثار فردی و اجتماعی اعتکاف ارتباط تگاتنگی با یکدیگر دارند یعنی معنویت فردی موجب معنویت اجتماعی می شود، همکاری یک فرد با یک جمع موجب توسعه روحیه همکاری می شود.

 

حجت‌الاسلام گل‌زاده خاطرنشان کرد: اعتکاف، انسانی خودساخته و وارسته و اجتماعی اسلامی و مملو از محبت و صفا و صمیمیت، عبودت و بندگی را سامان می دهد.


معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه اعتکاف اجتماع مؤمنان را ساختارمند می‌کند، گفت: معتکفان پس از اعتکاف با گروهی از دوستان جدید آشنا می‌شوند که در طول زندگی می‌توانند به یکدیگر یاری برسانند./928/302/ب2

ارسال نظرات