۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۴۲۵۹۳۷

رییس کمیته حقیقت‌یاب بحرین میهمان شاه پس از چند سال

گروه‌های معارض و انقلابی بحرین با تاکید بر اینکه روند نقض حقوق بشر در این کشور ادامه دارد، ادعای رژیم آل‌خلیفه درباره عمل به توصیه‌های گزارش «بسیونی» را رد کردند.
بسیونی مسؤول کمیته حقیقت یاب بحرین

  به گزارش خبرگزاری رسا، «محمود شریف بسیونی»، رییس کمیته حقیقت‌یاب بحرین که در منامه به‌سر می‌برد، دوشنبه شب میهمان «حمد بن عیسی آل خلیفه»، امیر بحرین بود.

 

گفته می‌شود، شاه بحرین این میهمانی را برای تقدیر از تلاش‌های بسیونی در انتشار گزارش مرتبط با رخ دادهای فوریه تا مارس 2011 بحرین برگزار کرده است. در حالی‌که بسیونی از آن تاریخ تاکنون روابط نزدیک خود با دفتر شاه بحرین و حکومت این کشور را حفظ کرده است.

 

گزارشی که بسیونی درباره سرکوب‌ اعتراض‌های مسالمت‌آمیز مردم بحرین از سوی رژیم آل خلیفه در برهه زمانی فوریه تا مارس 2011 منتشر کرد، برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور 27 نکته را به حکومت بحرین توصیه می‌کند که از جمله آنها تشکیل کمیته ملی مستقل و بی‌طرف برای اجرای این توصیه‌هاست که تاکنون اجرا نشده است.

 

بسیونی چند ماه پس از انتشار گزارش خود از ادعای منامه در خصوص انجام تحقیقات و شفافیت آن ابراز نگرانی کرد، چون بر این باور بود که انجام تحقیق پشت درب‌های بسته به معنای مخفی کردن جرم است.

 

منامه 9 می سال‌جاری میلادی در مراسمی با حضور مسؤولان حکومتی اعلام کرد که اجرای توصیه‌های بسیونی پایان یافته و به تمام آنها عمل شده و وزیر دادگستری بحرین طی سخنانی مدعی شد که بحرین موفق شده، آن برهه بحرانی از تاریخ کشور را پشت سر بگذارد.

 

بسیونی هم گفت که بحرین توانسته با «درایت و اقتدار» با حوادث 2011 تعامل کند و تلاش‌های تمام کسانی‌که خواهان حفظ امنیت و استقرار و پیشرفت کشور هستند، موجب به عملی شدن توصیه‌های گزارش شده است.

 

این اظهارات درحالی بیان شد که گروه‌های انقلابی و معارض بحرینی در بیانیه‌ای اعلام کردند که اغلب توصیه‌های بسیونی عملی نشده و توصیه‌های اجرا شده نیز بعضا ناقص و برخی صوری بوده‌اند و این نه تنها کمکی به حل بحران سیاسی و حقوقی حاکم بر بحرین نکرده بلکه موجب تشدید آن شده است.

 

گروه‌های معارض و انقلابی بحرین با بیان اینکه کمیته مشترک توصیه شده در گزارش به صورت یک طرفه و تنها از طرف حکومت تشکیل شده تا روند نقض حقوق بشر و سرکوب‌ها همچنان ادامه یابد، برای بیان نقطه نظرهای خود خواستار دیدار با بسیونی شدند.

 

بسیونی می‌داند که منامه به توصیه‌هایش عمل نکرده

 

در این راستا شیخ «میثم السلمان»، عضو دیده‌بان حقوق بشر بحرین تاکید کرد که بسیونی چندی پیش طی بررسی‌ عملکرد منامه دریافته بود که رژیم آل خلیفه به توصیه‌هایش آنگونه که در گزارش ذکر آن رفته بود، عمل نکرده است.

 

السلمان افزود: بسیونی ایمان دارد که به توصیه‌های گزارش کاملا عمل نشده، همانند شورای حقوق بشر سازمان ملل و کمیساریای این سازمان که اطمینان دارند، منامه گامی در راستای عمل به این توصیه‌ها برنداشته است.

 

به همین منظور این فعال حقوق بشر بحرینی خواستار اتخاذ تدابیر جدی و قاطع در قبال منامه و اعمال فشار بر آن جهت اجرایی کردن این توصیه‌ها شد./1321/ب101/د

 

ارسال نظرات