۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸
کد خبر: ۴۲۷۷۹۰
آیت الله حسینی بوشهری خبر داد؛

پیام سید حسن نصرالله به جامعه مدرسین درباره داعش

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ضمن بیان دستاورهای حوزه علمیه، گفت: حفظ اصالت حوزه ها، پاسخگویی به نیازهای جامعه و جهان، دغدغه مند بودن نسبت به مسائل جامعه، توجه به استقلال حوزه و مردم بودن آن، حوزه مورد انتظار رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید است.
آیت الله حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور امروز در هجدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارجه حوزه علمیه قم که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: حوزه تحت توجهات حضرت بقیه الله(عج) است و دلخوشی ما از طلبه جدید الورود تا مرجع تقلیدمان این است که اسم مان در دفتر امام زمان(عج) ثبت شده باشد.

 

نماینده مردم بوشهر در مجلس خبرگان رهبری وقفه حوزه علمیه نجف را به خاطر ظالمان دانست و اظهار داشت: آنچه در توان مسؤولان حوزه، اساتید و مراجع عظام تقلید بوده، حوزه ای است که به عنوان اولین حوزه جهان تشیع بوده و قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) و پایگاه علوم مختلف و فقاهت است؛ البته جای حوزه علمیه نجف در تاریخ حوزه ها محفوظ است که متأسفانه این حوزه به خاطر ظالمان دچار وقفه ای شد که امیدواریم مجد حوزه نجف برگردد و از قبل جلوتر برود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه منهای استاد، حوزه علمیه نیست، تصریح کرد: درست است که به ظاهر اداره کننده حوزه هستیم، اما بار سترگ و سنگین این حوزه عظیم بر دوش اساتید است؛ اگر سخن دلنشین، وعظ، زمزمه و دانش پراکنی اساتید نباشد؛ حوزه نیست؛ حوزه ای که رونق درس و بحث و اخلاقی و فقه و اصول و تفسیر نیست، حوزه نیست.

 

دستاورهای حوزه در طول چند قرن

وی گفت: اگر کسی به مدرسه آیت الله گلپایگانی(ره)، فیضیه و غیره نگاه کند، لذت می برد و هر استادی به تدریس درس مشغول است و با این حساب نکاتی وجود دارد که گاهی دغدغه هایی شنیده می شود؛ آنچه از سیره رهبر معظم انقلاب مراجع عظام تقلید شنیده ایم به نظر می رسد که انتظارت آنها است؛ اولین انتظار این است که حوزه اصالت ها و سنت های خود را حفظ کند؛ حوزه مجتهد پرور، تربیت کننده خدمتگذار دین، پرورش دهنده محقق و اساتید فاضل، دستاوردهای حوزه در طول این چند قرن است.

 

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر تربیت استاد مطلوب حوزه یادآور شد: حوزه نباید رنگ و لعاب دانشگاه را به خود بگیرد؛ دانشگاه برنامه خود را دارد و ما باید توجه و تلاش استاد و طلبه و مسؤولان حوزه بر حفظ اصالت حوزه باشد؛ حوزه باید پیوستگی خود را با اصالت های حوزوی اش حفظ کند؛ حوزه باید به گذشته خود که نسل عالمان، فقیهان و بزرگان در این حوزه ها پرورش یافته، افتخار کند؛ استاد و طلبه متناسب با نیازهای حوزه باید کار کند؛ باید استاد مطلوب حوزه تربیت پیدا کند.

 

نمی توان حوزه را به فضای خود محصور کرد

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور پاسخگویی حوزه به نیازهای جهان را از دیگر انتظارات رهبر معظم انقلاب و مراجع عنوان و خاطرنشان کرد: اگر مسائل دانشگاه امر مثبت داشته باشد، هم افزایی می کنیم، اما قرار نیست تمامی مسائل دانشگاه وارد فضای حوزه شود؛ از دیگر انتظارات رهبر معظم انقلاب و مراجع، این است که حوزه افرادی را تربیت کند که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای درون حوزوی، پاسخگوی نیازهای جامعه و جهان امروز باشد؛ نمی توان حوزه را در فضای خود محصور کرد؛ استاد حوزه باید در عین تدریس رسائل و مکاسب و کفایه و درس خارج، فضای جامعه را مرتب رصد کند و در این صورت شاهد خواهیم بود که حوزه نسبت به تبلیغ حساس است.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ضمن تأکید بر حضور اساتید در جامعه اظهار داشت: بزرگان هر جا قدم بگذارند می گویند استاد بزرگ حوزه به شهر ما آمده است و استاد باید این فضای دینی حوزه را در فضای جامعه منتقل کند و امروز جامعه نیاز به حوزه دارد.

 

وی افزود: شاهد ناهنجاری هایی در جامعه هستیم؛ وظیفه ما از قبال بخش نامه نیامده، بلکه از جانب قرآن و سخنان اهل بیت آمده است؛ اگر پیامبر(ص) کار خوبی را در جامعه می دید، تشویق و هر چه داشت در آن راستا کمک می کرد و اگر کار قبیحی مشاهده می کرد، بر سست کردن پایه های آن تلاش می کرد و این به ما منتقل شده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه فردا نگر است، تصریح کرد: از دیگر دغدغه های رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید این است که حوزه باید به آنچه در جامعه می گذرد، دغدغه مند باشد؛ اساتید، طلاب را به تبلیغ دعوت کنند؛ حوزه فردا نگر است، نه تنها امروز نگر؛ تمام مؤسسات بین المللی دنیا برای صد سال آینده در تمامی مسائل برنامه ریزی می کنند و ما نیز با کمک شما باید برای حوزه فردا نگر باشیم.

 

وی با تأکید بر لزوم بی تفاوت نبودن طلاب نسبت به مسائل جهانی گفت: امروز نمی توان در رابطه با مسائل جهانی بی تفاوت بود؛ امروز سیل بنیان کَن علیه شیعه است و با صدای رسا اعلام می کنند؛ باید برای فرداها برنامه ریزی کنیم؛ سید حسن نصر الله به جامعه مدرسین پیام داده بود که ما از نظر برخورد فیزیکی با داعشی ها مشکل نداریم و تلاش می کنیم، اما مشکل عقبه فکری این ها است که حوزه و جامعه مدرسین و اساتید حوزه برای عقبه فکری که روی نسل جوان تأثیرگذار هستند، تلاش کنند که امروز نسل جوان ما را گرفته اند.

 

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که حوزه در کنار نظام اسلامی است، یادآور شد: موج اسلام خواهی در دنیا کم نیست؛ اساتید باید متناسب با نیازها در راستای انتظارات رهبر معظم انقلاب و مراجع قلم بزنند و قدم بردارند؛ توجه به استقلال حوزه دیگر انتظار از حوزه است؛ به حوزه ای معتقد نیستیم که نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت باشد و تنها انتقاد کننده باشد.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: حوزه باید چارچوب خود را به عنوان حوزه داشته باشد و همه باید تلاش کنند و اگر زاویه ای پیدا شد، باید تذکر جدی داده شود و حوزه نباید هضم شود تا بتواند هدایتگر باشد.

 

حوزه علمیه دیده بان نظام جمهوری اسلامی در همه عرصه ها است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حوزه باید به عنوان یک دیده بان بیدار، این نظام را در همه عرصه ها یاری کند، اظهار داشت: با توجه به اینکه خاستگاه نظام، حوزه و قم بوده و انقلاب فرزند حوزه است،  باید رابطه فرزند با این جایگاه حفظ شود و اشکالات را رفع کند و به عنوان یک دیده بان بیدار این نظام را در همه عرصه ها یاری کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: حوزه مورد انتظار رهبری و مراجع، حوزه علم محور، اخلاق محور و تکلیف محور است؛ اساتید حوزه نباید از نظر علمی، نگران علمیت حوزه باشند، حداقل سهمی از نگرانی را به خود متوجه کنیم؛ سعی کنیم در صحبت هایمان، سهمی برای خود در ارتقای علمی حوزه داشته باشیم.

 

وی استاد، طلبه، متن و محتوا را از ارکان حوزه برشمرد و گفت: باید نقاط قوت و ضعف حوزه را گفت و هر کسی سهم خود را بداند؛ حوزه بدون استاد، طلبه، کتاب و درس، حوزه نیست؛ برای علمیت حوزه پیشنهاد و راهنمایی کنید؛ هیأتی را برای آسیب شناسی حوزه اختصاص داده ایم و قرار است درس نامه ای تنظیم شودکه سال آینده محضر اساتید دهیم.

 

آیت الله حسینی بوشهری یادآور شد: حوزه جامع مورد انتظارات است؛ فقه و اصول خوب است و باید باشد، اما نباید سایر علوم به عنوان مهمان باشد؛ حوزه در تمام عرصه ها نیاز به پاسخگویی دارد، چرا که امروز شبهات پیرامون ما غوغا می کند؛ در فضای دانشگاه آنچنان شبهه پراکنده اند که باورهای اولیه جوان دانشجو از او گرفته شده است.

 

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در پایان خاطرنشان کرد: حوزه مورد انتظار آن است که به امور مسلمانان اهتمام بورزد؛ اگر خبری از سوریه شنیده می شود، نباید بگوید به ما چه ربطی دارد که این را عده ای از عوام می گویند؛ حوزه مورد انتظار، حوزه ای است که به گفتمان امام راحل و رهبر معظم انقلاب اعتقاد دارد ؛ چه کسی تصور می کرد نظام 2500 ساله شاهنشاهی سرنگون شود که این کار حوزه بود؛ راه تمام نشده است که هنوز آغاز راه است؛ حوزه مورد انتظار، حوزه مردمی است؛ حوزه ای است که در غم و شادی مردم شریک باشد و از کنار هجمه های دشمن به راحتی عبور نکند./822/پ201/ج

ارسال نظرات