۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۳
کد خبر: ۴۲۵۸۰۸

پیش نشست همایش ملی«اسلام سیاسی و خاور میانه» در مشهد برگزار شد

پیش نشست همایش ملی «اسلام سیاسی و خاور میانه» با حضور محمدعلی مهتدی، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
اسلام سیاسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیش نشست همایش ملی «اسلام سیاسی و خاور میانه» با حضور محمدعلی مهتدی، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه امروز 20 اردیبهشت در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 

محمدعلی مهتدی با یادآوری این مطلب که همزمان با پیروزی حزب الله رایس، وزیر امور خارجه وقت آمریکا عنوان کرد «آنچه که در منطقه رخ می‌دهد درد زایمان خاورمیانه است»، گفت: این سخن یعنی باید خاورمیانه جدید شکل گیرد و تمامی کشورها بایستی تجزیه شوند.

 

وی ادامه داد: به همین دلیل رایس در قطر جلسه‌ای برگزار کرد و در آن تصمیم گرفتند که تفکر وهابی را در منطقه خاورمیانه گسترش دهند و این گونه بود که نطفه داعش در منطقه گذاشته شد و برنامه ریزی‌های گسترده‌ای جهت جذب جوانان سنی و آموزش مبانی وهابیت به آنان صورت پذیرفت.

 

مهتدی تصریح کرد: آنچه که در منطقه مشاهده می‌کنید این است که آنان جنگ را علیه منطقه نفوذ جمهوری اسلامی ایران آغاز کردند تا عناصر قدرت جمهوری اسلامی را در مطقه از بین ببرند و در نهایت به از بین بردن ایران بپردازند.

 

پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه ادامه داد: تا این لحظه آنان تصور می‌کردند، می‌توانند طی دو تا سه ماه رژیم سوریه را از بین ببرند؛ اما این اتفاق رخ نداد.

 

وی تاکید کرد: با توجه به این که آنان سرمایه گذاری‌های بسیاری در منطقه کرده‌اند نمی‌توانند از این منطقه دست بشکند، چرا که خروج از این بازی به معنای از دست دادن همه چیز است به همین دلیل هم ایران و هم غربی‌ها به این مبارزه ادامه می‌دهند تا در نهایت یک طرف به پیروزی برسد.

 

پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در بخش دیگری از سخنان خود به سال‌های دهه 70 میلادی اشاره کرد و افزود: در اوایل دهه 70 میلادی، کشور مصر به سمت صلح با اسرائیل حرکت کرد.

 

مهتدی ادامه داد: قبل از این اتحاد در میدان مبارزه با اسرائیل دو جبهه غربی و شرقی وجود داشت که در تمامی جنگ‌ها این دو جبهه با هم علیه اسرائیل وارد جنگ می‌شدند.

 

وی با اشاره به این‌که اسرائیل کوچک اما با تسلیحات نظامی بسیار است؛ اما امکان جنگ فرسایشی را ندارد، گفت: به همین دلیل به این فکر افتاد که چگونه می‌توان این دو جبهه را از یکدیگر جدا کند.

 

مهتدی ادامه داد: به همین دلیل آنها تمام تلاش خود را کردند که بین مصر و اسرائیل صلح ایجاد کنند و این گونه شد که پیمان کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل بسته شد و از آن زمان به بعد اسرائیل تمامی نیروهای خود را به سمت مبارزه با جبهه شرقی اعزام کرد.

 

وی با بیان این که این اقدام برای سوریه بسیار گران تمام شد و سبب شد حافظ اسد به سمت روسیه کشیده شود، تصریح کرد: سادات پیش بینی کرد که در لبنان خون جاری خواهد شد و این گونه شد که سال 1982 اسرائیل به لبنان حمله کرد.

 

مهتدی خاطرنشان کرد: بعد از اخراج مقاومت از فلسطین با شکل گیری جمهوری اسلامی ایران، مقاومت دیگری در فلسطین ایجاد شد و کم کم نیروهای حزب الله را تشکیل داد و  مبارزه آنان حدود 18 سال ادامه یافت و دو هزار شهید تقدیم کرد و در نهایت ارتش اسرائیل در سال 2000 از لبنان پا به فرار گذاشت.

 

وی با بیان این‌که مسلح شدن حزب الله به سلاح موشکی سبب شد موازنه وحشت ایجاد شود، ادامه داد: این امر را اسرائیل قبول نداشت و نمی‌توانست آن را تحمل کند؛ به همین دلیل برنامه ریزی کردند تا این مقاومت را از بین ببرند و با توجه به این‌که به وجود آورنده این مقاومت ایران بود، بنابراین درصدد برآمدند به بهانه پرونده هسته‌ای، ایران را بزنند./202/934/ب1

ارسال نظرات