۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۴۲۷۲۴۴
استاد حوزه علمیه:

ترجیح رضایت خدا بر رضایت خلق به انسان آرامش می بخشد

استاد حوزه علمیه قم در حرم مطهر رضوی گفت: رضایت به قضا و قدر الهی و خرسندی پروردگار به انسان آرامش می دهد در حالی که رضایت به آبادی دنیا همچنین جلب رضایت خلق خدا نه تنها آرامش را از آدمی می گیرد بلکه در اسلام مذمت شده است.
حجت السلام حسن عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام حسن عرفان شب گذشته در صحن جامع رضوی با بیان این که رضایت به قضا و قدر الهی به انسان آرامش می دهد، اظهار کرد: انسان در زندگی ممکن است به عوامل گوناگونی رضایت بدهد اما آن چه که انسان را به آرامش می رساند، راضی بودن به مقدرات الهی است.

 

وی تصریح کرد: در زیارت امین الله یکی از خواسته های ما از خداوند رضایت به قضا و قدر الهی است این که مطمئن باشم آنچه خدا برای ما رقم زده بر مبنای عطوفت و حکمت او شکل گرفته و به صلاح ما است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره این روایت امام علی(ع) که هر کس به قضا و قدر الهی راضی باشد آرامش دارد، ادامه داد: اگر انسان بپذیرد بیماری ها، از دست دادن عزیزی، اولاد دار نشدن و امثال آن بر اساس حکمت الهی است و به قدر خدای متعال رضایت داشته باشد آرامش دارد.

 

رضایت به دنیا

وی با بیان این که رضایت داشتن به دنیا به تنهایی ناپسند است، افزود: کسانی که امیدی به لقاءالله ندارند به دنیا راضی شده اند، کسی که تمام همّ و غمش دنیا است و به ساختن آخرتش توجهی نکند و فقط برای به دست آوردن امکانات رفاهی و آسایش در دنیا  تلاش کند درواقع به دنیا رضایت داده است.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه قم بیان کرد: هر کس که به عمل قومی راضی باشد در آن کار چه خیر و چه شر شریک است به طور اگر پدری به استفاده فرزندش از شبکه های ماهواره ای رضایت دهد در حالی خود از آن استفاده نکند در گناه آن شریک است.

 

رضایت خلق خدا

حجت الاسلام عرفان رضایت به خرسندی مردم را نوعی دیگر از رضایت عنوان و بیان کرد: اگر خرسندی و رضایت مردم در طول رضایت خداوند باشد مفید است که یکی از مصادیق آن راضی نگه داشتن پدر و مادر با کارهای شایسته و معقول است و رضایت خدای متعال را در بردارد.

 

وی تصریح کرد: به طور کلی اگر رضایت بندگان با رضایت خدای متعال یکسان باشد جلب آن پسنیده است، اما اگر رضایت بنده ای مخالف رضایت الهی باشد ناپسندیده و گناه است.

 

سخنران حرم مطهر رضوی افزود: اگر شخصی برای جلب رضایت زن و فرزند، دوستان و اقوام حق خدای متعال را زیر پا گذارد، مرتکب گناه و معصیت شده است، به طور مثال زنی که تمایل به داشتن انگشتر طلا در دست همسرش است و آن مرد رضایت همسرش را به رضایت خداوند ترجیح دهد، مرتکب معصیت شده است.

 

به گفته وی درآمد طلاسازی که طلای مخصوص مردان می سازد و درآمد حاصل از فروش آن نیز حرام است.

 

حجت الاسلام عرفان خاطرنشان کرد: رضایت خدای متعال به انسان آرامش می دهد که برای رسیدن به این آرامش باید رضایت دیگران را فدای رضایت الهی کنیم./202/1308/ب1

ارسال نظرات