۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۴۲۳۴۳۷
مفتی اردنی:

مکاتب فقهی بر حرام‌ بودن غلو و تندروی متفق هستند

مفتی استان عجلون اردن تصریح کرد: تمامی مکتب‌های فقهی بر حرام‌بودن غلو، افراط‌گرایی و به فساد کشیدن متفق هستند و مردم را از آن نهی می‌کنند.
محمد بنی طه»، مفتی استان «عجلون» اردن

 

به گزارش خبرگزاری رسا، همایش «نقش مکاتب فقهی چهارگانه در مبارزه با غلو و افراط‌گرایی» به همت باشگاه جوانان الفیحاء و با همکاری اداره فرهنگی استان جرش اردن و باشگاه ورزشی کفرخل اردن برگزار شد.

 

محمد بنی طه، مفتی استان عجلون اردن، ضمن سخنانی در این همایش تصریح کرد: اصول مذاهب فقهی چهارگانه در اسلام مبتنی بر استنباط احکام شرعی از قرآن و سنت پیامبر(ص) براساس قواعد فقهی معین است.

 

وی گفت: تمام این مذاهب در عقاید، اصول و شریعت متفق هستند، اما کمی ممکن است در احکام استنباط‌ شده تفاوت داشته باشند.

 

مفتی استان عجلون اردن افزود: به فسادکشیدن در سه مرحله اتفاق می‌افتد و هر مرحله، مرحله بعد را بوجود می‌آورد. نخست غلو و اغراق‌گرایی در تعامل با متون شرعی است، این در حالی است که شرع مقدس اسلام نسبت به غلو هشدار داده است، زیرا غلو منجر به افراط‌گرایی و تندروی می‌شود.

 

محمد بنی طه گفت: مرحله دوم به فسادکشیدن، تندروی است که در این مرحله تحجر و تعصب در فهم متون دینی اتفاق می‌افتد و مرحله سوم نیز که در انجام اقدامات فسادآمیز نمایان می‌شود، اقداماتی همچون قتل، بمب‌گذاری و ارعاب به‌منظور حمایت از ایدئولوژی تندروی رخ می‌دهد.

 

علی جرن، رییس باشگاه جوانان «الفیحاء» اردن نیز در این باره گفت: هدف از این همایش، تلاش برای دورکردن فتنه‌ها از جوانان و تأکید بر اهمیت جایگاه مبلغان و روحانیان در معرفی چهره راستین دین اسلام بود.

 

محمد الاصغر، رییس باشگاه ورزشی «کفرخل» اردن نیز بر نقش محوری رسانه‌ها در مبارزه با غلو، تندروی دینی و فکری و گسترش اندیشه مدارا، احترام به اندیشه دیگران، تاکید کرد و گفت: غلو و تندروی با تعالیم و آموزه‌های با ادیان آسمانی مغایرت دارد./994/ب102/د

منبع: ایکنا

ارسال نظرات