۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۴۲۳۲۵۱
معاون شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت:

۵ دستگاه برتر حوزه فرهنگ ایثار و شهادت از سوی رییس جمهور تقدیر می‌شود

معاون شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت گفت: دستگاه‌های برتر در فرهنگ ایثار و شهادت 5 دستگاه هستند که تصمیم نهایی را رییس جمهور درباره آنها خواهند گرفت و از آنها تقدیر به عمل خواهد آمد.
فقهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فقیهی معاون شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در دبیرخانه شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد، گفت: رهبر معظم انقلاب سال جاری را «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» نامگذاری کردند بنابراین نباید این برداشت شود که شعار سال معظم له صرفا شعار حوزه اقتصادی است بلکه شعاری فرهنگی با رویکرد اقتصادی است.

 

فرهنگ بستر پویای جامعه است

وی افزود: فرهنگ بستر پویای جامعه و مقدمه دست یابی به توفقیقات و اقدامات عملی است ما نیز سال 95 را سال اقدام و عمل نامگذاری کردیم و مطئمن هستیم که پتانسیل بالایی در سطوح بالای حاکمیت به وجود آمده است.

 

معاون شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت درباره جمع بندی آنچه در سال 94 اتفاق افتاده است، عنوان کرد: مهرماه 94 شاهد تشکیل نخستین جلسه شورای عالی به ریاست رییس جمهور بودیم که شاهد تصویب آیین‌نامه اجرایی این شورا بودیم طبق این نامه نشست دوم این شورا به‌زودی به ریاست رییس‌جمهور برگزار خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام فقیهی افزود: در کنار شورای عالی، جلسات منظم هماهنگی و نظارت فرهنگ ایثار و شهادت به ریاست حجت‌الاسلام شهیدی دبیر شورا برگزار شد و مصوبات جامعی را برای دستگاه‌ها ازجمله شوراهای استانی فرهنگ ایثار و شهادت به وجود آورد.

 

وی با اشاره به اینکه گزارش 22 استان در تشکیل شورای فرهنگ ایثار و شهادت به دست ما رسیده است، بیان داشت: ریاست استانداران در جریان هماهنگی و انسجام‌بخشی، فرهنگ ایثار و شهادت را دنبال می‌کنند، برای استانداران احکام مستقلی به‌عنوان ریاست این شوراها صادرشده که محور اصلی اقدام عمل در این حوزه خواهند بود.

 

رسانه‌ها در جریان سازی برای حوزه ایثار و شهادت تمام قد وارد شدند

معاون شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت با اشاره به اینکه در سال 94 موجی از جریان سازی فعالان عرصه فرهنگ ایثار و شهادت شاهد بودیم، اظهار داشت: نقش اصناف، اقشار، دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های آموزشی در این حوزه پررنگ بود، رسانه‌ها در این عرصه تمام‌قد وارد شده فعالیت و همکاری کردند که این مهم در سال 95 به‌صورت عملی‌تر و اقدامی جدی‌تر دنبال خواهد شد.

 

حجت‌الاسلام فقیهی افزود: رصد ما در حوزه رسانه و مطبوعات این است که پتانسیل خوبی فراهم‌ شده و این بخش دیگر کارهای نمایشی و تبلیغاتی به‌صورت رویکردی دست‌ دوم درآمده است.

 

نشست دوم شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت با حضور رییس جمهور برگزار می‌شود

وی ابراز کرد: در سال 95 با تشکیل نشست دوم شورای عالی به ریاست رییس جمهور ضمن ارائه گزارش جمعی عملکرد دستگاه‌ها از عملکرد دستگاه‌های برتر به دست رییس جمهور تقدیر خواهد شد، خادمان فرهنگ ایثار و شهادت در گام نخست مردم هستند و این مشوقات برای عقب نماندن دستگاه‌ها و نهادها از ایثارگری‌های مردم ایران اسلامی خواهند بود.

 

معاون شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت بابیان اینکه مفهوم ایثار چنان جنبه‌های متعدد به خود گرفته که مرزهای صرفاً رفتاری را درنوردیده است، ابراز کرد: امروز مفهوم ایثار در مذاکرات و دیپلماسی کشور نیز قابل‌ردیابی است اگر دیپلمات‌های ما در مذاکرات پشتوانه ایثار و شهادت ملت ایران را نداشتند نمی‌توانستند بااقتدار در این مذاکرات حضور پیدا کنند و شاخص ملت ایران در ارزیابی برجام توجه به رویکرد فرهنگ ایثار و انقلابی عمل کردن دستگاه دیپلماسی است.

 

اجرای سیاست‌های انقلابی با حرکت‌های عادی امکان‌پذیر نیست

حجت‌الاسلام فقیهی افزود: انقلابی بودن، انقلابی ماندن، انقلابی حرکت کردن و اجرای سیاست‌های انقلابی با حرکت‌های عادی امکان‌پذیر نیست بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب با حرکت خواب‌آلوده و بدون حساسیت انقلابی و ایثارگری نمی‌توان عمل کرد.

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت نیازمند سه محور در سال 95 هستیم، گفت: برنامه ما حرکت علمی با مدیریت جهادی خواهد بود کارمان به سبک قرارگاهی و جهت پشتیبانی از فرهنگ‌سازان ایثار و شهادت جدی و اجرایی خواهد شد، شورای هماهنگی و نظارت برای رسیدن به این هدف سند فرهنگ ایثار و شهادت را به تصویب نهایی خواهد رساند این سند که بزرگ‌ترین نقشه راه دستگاه‌ها در فرهنگ ایثار خواهد بود پس از تصویب در شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت، مصوب و طبق قانون لازم‌الاجرا خواهد بود.

 

فرهنگ ایثار و مقاومت نیازمند عقبه و پشتیبانی مردم است

معاون شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت بابیان اینکه فرهنگ ایثار و مقاومت نیازمند عقبه و پشتیبانی است، عنوان کرد: ما بدون آنکه به ساختارها و فرایندهای اداری و حاکمیتی دست بزنیم برای حرکت در میدان فرهنگ ایثار و شهادت از حوزه فردی و خانواده شروع خواهیم کرد.

 

وی افزود: محور ایثارگر شدن نسل این دهه توجه به تربیت در حوزه فردی و خانواده است، خانواده رکن اول فرهنگ‌سازی کشور است در مکتب شیعه طهارت طینت و پاکی نژاد بستر اول خودسازی و انسان‌سازی و بستر دوم آن خانواده است.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به اینکه ملت ایران‌نژادی پاک، اصیل و خانواده‌دوست و در بستر خانواده ایثارگران بزرگی را تربیت‌کرده است، گفت: ما برای یافتن شاخص‌ها و دلایل به وجود آمدن ایثارگران بزرگ انقلاب و سرداران شهیدمان چاره‌ای جز تمسک به سبک و سیاق مادران شهدا نداریم که بزرگ‌ترین الگوی عینی تربیت نسل آینده را در نسل گذشته پیاده کردند باقی‌ماندگان آنها هم حیات معنوی ملت ایران در گفتمان سبک زندگی خود شاهد هستند.

 

سال 95 چندین کنگره ملی در سبک زندگانی شهدا برگزار می‌شود

معاون شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت با اشاره به اینکه در سال 95 چندین کنگره ملی در سبک زندگانی شهدا برگزار می‌شود، عنوان کرد: در سال 95 انتشار چندین نشریه را دنبال خواهیم کرد همچنین در هدفمندی هزینه کرد بودجه کشور در فرهنگ ایثار و شهادت حساس هستیم عاجزانه از دستگاه‌ها و نهادهای فعال خواستاریم که برای این حرکت منسجم در کاهش هزینه‌ها اقدام کنند.

 

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها به‌عنوان محور تولید علم در نظریه‌پردازی در حوزه فرهنگ و ایثار و شهادت به کمک ما آمدند، اظهار داشت: نیروهای و قوای مسلح جمهوری اسلامی مثل همیشه پیشتاز و فعال در اقدام و عمل به فرهنگ ایثار و شهادت و حضور مؤثر بودند و مدیریت این را به عهده گرفتند.

 

حجت‌الاسلام فقیهی افزود: نهادهای انقلابی و بنیاد شهید به‌عنوان متولیان اصلی و میدان‌دار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این چشم‌انداز حضور پررنگ دارند در پایان رسانه‌ها و به ویژه  صداوسیما با برنامه‌هایی متفاوت نسبت به سال قبل حرکت علمی و پشتیبانی فرهنگ ایثار شهادت را دنبال می‌کنند.

 

معاون شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت با اشاره به اینکه در سال 95 برای فرهنگ و ایثار به خلاقیت و نوآوری نیاز داریم، گفت: رسماً اعلام می‌کنیم برای کار فرهنگی تا بودجه داریم خرج خواهیم کرد اما هر وقت که بودجه نداشتیم اقدام و عمل دیگری را انجام خواهیم داد، دولت اگر پول هم نداشت ابتکار عمل دارد که از مبتکران استفاده کند.

 

وی افزود: در سال 95 با بسیج امکانات به‌منظور کاهش اقدامات موازی کارانه همه مجموعه‌های مرتبط را ذیل پرچم شورای عالی دعوت خواهیم کردیم، به‌زودی سایت فرهنگ و ایثار و شهادت رونمای خواهد شد و  امیدواریم روزی این مهم روزی حاصل شود که به‌فرمان 12 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در ابلاغ سیاست‌های کلی فرهنگ ایثار و شهادت عمل کرده باشیم.

 

دستگاه‌های برتر در فرهنگ ایثار و شهادت 5 دستگاه هستند

حجت‌الاسلام فقیهی گفت: دستگاه‌های برتر در فرهنگ ایثار و شهادت 5 دستگاه هستند که تصمیم نهایی را رییس جمهور درباره آنها خواهند گرفت، زمان برگزاری جلسه در دفتر رییس جمهور پایان اردیبهشت را وعده داده اما امیدواریم در سه‌ماهه اول سال 95 این نشست برگزار شود.

 

معاون شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت  با اشاره به اینکه سند راهبردی با مشارکت 22 دستگاه و وزارت خانه در غالب سه کمیسیون تخصصی تنظیم‌شده است، بیان داشت: دستگاه‌های لشکری کشوری در تدوین این سند نقش دارند این سند با تشکیل 24 نشست فشرده طی سال 94 تدوین و نهایی شد که پس از رفع ایرادات به‌عنوان سند قانونی و لازم‌الاجرا خواهد بود.

 

حجت‌الاسلام فقیهی ابراز کرد: درحرکت فرهنگی باید به‌آرامی پیش رفت پشت حرکت فرهنگ ایثار و شهادت علق ملی قرار دارد بنیاد شهید متولی حفظ اسناد فرهنگ ایثار و شهادت است گنجینه بزرگ در ساختمان معاونت فرهنگی بنیاد شهید فعال است، در حوزه فرهنگ با ابلاغیه نمی‌شود کار را پیش برد.

 

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با محوریت خانواده شهدا

وی افزود: شورای عالی دنبال آن است که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به دوش مردم با محوریت خانواده شهدا باشد تا خانه هر شهید کانون تربیت و بستر ترویج و توسعه فرهنگ و ایثار و شهادت باشد این‌که دستگاه‌ها همکاری کنند برای ما دغدغه خیلی مهمی نیست.

 

معاون شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت ضمن درخواست از اصحاب رسانه مبنی بر اینکه جریان سازی فرهنگ ایثار و شهادت را در مطبوعات رصد کنند، گفت: ازجمله کارهای راهبردی رسانه‌ها هستند که می‌توانند طرح‌ها اولیه را دنبال کنند نشست گذاشته و مدیران مسؤول را پای‌کار آوردند.

 

گوش مظلومان عالم به ندای رهبر ایران دوخته‌شده است

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به اینکه امروز حزب‌الله لبنان پشتیبان خود را انقلاب اسلامی می‌داند، بیان داشت: این اثربخشی بالاتر از این است که گوش مظلومان عالم به ندای رهبر ایران دوخته‌شده است هم‌اکنون دبیر شورای فرهنگ در سفر لبنان بوده و با دبیر کل حزب‌الله لبنان در حال تبادل الگوهای فرهنگی است و محور مقاومت در دستور کار آنها است.

 

وی افزود: هم‌اکنون طرح‌هایی در حوزه تولید فیلم به همت کارگردانان خارجی کار می‌شود زیرا سوژه‌های فرهنگ مقاومت مانند کشورهای لبنان و لیبی برای هنرمندان فیلم‌ساز ایرانی جذابیت دارد، ما به‌زودی شاهد تصویرگری ایثارگری هم‌پیمانان ملت ایران در خارج از کشور خواهیم بود ماجرای سمیر قنطار که جان خود را از دست داد در حوزه زندگی او کارشده است سوژه خوبی برای فیلم‌سازان ما است.

 

باید از نشر و تولید مفاهیم خلاف مقتضای فرهنگ ایثار و شهادت هم جلوگیری شود

معاون شورای عالی فرهنگ ایثار و شهادت با اشاره به ارشاد و ابتکارات آن اظهار داشت: ما اعتقادداریم در جلوگیری از مفاهیم مخالف ایثار و شهادت باید اقداماتی صورت گیرد که کم‌رنگ است باید از نشر و تولید مفاهیم خلاف مقتضای فرهنگ ایثار و شهادت هم جلوگیری شود.

 

حجت‌الاسلام فقیهی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی با بحران عدم مشارکت اجتماعی مواجه هستیم که باید فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت را به‌عنوان رکن رکین ترویج دهیم آنچه امام خمینی را محور ملت ایران کرد همین فرهنگ ملت ایران بود./201/807/ب1

ارسال نظرات