۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۴۲۳۹۰۳
آيت الله نمازي:

مهم ترين هنر بانوان خانه دار تربيت فرزندان سالم و صالح است

نماينده ولي فقيه دركاشان گفت: بزرگ‌ترین و مهم ترين شغل به لحاظ كيفيت و جايگاه اجتماعي تربيتي و حقوقي مديريت خانواده است و هنر يك خانم اين است كه فرزندان سالم و صالح تربيت كند.
آيت الله عبدالنبي نمازي در ديدار با خانم الهام امين زاده معاون حقوقي رييس جمهور

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، آيت الله عبدالنبي صبح امروز در ديدار خانم الهام امين زاده معاون حقوقي رييس جمهور با اشاره به اين كه مباحث حقوقي در نظام توحيدي جايگاه ويژه اي دارد گفت: يكي از بحث هاي اساسي و استراتژيك در نظام توحيدي جايگاه بانوان در نظام اسلامي است.

 

وي افزود: اين جايگاه بايد به درستي تعريف شود و مشخص شود و همه اعضاي جامعه با اين جايگاه آشنا شده و به اين جايگاه احترام بگذارند، چرا كه در نظام توحيدي زن بالاترين جايگاه را دارد.

 

به گفته وي آنچه كه ما امروز در رسيدن به دروازه تمدن اسلامي به آن نياز داريم تعريف كردن و مشخص كردن و عملياتي كردن  جايگاه زن در نظام اسلامي است.

 

وي با اشاره به اين كه غربي ها از قبل از پيروزي انقلاب اسلامي مدعي هستند اسلام حقوق زن را ناديده گرفته است و ما نيز تحت تأثير غربي ها قرار داشته ايم، گفت: اين ادعاي غربي ها واقعيت ندارد، چرا كه هيچ نظام سياسي مانند اسلام براي زن جايگاه تعريف نكرده است به طوري كه امام راحل نيز در رابطه با جايگاه زن در اسلام در يك جمله بسيار حكيمانه فرمود، مرد از دامان زن به معراج مي رود.

 

به گفته وي، تمامي مردان بزرگ و دانشمند و متفكر و مخترع و سازنده در جهان، در عقبه زندگي خود در دامان يك مادر تربيت و پرورش يافته اند و يكي از دانشمندان نيز مي گويد، زن با يك دست گهواره و با دست ديگر جهان را مي جنباند.

 

وي با اشاره به محدوديت هاي بين المللي و جوسازي هايي مبني بر اين كه بانوان در اسلام منزوي هستند و در صحنه جامعه حضورندارند و مسؤولان ما نيز در اين زمينه محتاط هستند، يادآور شد: جايگاه زنان در جامعه اسلامي ايران مظلوم واقع شده اند و در جايگاهي كه بايد بكارگيري شوند نمي شوند و از آنها در كار غير ضروري و بي اهميت و به صرف اين كه گفته شود خانم ها هستند از آنها استفاده مي شود.

 

نماينده ولي فقيه در كاشان گفت: جايگاه زن و اشتغال بانوان در مجلس شوراي اسلامي بايد به بحث گذاشته شود، چرا كه به لحاظ فقهي همه فرق اسلامي، شيعه و سني و مذاهب اربعه، اختلاط محرم و نامحرم را جايز نمي دانند.

 

آيت الله نمازي ياد آور شد: ما چه بخواهيم و چه نخواهيم مرد و زن جايگاه خودشان را دارند و در اين زمينه نه مرد مي تواند مسؤوليت مرد را انجام دهد و نه زن مي تواند مسؤوليت مرد را انجام دهد.

 

وي با بيان اين كه، اگر چنانچه جايگاه زن و مرد قاطي شود، آثار سوء اقتصادي و اجتماعي زيادي را دارد ياد آور شد: بحث تكثير نسل و جمعيت نيز يكي از اين آثار است كه در اين زمينه رهبر معظم انقلاب نيز فرمود، در دوره اصلاحات به هر دليلي در بحث تكثير نسل و جمعيت اشتباه شده است.

 

امام جمعه کاشان ضريب كارآيي در نهاد و سازمان را اندك دانست و گفت: از 8 ساعت كار 2 ساعت كار مفيد براي مردها است اما زنان شاغل و بحث 9 ماه مرخصي بارداري و مرخصي هاي بعد از بارداري به لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه نيست.

 

آيت الله نمازي بر تصويب قانون تعيين حقوق براي خانم هاي خانه دار در مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد و افزود: در حالي كه كارهاي جزئي پيش پا افتاده براي خانم شغل محسوب مي شود و حقوق برايش در نظر گرفته مي شود اما مديريت خانم خانه دار در خانواده را شغل محسوب نمي كنند.

 

نماينده ولي فقيه در كاشان از مديريت خانواده به عنوان تخصص نام برد و افزود: در نظام اسلامي تخصص مادران در مديريت خانواده ناديده گرفته شده است و حقوقي براي آن در نظر گرفته نشده است اما براي برخي كارهاي پيش پا افتاده حقوق درنظر گرفته شده است.

 

مهم ترين شغل و هنر يك خانم خانه دار تربيت فرزندان سالم و صالح است

به گفته وي، بزرگ ترين و مهم ترين شغل به لحاظ كيفيت و جايگاه اجتماعي تربيتي و حقوقي مديريت خانواده است و هنر يك خانم اين است كه فرزندان سالم و صالح تربيت كند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري، منشأ تعليم و تربيت را خانواده دانست و يادآور شد: تربيت انسان ها بعد از خانواده به مدارس و دانشگاه ها منتقل مي شود، از اين رو اگر بچه ها در خانواده تربيت شوند بسياري از مشكلات حل خواهد شد.

 

آيت الله نمازي با اشاره به اين كه برخي از مادران نيز به وظايف مادري خود آشنا نيستند، گفت: آشنا بودن مادران به وظايف مادري نيازمند آموزش و تخصص است و اولويت هاي آموزشي بايد در نظر گرفته شود.

 

وي، تربيت فرزندان، تكلم با فرزندان و چگونه صحبت كردن با فرزندان، حفظ كرامت كودكان از دوران طفوليت، حقوق بچه ها به مادران و حقوق متقابل بين زن و زوجه را تخصص دانست و گفت: منشاء افزايش آمار طلاق در جامعه ناآگاهي است و زوجه نسبت به وظايف خود آگاه نيستند.

 

آيت الله نمازي به مشاور رييس جمهور پيشنهاد كرد، بر مسأله تعيين حقوق براي خانم هاي خانه دارد كار كارشناسي انجام شود چرا كه ما يك انقلاب هستيم و يك دولت نيستيم، چون انقلاب تابع جو سازي ها نيست و ابتكار و تصميم گيري و مطالعه به دست خودش است نه اين از ديگران تقليد كند.

 

وي افزود: بحث خانم هاي خانه دار و مديريت خانواده يك بحث بكر و دست نخورده اي است كه نيازمند تحقيق و مطالعه است چرا كه عوارض  فعاليت هاي خانم ها در خارج از خانواده زياد است.

 

به گفته وي، نقش خانم هاي خانه دار در سلامت و تربيت و اخلاق و تعهد بچه ها موثر است و نبايد خانم هاي خانه دار را كه نقش مهمي در امنيت خانواده، سلامت خانواده دارند دست كم گرفت.

 

نماينده ولي فقيه در كاشان ياد آور شد: يكي از كارها مهم تجديد نظر به جايگاه زن در نظام اسلامي و مشاغلي كه در شأن خانم ها است بوده چرا كه اسلام با اشتغال زن مخالف نيست اما مهم اين است كه اين اشتغال كجا و چه كاري باشد براي بانوان مهم است.

 

وي از مشاغل آموزشي، تعليم و تربيت، مدارس دخترانه، كلاس هاي دختران دانشجو در دانشگاه ها، مشاغل درماني و پزشكي اعم از پزشكي عمومي و متخصص و جراح را از جمله مشاغل تخصصي براي بانوان اعلام كرد و گفت: نظام پزشكي بايد به قدري پيشرفته باشد كه بانوان متدين براي درمان بيماري از مراجعه به پزشك خود به دليل عدم وجود پزشك خانم با مشكل روبرو نشود چرا كه تعصب ديني اجازه نمي دهد به پزشك نامحرم مراجعه شود و درد را تحمل مي كند اما به پزشك مراجعه نمي كند و اين مشكلاتي است كه در جامعه اسلامي بايد حل شود.

 

تنها راه رسيدن به تمدن اسلامي تعصب داشتن به اسلام است

امام جمعه کشان افزود: بانوان در فعاليت توليدي در صورتي كه داشتن محيط مجزا و بدون اين كه اختلاط مرد و زن و نامحرم وجود نداشته باشد و دوري از خانواده به محيط خانواده ضربه نزند اشكالي ندارد و اين بحث مهمي است كه دامنه آن گسترده است.

 

به گفته وي اگر مي خواهيم به دروازه تمدن اسلامي برسيم يك راه بيشتر نداريم و آن هم تعصب داشتن به اسلام بدون رودربايستي با افراد است چرا كه ما مقلد ديگران نيستيم، از اين رو امير مومنان مي فرمايد، در مورد خدا و آنچه مربوط به ارزش ها است كوتاه نمي آييم و اهل معامله نيستيم.  

 

وي با اشاره به اين كه ما در باره ارزش ها با كسي معامله نمي كنيم گفت: همانطوريكه كه غربي در باره ارزش هاي خودشان با كسي معامله نمي كنند و حتي حاضر هستند ميليون ها انسان را نابود كنند اما به منافع اقتصادي آنها ضربه اي وارد نشود،  ما نيز نبايد ازحق خودمان كوتاه بياييم.

 

آيت الله نمازي ياد آور شد: شهرستان كاشان تنها شهر گل و گلاب نيست، بلكه كاشان از شهرهاي كهن كشور و سرزمين علم و تقوا و كرامت و عرفان و شعر و هنر و ادب است.

 

شايان ذكر است، خانم دكتر امين زاده معاون حقوقي رييس جمهور و خانم دكتر اثني عشران مدير كل امور بانوان استانداري استان اصفهان و هيات همراه امروز براي افتتاح چند پروژه عمراني اساتيد دانشگاه دانشگاه كاشان  وارد شهرستان شدند./201/1307/ب1

ارسال نظرات