۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۴۲۵۷۰۴
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

نمایشگاه کتاب تبدیل به یک باشگاه علمی و فرهنگی شود

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ایراد انتقاداتی از وضعیت نمایشگاه کتاب تهران، گفت: نمایشگاه کتاب تهران باید تبدیل به یک باشگاه علمی و فرهنگی شود که نخبگان بتوانند جدید ترین آثار را در منظر اهل قلم رونمایی کنند و کار های جدید تقویت شوند.
رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین لک زایی با بیان اینکه امسال پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حضور فعال تری در نمایشگاه بین المللی کتاب خواهد داشت، تصریح کرد: برای نخستین بار این پژوهشگاه غرفه نشر دیجیتال را با ارائه بیش از 200 اثر  راه اندازی کرده است.

 
وی گفت: اگر فضای بیشتری هم به نشر کاغذی پژوهشگاه داده شود می توانیم آثار سال های قبل مان را هم ارائه کنیم اما با توجه به فضای محدود موجود تنها آثار سه سال اخیر در غرفه پژوهشگاه ارائه شده است.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: این کمبود فضا، گله همیشگی ما بوده است که به شکل مکتوب به مسؤولان نمایشگاه ارائه شده اما متأسفاته برای اختصاص متراژ بیشتری برای غرفه اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی تصریح کرد: در حوزه های مختلف به خصوص نشر دیجیتال که از اولویت های ما است به مسؤولان غرفه ها توصیه کرده ایم تا  در نمایشگاه، با مراکز و مؤسساتی که در این خصوص فعالیت دارند ارتباط برقرار نمایند و تبادل تجربه در این زمینه صورت گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین لک زایی همچنین گفت: امسال تلاشمان این بود تا در بخش بین الملل غرفه ای داشته باشیم تا به شکل کم هزینه بتوانیم به مبادله تجارب بپردازیم و آثار عربی مانند الانوار الفقاهه، موسوعه شهید اول و شهید ثانی، بلاغی و بسیاری آثار دیگر را عرضه کنیم که  در این خصوص ثبت نام را در سایت نمایشگاه انجام دادیم اما متأسفانه مسؤلین نمایشگاه همکاری لازم را نداشتند.

وی ادامه داد: ناشران فارسی زبان در بخش عربی هم به طور معمول غرفه ای دارند که این امر از جهات مختلف خوب و در معرفی آثار اهل بیت بسیار مؤثر است.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی  با اشاره به حضور پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  در نمایشگاه های کتاب کشورهای عربی، گفت: خلاء هایی در این زمینه وجود دارد که با حضور در نمایشگاه های عربی تلاش داریم تا این خلاء ها رفع شود.

وی با بیان اینکه اتاق فکر نمایشگاه برای بخش های محتوایی یا تعطیل است یا خروجی قابل توجهی ندارد اظهارداشت: گوبا  فقط دغدغه اجرا وجود دارد و این امر نخبگان و اهل علم را ارضا نمی کند لذا باید هرسال نشست های علمی در نمایشگاه کتاب بیشتر از سال های قبل برگزار و برنامه های علمی، نقد کتاب و رونمایی ها اهمیت بیشتری داده شوند.

حجت الاسلام و المسلمین لک زایی ادامه داد: شاید برخی از این کاستی ها به دلیل انتقال به محل جدید نمایشگاه باشد که  امیدواریم سال آینده رفع گردد و نمایشگاه تبدیل به یک باشگاه علمی و  فرهنگی شود که نخبگان بتوانند جدید ترین آثار را در منظر اهل قلم رونمایی کنند و کار های جدید تقویت شوند.

وی ابراز داشت: امیدواریم برای نشر دیجیتال توجه ویژه ای صورت بگیرد و ناشران کاغذی که نشر دیجیتال خود را راه می اندازند تشویق شوند تا به کمک آن ها بیش از پیش شاهد جهانی شدن تفکر انقلاب اسلامی باشیم چراکه مسیر دیجیتالی کردن آثار، مسیر جهانی شدن است./874/102/ب2
 
 
ارسال نظرات