۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۴۲۵۱۵۱
استاد دانشگاه المصطفی قم:

مهم‌ترین هدف بعثت پیامبر بیداری فطرت‌های انسانی بود

استاد دانشگاه المصطفی قم گفت: هدف خداوند از ارسال آخرین پیامبر آن بود که انسان‌ها فطرت ذاتی خود را درک کنند و با آشنایی با مکارم اخلاقی، با ظرفیت‌های بی کران فطری خود آشنا شوند.
حجت الاسلام دکتر زارعان شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام دکتر جواد زارعان، صبح امروز در مراسم گرامی‌داشت شصتمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه اقدمیه شهرضا که به همراه قرائت دعای ندبه در این مدرسه برگزار شد عنوان کرد: شاید مبعث پیامبر اکرم(ص) بزرگ‌ترین حادثه‌ای بوده است که خداوند از بدو آفرینش در عالم هستی ایجاد کرده است.

 

وی اضافه کرد: با نگاهی به تاریخ بشر به وضوح می‌توان درک کرد، انسان‌ها در تمامی ادوار حیات خود بر روی کره خاک از تربیت و هدایت انبیاء استفاده کرده و سیر تکاملی ارسال رسل و انزال کتب آسمانی برای راهنمایی انسان‌ها، هیچ‌گاه منقطع نشده است؛ از همین جهت نخستین مخلوق بشری پیامبر بوده تا زمینه تبلیغ و هدایت انسان‌ها را فراهم کند.

 

استاد دانشگاه المصطفی قم تصریح کرد: بشر در طول تاریخ مراحل مختلف تکامل را طی کرده تا لایق تربیت از سوی پیامبرانی همچون حضرت موسی(ع)، حضرت عیسی(ع) و حضرت ابراهیم(ع) شود، اما نسخه نهایی رسالت و سخن و پیام آخرین پیامبر باید دارای ویژگی مهمی باشد که بتواند برای دیگر قرون اعصار نیز قابل استفاده باشد، چون دیگر پس از آخرین پیغمبر الهی، پیامبر دیگری ظهور نمی‌کند.

 

حجت الاسلام زارعان گفت: مهم‌ترین ویژگی پیام آخرین پیامبر الهی، ماندگاری آن است، کلام، رفتار و در مجموع دستورات آخرین پیامبر الهی، باید این قابلیت را داشته باشد که تا ابد ماندگار و قابل استفاده باشد.

 

وی در ادامه افزود: از آنجا که ظهور آخرین پیامبر به منزله آخرین مرحله ارتباط وحی با جهان انسانی بوده است، بنابراین باید سخن آخرین پیامبر به طریقی که خود ایشان مقرر فرموده‌اند استمرار پیدا کند، بنابراین استمرار کلام اخرین پیامبر در واقعه غدیر، صلح مدبرانه حسنی، مبارزه و مقامت عاشورا، ادعیه صحیفه سجاده، علم باقری و در مجموع تمامی کلام‌ها و رفتارهای ائمه طاهرین(ع) در طول تاریخ، خواهد بود.

 

استاد دانشگاه المصطفی قم تأکید کرد: کلام تمامی ائمه(ع) و پیامبر اسلام(ص) در مجموع یک کلام و بر اساس یک منطق الهی است، اما در ادوار مختلف تاریخ به گونه‌های مختلفی بیان شده است.

 

حجت الاسلام زارعان در بخش دیگری از سخنان خود، مهم‌ترین هدف بعثت پیامبر اسلام را بیداری فطرت‌های انسانی دانست و تصریح کرد: هدف خداوند از ارسال آخرین پیامبر آن بود که انسان‌ها فطرت ذاتی خود را درک کنند و با آشنایی با مکارم اخلاقی، با ظرفیت‌های بی کران فطری خود آشنا شوند، از همین جهت خداوند بارها بر وحی بودن کلام پیامبر اسلام(ص) و اینکه این سخنان ساخته و پرداخته او نیست، تأکید می‌کند.

 

وی گفت: پیامبر اسلام(ص) مبعوث شد تا در برابر ظلم و ستم اجتماعی و فاصله طبقاتی ایجاد شده در جوامع بشری ایستادگی کند، پبامیر اسلام(ص) به همه ثابت کرد انسان‌ها را نباید بر اساس امتیازات مختلف طبقه‌بندی کرد زیرا همه آن‌ها مخلوق خداوند و دارای فطرتی یکسان هستند.

 

استاد دانشگاه جامعة المصطفی تأکید کرد: داستان پر ماجرای بعثت نه تنها با جنایات عاشورا، زندان‌های طولانی مدت امام کاظم(ع) و امام عسگری(ع) قطع نشد، بلکه در دوران غیبت صغری و کبری با تعیین نواب اربعه نیز ادامه پیدا کرد؛ ارزش و اهمیت این پیام به اندازه‌ای بود که با تعیین سازوکاری سازمان یافته، پس از نواب اربعه نیز تبلیغ و نشر آن ادامه پیدا کرد.

 

حجت الاسلام زارعان اضافه کرد: مدارس و حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیانی که در آن تربیت شده‌اند در طول تاریخ دوران غیبت کبیری، تمام تلاش خود را برای استمرار مأموریت ویژه بعثت به کار برده‌اند، مهم‌ترین وظیفه و رسالت حوزه‌های علمیه ابلاغ پیامب است که پیامبر(ص) برای بیان آن مبعوث شد و ائمه طاهرین(ع) برای بیان آن رنج‌های زیادی را متحمل شدند./202/868/ب1

ارسال نظرات