۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
کد خبر: ۴۲۴۸۱۱
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران:

عيد مبعث روز احياي ارزش‌هاي الهي و كرامات انساني است

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران عيد مبعث را روز احياي ارزش‌هاي الهي و كرامات انساني دانست و گفت: در اين روز با برانگيخته شدن حضرت محمد(ص) به پيامبري، رذايل اخلاقي از بين رفت و انسان‌ها روش رسيدن به كمال و سعادت را آموختند.
معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران

حجت الاسلام لطیف صادقی، معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، با تبریک فرا رسیدن مبعث پیامبر نور و رحمت، عيد مبعث را روز احياي ارزش‌هاي الهي و كرامات انساني دانست و گفت: در اين روز با برانگيخته شدن حضرت محمد(ص) به پيامبري، رذايل اخلاقي از بين رفت و انسان‌ها روش رسيدن به كمال و سعادت را آموختند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که پيامبر گرامی اسلام(ص) بر اثر مناجات با خدا به بالاترين درجه انسانيت رسيد و خدا با انتخاب ايشان به عنوان پيامبر، رهبري انسان‌ها را به وي سپرد، تصريح كرد: پيامبر اكرم(ص) با برخورد شايسته و تحمل زياد به ترويج دين اسلام پرداخت و توانست در زمان كوتاهي تمام احكام اسلام را براي جهانيان بيان كند.

 

حجت الاسلام صادقی با بیان این که روز مبعث به معناي دوباره زنده شدن بشر است، گفت: اين روز به معناي دوباره زنده شدن است و پيامبر اکرم(ص) در جامعه اي به پيامبري مبعوث شد که در آن زمان مردم در اختلاف و جهالت بودند.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان اينکه يكي از ابزارهاي پيامبر(ص) برخورد با رحمت بود، يادآور شد: باز يكي از ابزارهاي پيامبر(ص) عدم ملاحظه در برخورد با دشمن بود و بحث هاي متعدد ديگري كه فرصت بيان آن ها نيست.

 

وی افزود: خداوند تبارک و تعالي پيامبر را متصف به صفاتي فرموده است که اين صفات در همه ارکان زندگي پيامبر تأثير گذاشته است از جمله اينکه پيامبر را به عنوان کوه رحمت و کانون عطوفت معرفي مي کند.

 

حجت الاسلام صادقی افزود: سراسر وجود زندگاني پيامبر زمينه ساز هدايت بشر است و اگر در زندگي بشر هيچ چيز نبود، نگاه بشر به پيامبر گرامي اسلام معطوف مي شد چرا که نگاه به چهره و سيره پيامبر(ص) براي رسيدن انسان به کمال کافي بود.

 

وي اظهار داشت: جلوه تبلیغ پيامبر اسلام هميشه با بشارت همراه بوده است، يعني پيامبر في البداهه مبشّر بود و انذار در رتبه دوم مأموريت ايشان قرار داشت، پس پيامبر کانون رحمت و مرکز و محور هدايت بود و زندگي اش با بشارت و کفايت همراه بود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که تبليغ يکي از مهمترين جلوه ها و ارکان زندگي اجتماعي و سياسي پيامبر با اين ويژگي هاي منحصر به فرد بود، گفت: خدا پيامبر را مأمور به تبليغ مي کند به گونه اي که اگر اين تبليغ نباشد، رسالت الهي محقق نمي شود و اين تبليغ گاهي تبليغ عام است و گاهي تبليغ هم مثل ابلاغ امامت خاص است.

 

وي خاطرنشان کرد: تبليغ پيامبر هميشه با اين ويژگي ها همراه بوده است و افرادي نيز که از سوي پيامبر به تبليغ اعزام مي شدند، داراي اين پيشينه فکري بوده اند چرا که در قرآن کريم کساني که با شتابزدگي در مسير تبليغ دين مبين اسلام گزارشاتي را به پيامبر مي دادند، به شدت مورد نکوهش قرار گرفته اند.

 

حجت الاسلام صادقی با بيان اينکه پيامبر پايه گذار تبليغ معارف اسلامي پس از دوران جاهليت بود، گفت: پيامبر به عنوان يک مبلغ، علم را همراه با عمل از خود نشان مي داد يعني پيامبر قبل از اينکه بگويد، عمل مي کرد و در واقع عمل پيامبر، تبليغ دانش پيامبر بود.

 

وي، پرهيز از خرافه گرايي و داستان سرايي بي مورد و تأکيد بر تبليغ شفاف و بي پيرايه معارف الهي، سعه صدر و استقامتِ مثال زدني، بي توجهي به تعصبات قومي، استفاده از گفتمان تبليغي بر اساس ذائقه مخاطبين بدون تحقير مردم و حس خودبرتر بيني، برآوردن نيازهاي مخاطبان، دامن نزدن به اختلافات و تکيه بر مشترکات و دوري از شتابزدگي را از جمله خصوصيات تبليغي پيامبر عنوان کرد.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به تاريخ صدر اسلام، گفت: در زندگاني پيامبر اسلام نيز صلح و مدارا وجود داشته است و پيامبر در مقطعي، اقدام به امضاي تفاهم نامه صلح مي کند، در نتيجه تحليل هاي ما به دليل عدم برخورداري از جامعيت غلط از کار در مي آيد./950/302/ب2

ارسال نظرات