۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۴۲۲۸۳۵
آيت الله نمازي:

آموزش و پيشگيري از بيماري جزء متون درسي آموزش و پرورش قرار گيرد

نماينده ولي فقيه در كاشان بر آموزش پيشگيري از بيماري ازسنين كودكي و از آموزش و پرورش تأكيد كرد و گفت: بعد از آموزش در خانه، بحث پيشگيري از بيماري درآموزش و پرورش بايد جزء متون درسي قرار بگيرد و دانش آموزان آگاه باشند براي قبول شدن نيازمند نمره قبولي از اين درس هستند.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي، ظهر امروز در ديدار با هيئت ریيسه و اساتيد دانشگاه علوم پزشكي كاشان با تبريك هفته سلامت، از فعالان اين عرصه به عنوان افسران خط مقدم جبهه سلامت نام برد و افزود: طب و طبابت، سلامت و بيماري، رسيدگي به بيماران، پيشگيري، سياست هاي درماني، نحوه درمان و استفاده از دارو، موضوعات مهمي است كه هم در روايات و هم در آيات قرآن به آن اشاره شده است.   

 

وي با اشاره به اين كه وزير بهداشت و درمان در خط مقدم بهداشت و درمان، تلاش مجاهدانه اي دارد گفت: آماده باش و فراخواني عمومي وزير بهداشت و درمان به افسران عرصه بهداشت و درمان وضعيت مطلوبي را در عرصه بهداشت و درمان به دنبال داشته است.

 

نماينده ولي فقيه دركاشان يادآور شد: سال گذشته در سفر وزير بهداشت و درمان به شهرستان كاشان به وی گفتم، شما به عنوان يك مدير موفق در قرارگاه مقدم بهداشت و درمان قرارداريد.

 

به گفته وي، تحولات انجام شده در بخش بهداشت درمان در سراسركشور و ارائه خدمات بهداشتي و درماني به دور نقاط محروم كشور و روستاها حركت مقدسي است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: مقتضاي مديريت توحيدي و مديريت اسلامي حكم مي كند كسي را كه در خط مقدم تلاش مي كند مورد حمايت معنوي و اجتماعي و پشتيباني قرار داشته باشد.

 

آيت الله نمازي با اشاره به اين جايگاه بهداشت و درمان در تعابيرو تدابير رهبر معظم انقلاب بايد مورد كارشناسي قرارداشته باشد گفت: جايگاه بهداشت و سلامت در طرح سبك زندگي اسلامي ايراني بايد مشخص شود، چرا كه يكي از مسائلي كه اصول اسلامي و ايراني در آن بايد مطالعه و برنامه ريزي داشته باشد مسأله بهداشت و درمان است.

 

وي افزود: بعد از پيروزي انقلاب اسلامي در بخش بهداشت و درمان به ويژه در دهه اخير فعاليت هاي خوبي انجام شده است اما همچنان خلع هايي وجود دارد كه بايد توسط كارگروهاي متخصص و كارشناس بررسي شود.

 

نماينده ولي فقيه در كاشان همچنين جايگاه طرح بهداشت و سلامت در اقتصاد مقاومتي را نيز ياد آورشد و گفت: بحث بهداشت و درمان داراي دو مرحله پيشگيري و درمان است كه به لحاظ علمي پيشگيري مقدم بر درمان است  و در قانون اساسي نيز بر بحث مهم پيشگيري در همه زمينه ها تأكيد شده است.

 

پيشگيري از بيماري ها در ايران نيازمند انقلاب است

آيت الله نمازي با تقدير از فعاليت مهمي كه در بخش بهداشت و درمان كشور انجام شده است بر بحث مهم پيشگيري تأكيد كرد و گفت: پيشگيري از بيماري ها در ايران نيازمند انقلاب است، از اين رو به دليل اين كه حوزه بهداشت و درمان در دست جمعيت 80 ميليون ايران در اين حوزه مي توانند تأثيرگذار باشند.

 

وي افزود: سياست گذاري توسط مجلس و يا هيأت دولت بخش اندكي از جهاد  بهداشت و درمان است و بخش عمده آن دراختيار جمعيت 80 ميليوني ايران است كه نيازمند آموزش هستند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري، اساس تحول و انقلاب در بخش بهداشت و درمان كشور را آگاهي دانست و يادآور شد: اكثر بيماران تا زماني كه براي معالجه به پزشك مراجعه مي كنند از بيماري خود اطلاع  ندارند.

 

آيت الله نمازي بر آموزش پيشگيري در مقاطع ابتدايي، متوسطه و دانشگاه تأكيد كرد و افزود: بايد به دانش آموزان از دوران كودكي آموزش داد چه بخورند، چقدر بخورند و چه موقع بخورند.

 

وي آموزش كودكان در محيط خانواده و قبل از ورود به آموزش و پرورش را مهم قلمداد كرد و گفت: كودكان قبل از رسيدن به سن آموزش و ورود به مدرسه و فضاي آموزشي بايد توسط پدر و مادر آموزش ببينند.

 

آيت الله نمازي بر آموزش پيشگيري از بيماري ازسنين كودكي و از آموزش و پرورش تأكيد كرد و گفت: بعد از آموزش در خانه، بحث پيشگيري از بيماري درآموزش و پرورش بايد جزء متون درسي قرار بگيرد و دانش آموزان آگاه باشند براي قبول شدن نيازمند نمره قبولي هستند.

 

نماينده ولي فقيه دركاشان تأكيد كرد: اگر بتوانيم با علت هاي بيماري مقابله كنيم در جلوگيري از خروج ارز براي واردات دارو و تحقق اقتصاد مقاومتي تأثيرگذارخواهد بود.

 

پرداختن به فعاليت ورزشي و كاهش وزن تا 60 درصد از ابتلا به اين بيماري جلوگيري مي‌كند

محمد حسين اعرابي رييس دانشگاه علوم پزشكي كاشان نيز با اشاره به اين كه سازمان بهداشت جهاني هر سال بر اساس وضعيت بهداشت جهاني شعاري براي هفته سلامت  انتخاب مي كند گفت: سازمان بهداشت جهاني كه سال 92 را با شعار فشارخون، سال 93 را با شعار خود مراقبتي و سال 94 را با شعار ايمني غذا شروع كرده بود، براي سال 95 شعار غلبه بر ديابت را انتخاب كرده است.

 

وي يكي از مهم ترين دلايل سكته هاي قلبي را بيماري ديابت اعلام كرد و گفت: ديابت عوارض زيادي در رابطه با عروق كوچك و موي رگ ها دارد كه شامل عوارض كليوي است و متأسفانه مشكلات جدي را براي بيماران كليوي ايجاد مي كند و مجبور به دياليز شدن بيماران مي شود.

 

اعرابي عزم ملي و مشاركت عمومي را در پيشگيري از بيماري ديابت مهم قلمداد كرد و گفت: عليرغم افزايش بيماري ديابت و خطرناك بودن اين بيماري، راههاي پيشگيري آسان و تنها پرداختن به فعاليت ورزشي و كاهش وزن است كه تا 60 درصد از ابتلا به اين بيماري جلوگيري مي‌كند.

 

رييس دانشگاه علوم پزشكي كاشان تعداد بيماران ديابتي در شهرستان كاشان يكهزار و 200 نفر اعلام كرد و ياد آورشد: تعداد بيماران ديابت در شهرستان كاشان بيش از يكهزار و 200 نفر است كه در مركز درماني گلابچي كاشان به ثبت رسيده است.

 

اعرابي، آمادگي دانشگاه علوم پزشكي كاشان را براي ارائه آموزش و پيشگيري از اين بيماري اعلام كرد و افزود: اكثرا افرادي كه به ديابت مبتلا شده اند از اقشار كم سواد و يا بي سواد جامعه هستند./1307/201/ب3

ارسال نظرات