۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۴۲۷۸۸۱
استاد حوزه علمیه:

دین گریزی سبب ناهنجاری و بدبختی جهان غرب است

استاد حوزه علمیه گفت: انسان‌هایی که دین خود را کنار می‌گذارند به نکبت و بدبختی افتاده و دچار ناهنجاری می‌شوند چیزی که امروز در جهان غرب به وضوح شاهد آن هستیم.
شجاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی، استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در کلاس درس اخلاق که در حسینیه اثنی عشری شهرری برگزار شد، گفت: ماه شعبان، بسیار با عظمت است.

 

وی افزود: قرائت مناجات شعبانیه در این ماه به مومنان بسیار توصیه شده است، مناجات شعبانیه از آن مناجات‌هایی است که همه ائمه معصومین(ع) به قرائت آن اهتمام ویژه داشتند.

 

شجاعی قرائت مناجات شعبانیه را در ماه شعبان تخلیه روح بیان کرد و اذعان داشت: مناجات شعبانیه دارای مضامین بی‌نظیر و نکات لطیفی درباره رابطه خدا با انسان است و حالت‌های درونی انسان را بسیار زیبا بیان می‌کند.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان باید در لحظه قرائت دعا به این امر توجه داشته باشد که با چه کسی سخن می‌گوید، گفت: استفاده از الفاظی که در دعا به کار می‌رود در فهمیدن این مهم بسیار تاثیر گذار است.

 

وی افزود: خداوند وجود هستی و قائم بر خودش است چرا که هستی مطلق اوست و عدم ندارد و هستی‌اش ازلی و ابدی بوده و هستی و حیات همه مخلوقات متصف به هستی اوست چرا که ما فقر مطلق و او ربط مطلق است.

 

شجاعی اضافه کرد: حضرت حق هستی و وجود ما انسان‎ها را آن به آن می‌دهد به همین سبب وجود ما به خداوند ربط دارد و اگر خداوند توجهش را از ما بردارد همه نابود خواهیم شد.

 

استاد حوزه علمیه رابطه انسان با خدا را همانند رابطه صورت ذهنی انسان با خود قلمداد کرد و اظهار داشت: ذات انسان از چنین فقر و ربطی برخوردار است که ذاتش عین ربط است پس زمانی که می‌خواهد با خدا سخن بگوید بی نهایت فقر در برابر بی نهایت غنی، بی نهایت ضعف در برابر بی نهایت قدرت قرار می‌گیرد و این امر بیانگر آن است که انسان در همه امور نیازمند به خداست.

 

وی افزود: کسانی که از نماز خواندن لذت نمی‌برند به دلیل عدم فهم و شناخت خداوند است زیرا این افراد خود را مستقل از هستی می‌دانند در حالی که همه هستی انسان عین ربط و از آن اوست.

 

شجاعی اضافه کرد: در قرآن آمده است همه مخلوقاتی که در آسمان و زمین هستند سائل درگاه اویند؛ در این صورت اگر کسی از وجود خداوند درخواست نکند با او دشمنی کرده و این درحالی است که همان دم هستی خود را نیز از خداوند گدایی کرده چرا که او قائم بر خداست.

 

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: زمانی که نماز می‌خوانید بدانید که هستی شما از اوست انسان‌هایی که دین خود را کنار می‌گذارند به نکبت و بدبختی افتاده و دچار ناهنجاری می‌شوند چیزی که امروز در جهان غرب به وضوح شاهد آن هستیم.

 

وی تاکید کرد: زمانی که انسان دعا می‌کند باید خود را عین فقر بداند و با نخوت و تکبر به سوی خداوند نظر نکند چرا که همه هستی اوست و قدرت این دعا نمودن را خداوند به او داده است.

 

شجاعی توحید را قطع طمع از مخلوقات بیان کرد و گفت: خداوند برای رفع همه نیازهای انسان کفایت است اگر انسان بداند کیست رابطه‌اش با خدا چگونه است فقر خود را با همه وجود درک می‌کند و این امر موجب یاری خداوند به او می‌شود.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: انسان باید به آن چیزهایی که در دست خداست امید داشته باشد و به داشته‌های فانی خود دل نبندد./202/813/ب1

ارسال نظرات