۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۳۲۵۸۵۶
از سوی استاد حوزه علمیه بررسی شد؛

ساختارهای تبلیغی و شیوه های اثرگذاری منبر

رساـ حجت الاسلام دهشت گفت: رسالت منبر در ساختار درونی آن در واقع همان رساندن پیام منبر می باشد که کلید اصلی ابلاغ و تأثیر گذاری آن در مخاطب همان اخلاص است.
حجت الاسلام دهشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی دهشت استاد حوزه علمیه خراسان عصر امروز در کارگاه آموزشی مهارت های منبر که در محل نمازخانه مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به بررسی ساختارهای تبلیغی و شیوه های اثرگذاری منبر پرداخت.


وی با اشاره به ساختارهای منبر، آن را دارای دو ساختار درونی و بیرونی دانست و در ساختار درونی به دو امر قداست و رسالت منبر تأکید کرد.


این استاد حوزه کلید ابلاغ رسالت منبر را اخلاص عنوان کرد و گفت: رسالت منبر در ساختار درونی آن در واقع همان رساندن پیام منبر می باشد که کلید اصلی ابلاغ و تأثیر گذاری آن در مخاطب همان اخلاص است.


فصاحت و بلاغت دو بخش ساختار بیرونی منبر


حجت الاسلام دهشت در ادامه با طرح این سؤال که چگونه می توان فن و مهارت لازم را در منبر اجرا کرد، به بیان ابعاد ساختارهای بیرونی منبر پرداخت.


وی با تقسیم بندی ساختار درونی منبر به دو بخش فصاحت و بلاغت، فصاحت را روانی کلام ترجمه و آن را مربوط به ظاهر کلام معرفی کرد.


استاد حوزه علمیه مشهد با تفصیل بلاغت به معنای سخن در مقتضای حال و درک ضروریات مخاطب، قرآن و کلام معصومین را در اوج فصاحت و بلاغت عنوان کرد.


حجت الاسلام دهشت با بیان اینکه در فصاحت سه اصل مهم وجود دارد، سه امر گزینش خوب و بهتر، چینش خوب و بهتر، پردازش خوب و بهتر کلمات و سخن را از اصول سه گانه فصاحت معرفی کرد.


گفتنی است کارگاه های افزایش مهارت منبر از 29 فروردین تا 17 خرداد روزهای تحصیلی بعد از نماز ظهر و عصر در مدرسه علمیه عالی نواب برگزار می شود./859/202/ب1

ارسال نظرات