۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۴۲۷۳۸۲
با اعلام نتایج استان الجبل؛

حزب الله پیروز شورای شهر اعلام شد

پیروزی لیست «التنمیه و الوفاء» متشکل از ائتلاف «حزب‌الله»، «جنبش امل» و جریان «ملی آزاد» در انتخابات شورای شهر استان الجبل، را باید پیروزی مشروعیت مردمی مقاومت شمرد.
حزب الله

به گزارش خبرگزاری رسا، مرحله دوم انتخابات شورای شهر لبنان که از یک‌شنبه گذشته در استان جبل آغاز شده بود، درحالی روز دوشنبه (دیروز) پایان یافت که نتایج شمارش آرا ائتلاف «حزب الله»، «جنبش امل» و جریان «ملی آزاد» در قالب فهرست «التنمیه و الوفاء» را پیروز انتخابات این منطقه اعلام می‌کرد.

 

پیروزی فهرست «التنمیه و الوفاء» در رقابت‌های انتخابات شورای شهر استان جبل که در مناطق ضاحیه، الغبیرة، برج البراجنة و حارة حریک برگزار شد، را نباید پیروزی مقاومت در رقابت‌های انتخاباتی شمرد، بلکه کسب اکثریت آرا در این منطقه که حوزه نفوذ حزب الله و مقاومت در لبنان است، پیروزی در نبرد کسب مشروعیت مردمی است که حزب الله موفق شد، آن را محقق کند.

 

با این حال نتایج انتخابات نکاتی را به مقاومت گوشزد می‌کند که نباید نادیده گرفته شود، از جمله اینکه لیست‌های خانوادگی در غبیره و برج البراجنه موفق شده بودند، آرا قابل توجهی را کسب کنند.

 

آمار و ارقام میزان مشارکت در منطقه الغبیره، بزرگترین محله الضاحیه را 37 درصد اعلام کرد، در حالی‌که محافل سیاسی میانگین 30 درصدی را در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت پیش‌بینی کرده بودند.

 

به همین دلیل مسؤول دایره انتخاباتی الجبل با ابراز رضایت از این حضور، تاکید می‌کند که این رقم در برخی محله‌ها مانند محله الجامع به 41 درصد و محله عبد الکریم خلیل به 40 درصد رسید.

 

حاکمیت امنیت و آرامش بر مناطق مختلف استان الجبل در طول برگزاری انتخابات، با وجود رقابت‌ تبلیغاتی شدید و تنگاتنگ لیست‌ها، یکی از مهمترین ویژگی و شاخص‌ انتخابات شورای شهر در این استان بود.

 

مرحله دوم انتخابات شورای شهر لبنان یک‌شنبه گذشته در استان «الجبل» آغاز و مراکز اخذ رای از ساعت هفت صبح به وقت محلی به روی رای‌دهندگان گشوده شد.

 

انتخابات شورای شهر لبنان درحالی در چند مرحله برگزار می‌شود که این کشور از چند سال قبل شاهد برگزاری آن نبوده است. براساس اعلام مرکز ملی اطلاع رسانی لبنان، تعداد واجدان شرایط در این انتخابات به 834.768 نفر می‌رسد.

 

انتخابات شورای شهر در لبنان هر 6 سال یک‌بار برگزار می‌شود و در شهرهای بزرگ نفوذ احزاب و رهبران طوایف بر انتخابات غلبه دارد، اما در شهرها و شهرک‌های کوچک، علاوه بر نفوذ احزاب و رهبران طوایف، انگیزه‌های خانوادگی نیز دخیل است.

 

مرحله نخست انتخابات شورای شهر لبنان از 8 مه جاری در استان‌های البقاع، بعلبک- الهرمل (شرق) و بیروت (پایتخت) برگزار شد. این انتخابات در چند مرحله در 5 استان دیگر لبنان تا 29 ماه مه جاری برگزار خواهد شد.

 

از سال 2010 میلادی این نخستین انتخابات سراسری است که در سایه بحران خلأ ریاستی و تمدید دو دوره‌ای پارلمان کنونی، در لبنان برگزار می‌شود./980/ب102/د

ارسال نظرات