۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۴۲۸۱۳۰
حجت الاسلام والمسلمین عابدی:

روحانیان ظرایف شرعی را در تبیین احکام مدنظر قرار دهند

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه باید در تبیین احکام به دنبال مذاق شرع باشیم، گفت: باید مطالعه زیاد داشته باشیم و خود را با کتاب مأنوس کنیم تا ظرایف مسائل شرعی دستمان بیاید.
همایش علما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین عابدی، استاد حوزه و دانشگاه قم امروز در مراسم نیمه شعبان که با حضور روحانیان و به میزبانی دفتر نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد، با اشاره به شبهات و مشکلات مطرح شده در مورد امام زمان(عج)، گفت: اکثر این شبهات را وهابیان در دنیا مطرح می کنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدی منشأ این اشکالات را ابن طینیه عنوان کرد و افزود: سخنان ابن طینیه ناظر به علویان نصیری در سوریه است و وهابیان آن را به ما نسبت می دهند.

 

وی تصریح کرد: علویان نصیری با ما شیعیان 12 امامی هیچ فرقی نداشته و تا امام دوازدهم را قبول دارند اما اینان با ما سر مسأله چهار نائب خاص امام زمان(عج) اختلاف نظر دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: اشکالاتی که ابن طینیه از امام زمان(عج) مطرح کرده و به تبع آن امروز وهابیان آن را مطرح می کنند از این موضوع سرچشمه دارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در مسائل مربوط به مهدویت باید تفکیک قائل شد، اظهار داشت: در بیان مسائل مربوط به مهدویت همیشه باید فرق قائل شویم و برخی مسائل را فقط باید در جمع شیعیان نقل کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدی دلیل لقب گرفتن مرحوم کلینی به ثقه الاسلام را معتمد بودن وی در بین مسلمانان عنوان کرد و گفت: مرحوم کلینی کتاب کافی را بگونه ای نوشته که هم شیعیان و هم سنی ها بتوانند از آن استفاده کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه قم خاطرنشان کرد: در ذهن بزرگان مذهب ما این بود که هم اهل تشیع و هم اهل تسنن بتوانند از این کتب استفاده کنند.

 

وی با بیان اینکه کتب اربعه، اصول و فروع و تهذیب و استبصار اصلی ترین کتب شیعیان هستند، اظهار داشت:حلال و حرامی که هم اکنون به دست ما رسیده به برکت زحمات نویسندگان این کتب اربعه است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه باید در تبیین احکام به دنبال مذاق شرع باشیم، افزود:باید مطالعه زیاد داشته باشیم و خود را با کتاب مانوس کنیم تا ظرایف مسائل شرعی دستمان بیاید.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدی خواندن قرآن را سبب نورانیت قلب دانست و گفت: قرآن خواندن سرعت مطالعه را بالا می برد و استعداد و هوش انسان را زیاد می کند.

 

وی انس با قرآن را لازمه موفقیت در هر امری دانست و افزود: انسان های موفق کسانی هستند که زیاد با قرآن در ارتباط هستند.

 

وی با اشاره به حالات خواجه نصیر طوسی و میرداماد، گفت: این بزرگان دین هر دو روز یک بار قرآن را ختم می کردند و به برکت قرآن به اینجا رسیدند.

 

استاد حوزه و دانشگاه قم با بیان اینکه باید مراجع و روحانیان را تکریم کرد، گفت: برای ما طلاب لازم است که همیشه مردم را به روحانیان دیگر ارجاع دهیم تا مردم بدانند که ما روحانیان با هم اتحاد و اخوت داریم.

 

وی ادامه داد: پزشک ها نکته اخلاقی خوبی برای ما هستند؛ همان گونه که یک پزشک، پزشک دیگر را تأیید می کند ما طلبه ها هم باید روحانیان دیگر را تأیید کرده و هیچگاه یکدیگر را تخطئه نکنیم.

 

گفتنی است، مراسم ویژه نیمه شعبان با حضور حجت الاسلام والمسلمین قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و روحانیان ارومیه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد./1301/202/ب2

ارسال نظرات