۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲
کد خبر: ۴۲۶۲۷۰
آیت الله مرتضوی شاهرودی:

روزه ماه شعبان، شفاعت پیامبر را به دنبال دارد/ عمل به مستحبات و انجام نوافل سیره علما است

آیت الله مرتضوی شاهرودی با نقل روایاتی پیرامون فضیلت ماه شعبان، از اهمیت این ماه در بین اهل کتاب و ادیان سابق قبل از اسلام خبر داد و روز این ماه را سبب جلب شفاعت نبی مکرم اسلام دانست.
آیت الله مرتضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدحسن مرتضوی، استاد سطح خارج حوزه و عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در پایان درس خارج فقه خود مطابق معمول هفته های قبل، دقایقی را به توصیه های اخلاقی اختصاص داد و بیان داشت: در روایتی از کتاب بحارالانوار جلد 97 حدیث 40 از باب فضائل ماه مبارک شعبان، اینگونه استفاده می شود که قبل ازاسلام هم ماه شعبان مورد احترام در بین اهل کتاب و ادیان سابقه بوده است.

 

وی افزود: در این روایت امام صادق(ع) می فرماید که رسول الله(ص) در ماه شعبان زیاد روزه می گرفت اما اهل کتاب در این ماه شعبان از ابتدا تا انتها به احترام این ماه فقط ترک خوردن گوشت می کردند. پیامبر(ص) این مسلک را رد کرد و به جای ترک گوشت روزه ماه شعبان را بیان کرد و خود انجام داد.

 

برکات شعبان

آیت الله مرتضوی بیان داشت: ماه شعبان به لحاظ  برکاتی که دارد شاید کم نظیر باشد و این مسأله در بعضی از ادعیه شعبانیه اشاره به معنا شده است. برکات در این ماه هم از نظر زمان و هم از حیث افعال و هم جهت موالید قابل بررسی است هر یک از این موارد هفته ها، ماه ها و سالها سخن دارد.

 

وی افزود: از جهت موالید و تولدهای این ماه وجود پربرکت اباعبدالله الحسین(ع) قابل توجه است که چقدر برکت دارد وجود امام، جهاد امام و روایات ایشان هر کدام از برکات ماه شعبان محسوب می شود وجود مقدس امام سجاد(ع) و صحیفه حضرت که سالها برکات این صحیفه سجادیه اگر گفته شود تمام نمی شود.

 

آیت‌الله مرتضوی ادامه داد: وجود مقدس حضرت علی اکبر که در برخی ار کتب نوشتند در یازدهم ماه شعبان اتفاق افتاده است از هرجهت برکت است چرا که نمونه ای برای انسانه است و الگویی برای جوان ها می باشد.

 

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: تولد حضرت بقیه الله اعظم ارواحنا له الفدا که بقاء آسمان و زمین و زمان به برکت آن وجود مقدس است که روایت داریم«لولا الحجة لساخت الأرض بأهلها» اگر حجت خدا بر روی زمین نباشد زمین هرانچه بر روی خود دارد را فرو می برد.

 

وی افزود: تمام این تولدها که در این ماه شعبان اتفاق افتاده است از جهات عدیده موجب برکت برای انسان ها است.

 

روزه ماه شعبان و جلب شفاعت نبی مکرم اسلام

استاد عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: ازنظر زمان این ماه برکتی کم نظیر است توجه کنید روز اول چه فضائلی دارد روزنیمه ماه و شب آن چه برکاتی دارد همین روز سوم چه برکاتی برای انسانها دارد.

 

وی افزود: جدای از منظر زمان و تولدهای این ماه، افعالی که در این شعبان انجام می شود برکات زیاد دارد که روزه یکی از آن موارد است در بعضی روایات دارد پیامبر(ص) فرمود کسی که در ماه شعبان روزه بگیرد من شفیع او در روز قیامت می شوم این برکت روزه در ماه شعبان را می رساند.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: درهمین روایت دارد که می فرماید کسی که در ماه مبارک روزه بگیرد نتیجه آن آزادی از آتش جهنم است و کسی که در ماه شعبان روزه بگیرد من شفیع او در قیامت خواهم بود.

 

سیره علما عمل به مستحبات و نوافل و اتصال روزه شعبان به رمضان بود

آیت الله مرتضوی شاهرودی گفت: آنطور که من حساب کردم حدود ده روایت از حدیث یازده و حدیث 24 تا 48 از همین باب، مضمون این احادیث این است که اگر کسی ماه شعبان را روزه بگیرد و روزه ماه شعبان را متصل به روزه ماه رمضان قرار بدهد که در سابق بین اهل علم زیاد انجام می شد رجب و شعبان و رمضان و برخی شعبان و رمضان را متصلا روزه می گرفتند، در همه این روایات این جمله را دارد کسی که این دوماه را پشت سرهم روزه بگیرد خدا آنچه را کرده و بعدا می کند می آمرزد.

 

وی افزود: صوم این دوماه «توبه من الله» است در برخی روایات دارد امام می فرماید «والله توبه من الله» در بعضی تصریح شده هرچند مرتکب قتل شده باشد. اگر می بینید علمای سابق برکت داشتند از این کارها می کردند نه این که حالا فرض کن برکت آنها از ناحیه امکانات روز بوده است خیر، چون اصلا امکانات نبوده است.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: عادت دادن خود به مستحبات، به نوافل یومیه و به روزه ماه شعبان و رجب سیره آنها بوده است با این وسائل خود را می رساندند که صاحب جواهر و شیخ مفید و بحرالعلوم می شدند ربطی به این امکانات نداشت اتفاقا هرچه سمت این امکانات برویم عقب تر می مانیم باید برویم ببینیم راه برکت چیست؟ و اصلا برکت در چیست؟/202/933/ب1

ارسال نظرات