۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۴۲۴۴۶۳
مدیرکل نظارت بر اماکن متبرکه سازمان اوقاف کشور خبر داد؛

انجام عملیات عمرانی و مرمت در هزار امامزاده و بقعه متبرکه کشور

مدیرکل دفتر نظارت بر اماکن متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در حال حاضر عملیات تعمیر و مرمت در بیش از هزار امامزاده و بقعه متبرکه و عرصه وقفی کشور در حال انجام است.
ابراهیم سلیمانی، مدیرکل دفتر نظارت بر اماکن متبرکه و مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور،

ابراهیم سلیمانی، مدیرکل دفتر نظارت بر اماکن متبرکه و مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به اقدامات این سازمان در راستای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال، اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه در راستای تحقق فرمایش رهبر معظم انقلاب و اجرای اقتصاد مقاومتی، امسال بیش از هزار طرح عمرانی و ساخت‌وساز را در امامزادگان، بقاع متبرکه و موقوفات و عرصه‌های وقفی اجرا می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های مزبور اکنون آغاز شده و در حال حاضر بیش از هزار بقعه متبرکه و مکان وقفی در سراسر کشور در حال تعمیر، مرمت و اجرای طرح هستند، افزود: این طرح‌های عمرانی و درآمدزایی با اعتباری بیش از هزار میلیارد تومان در حال اجرا بوده و اکنون نیز به‌طور متوسط حدود 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

 

سلیمانی با بیان اینکه یکی از رویکردهای سازمان اوقاف و امور خیریه مرمت و تعمیر بقاع امام‌زادگان است، خاطرنشان کرد: در این زمینه سازمان اوقاف اعتبارات مورد نیاز برای بازسازی و تعمیر این اماکن مقدس را اختصاص می‌دهد هر چند که مردم و زائران نیز مشارکت مناسبی در راستای بازسازی اماکن متبرکه و مذهبی سطح کشور دارند.

 

وی ادامه داد: در کل کشور بیش از هشت هزار و 600 امامزاده فاقد درآمد، کم‌درآمد و دارای درآمد وجود دارد که در حدود 90 درصد از این اماکن متبرکه و مذهبی طرح‌های بازسازی، تعمیر و مرمت انجام شده و یا در حال اجرا است.

 

سلیمانی با اشاره به اینکه با توجه به فاقد درآمد بودن بسیاری از امامزاده‌ها و بقاع متبرکه امکان ساخت‌وساز در همه آن‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: از بیش از هشت هزار امامزاده و بقعه متبرکه موجود در کشور، دو هزار و 500 بقعه دارای درآمد هستند.

 

به گفته وی از بقاع دارای درآمد در سطح کشور در بیش از هزار بقعه امکان انجام عملیات عمرانی وجود دارد اما مابقی با توجه به درآمد خود تنها توانایی انجام تغییرات در بقاع را داشته و می‌توانند هزینه‌های جاری خود را تأمین کنند.

 

سلیمانی با اشاره به اینکه از سال 90 تا 94 در مجموع بیش از چهار میلیون مترمربع به زیربناهای موجود امامزاده‌ها و بقاع متبرکه کشور افزوده شد، اضافه کرد: از سال 95 نیز برنامه پنج‌ساله دوم آغاز شده که در قالب این برنامه برای امامزاده‌هایی که توان کار ساختمانی دارند طرح عمرانی تعریف و اجرا می‌شود.

 

وی تصریح کرد: بر اساس سیاست سازمان اوقاف و امور خیریه، ساختمان‌های امامزاده‌ها و بقاع متبرکه باید به‌گونه‌ای ساخته شوند که ساختمان‌های ماندگار و فاخر باشند تا در طول زمان به بناهای ماندگار تبدیل شوند ازاین‌رو ماندگاری و فاخر بودن بناهای امامزاده‌ها و بقاع متبرکه یکی از رویکردهای اصلی نهاد اوقاف است.

 

سلیمانی با تأکید بر اینکه بر مبنای فرموده رهبر معظم انقلاب باید امامزاده‌ها و بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی تبدیل شوند، ادامه داد: در این راستا سازمان اوقاف و امور خیریه در پی ارتقای کیفیت بناهای بقاع متبرکه بوده و اداره کل نظارت و فنی سازمان نیز طرح‌های عمرانی که در استان‌ها تأیید می‌شوند را بررسی کرده و پس از تطبیق موارد لازم با اصول مورد نظر، اجرای طرح‌های مزبور را تأیید می‌کند.

 

مدیرکل دفتر نظارت بر اماکن متبرکه و مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه برخی از امامزاده‌های کشور قابلیت گردشگری و جذب مسافر زیادی دارند، تصریح کرد: در این راستا امامزاده‌های دارای پتانسیل گردشگری شناسایی شده و سعی می‌شود با آبادانی آن‌ها زمینه جذب بیشتر گردشگر در آن‌ها فراهم شود./302/9314/ب1

ارسال نظرات