۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۴۲۷۳۱۷
حجت الاسلام علیزاده موسوی مطرح کرد؛

امتیازات عربستان به کشورهای اسلامی برای چشم پوشی از پیگیری فاجعه منا

رییس پژوهشکده حج و زیارت در نشست علمی ابعاد حقوقی فاجعه منا با بیان این که در فاجعه منا با کشوری روبرو هستیم که مرموزترین کشور دنیا است، گفت: نباید از کنار فاجعه انسانی منا به سادگی رد شد.
نشست منا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مهدی علیزاده موسوی رییس پژوهشکده حج و زیارت امروز صبح در نشست علمی ابعاد حقوقی فاجعه منا که در تالار اندیشه دانشگاه قم برگزار شد گفت: در فاجعه منا با کشوری روبرو هستیم که مرموزترین کشور دنیا است.

 

وی افزود: کشور عربستان کشوری بسیار بسته است و کم ترین اطلاعات را نسبت به ساختار سیاسی و حقوقی دولت عربستان می توان یافت؛ دولت عربستان حتی کم ترین حقوق شهروندی که نقش جایگاه زن در جامعه است را رعایت نمی کند.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به دشواری های تهیه کتاب ابعاد حقوقی فاجعه منا اظهار داشت: با توجه به بسته بودن فضای اطلاعات جامعه عربستان، کار علمی کردن در مورد این کشور مانند تحلیل و بررسی ابعاد مختلف حادثه منا دشواری های خود را دارد که پژوهشگران ما در تهیه کتاب ابعاد حقوقی فاجعه منا تجربه موفقی را انجام دادند که این کار پیوند خوب مراکز آموزشی و پژوهشی در جامعه علمی کشور را نشان می دهد.

 

رییس پژوهشکده حج و زیارت خاطر نشان کرد: ساختار سیاسی کشور عربستان یک ساختار بسیار پیچیده ای است که بسیاری از مسائل سیاسی و حقوقی را از دید عموم مردم جهان پوشانده و مخدوش می کنند و نگاه تمسخرآمیز خاندان آل سعود نسبت به مردم دیگر کشورهای جهان موجب شده است که هیچ گونه مسؤولیتی را در مورد فاجعه منا قبول نکنند.

 

وی ابراز داشت: در حال حاضر 7 میلیون از کشورهای دیگر در کشور عربستان زندگی می کنند که این افراد نیروی کار عربستان هستند اما از کمترین حقوق این افراد محروم هستند که یکی از نمونه های آن مسأله کفالت است که هر فرد غیر عربستانی باید یک کفیل عربستانی داشته باشد در حالی که این کفیل در قبال دریافت وجه کلان هیچ مسؤولیتی در قبال فرد اجنبی ندارد.

 

حجت الاسلام علیزاده با اشاره به حادثه منا بیان داشت: بیش از 8 هزار شهید در این حادثه جان خود را از دست دادند ولی با وجود این فاجعه بزرگ جزء جمهوری اسلامی ایران هیچ کشور دیگری جرأت ورود و پیگیری این حادثه را پیدا نکرد، اسنادی وجود دارد که دولت عربستان امتیازات بسیاری را به کشورها داده است تا از این حادثه شرم آور چشم پوشی کنند.

 

رییس پژوهشکده حج و زیارت گفت: دولت عربستان علاوه بر این که از این فاجعه چشم پوشی کرد بلکه از سوی کشورهای بیگانه و شبکه های خارجی به اسلام ستیزی پرداخت چرا که کشورهای بیگانه در شبکه های رسانه ای خود مناسک حج و مراسم های دینی را قربانگاه انسان ها تعبیر می کردند در حالی که در اربعین حسینی با وجود بیش از 15میلیون انسان کم ترین حادثه رخ نداده است که این بی تدبیری و بی کفایتی دولت عربستان را نشان می دهد.

 

وی در پایان گفت: ابعاد این حادثه باید به خوبی تبیین شود تا از این گونه حوادث در آینده رخ ندهد و نباید از کنار  فاجعه انسانی منا به سادگی رد شد بلکه باید این مسأله از سوی مسؤولان پیگیری شود./1325/پ202/ج 

ارسال نظرات