۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۴۲۸۱۳۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت به روایت بین الملل رسا؛

تحصن علمای سنی و شیعه در پاکستان/ مخالفت الازهر با تاسیس مرکز تقریب مذاهب/ صداقت سید مقاومت در ماجرای ترور ذوالفقار

مخالفت الازهر با تاسیس مرکز تقریب مذاهب اسلامی در مصر، تحصن علمای شیعه و سنی در اعتراض به کشتار شیعیان پاکستان و سوء استفاده سلفیت از طالبان برای تحریف مهدویت از مهمترین اخبار هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

 

تحصن علمای شیعه و اهل سنت پاکستان در اعتراض به کشتار شیعیان در روز میلاد امام حسین (ع)، مخالفت الازهر مصر با تاسیس مرکز تقریب بین مذاهب در این کشور، سوء استفاده سلفیت از طالبان برای تحریف مهدویت و درخواست شخصیت‌های فلسطینی برای اتحاد هرچه بیشتر کشورهای اسلامی در حمایت از فلسطین در سالروز «یوم النکبة» تنها بخشی از مهمترین تحولات هفته گذشته در جهان اسلام بود که در بسته خبری پیش رو با عنوان «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را تقدیم می‌کنیم: 

 

عراق


در عراق حجت الاسلام سید احمد صافی نماینده آیت الله سیستانی نسبت به گسترش فتواهای تکفیری در جهان اسلام به شدت انتقاد کرد.


از سوی دیگر آیت الله سید کاظم حسینی حائری، از مراجع تقلید عراق مقیم قم، طی پیامی شهادت سید مصطفی بدر الدین از فرماندهان حزب الله لبنان را به سید حسن نصرالله و خانواده این شهید تبریک و تسلیت گفت.


همچنین حجت الاسلام شیخ علی نجفی، مدیر دفتر حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی، از مراجع تقلید طی پیامی حمله جریان‎های تروریستی و تکفیری به برخی از مناطق عراق را به شدت محکوم کرد.


حجت الاسلام والمسلمین شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء عراق نیز از آمادگی کامل نیروهای مقاومت برای آزادسازی شهر فلوجه خبر داد و اعلام کرد که به یاری خداوند، پیروزی قطعی در راه است.


در همین راستا آیت الله محمد تقی مدرسی، از علمای عراق نیز با توجه به تحولات اخیر در عراق خواستار همکاری مردم با نیروهای امنیتی جهت دفاع از کشور و ایستادگی در برابر جریان‎های تروریستی و تکفیری شد.


انتفاضه شعبانیه و نقش مرجعیت در صدور جهاد کفایی از موضوعاتی بود که حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، خطیب جمعه نجف اشرف در سخنان خود بدان اشاره کرد. 
از سوی دیگر حجت الاسلام شیخ محمد فلک، نماینده حضرت آیت الله سیستانی در بصره، از اقلیم کردستان به عنوان خیانتکار و دشمن عراق یاد کرد و دولت عراق را به تجدید نظر در رابطه با این اقلیم فراخواند.

 

لبنان


در لبنان اما شهادت مصطفی بدرالدین ملقّب به «ذوالفقار» و از فرماندهان ارشد حزب الله که در سوریه به شهادت رسید، مهمترین اخبار روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های این کشور را به خود اختصاص داد تا آنجا که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله در سخنانی به مناسبت هفتمین روز شهادت این فرمانده با رد شایعه‌های بی اساس علیه این حزب درباره شهادت مصطفی بدرالدین، تأکید کرد که حزب الله به عنوان یک حزب صادق، حتی علیه رژیم صهیونیستی نیز از دروغ استفاده نمی کند.


درحالی شیخ ماهر عبدالرزاق از روحانیان سنی و رییس جریان اصلاح و وحدت لبنان، شهدای مقاومت را عامل عزت و کرامت ملت لبنان برشمرد که شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به نقش مهم شهید مصطفی بدرالدین در سوریه، تأکید کرد که نیروهای مقاومت راهی جز شهادت یا پیروزی ندارند.


 افشای اجماع مثلث عربستان، ترکیه و قطر برای سقوط حکومت سوریه در اول رمضان سال 2012 از سوی حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق نایب رییس شورای اجرایی حزب الله از دیگر اخبار مورد توجه محافل رسانه‌ای لبنان بود. 


از سوی دیگر آیت الله عبدالامیر قبلان نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان با توصیف اسرائیل به عنوان منبع شرارت در جهان خاطر نشان کرد که این رژیم مسؤول همه مصائبی است که از روز نکبت تاکنون در منطقه به وجود آمده اند. این رژیم باید به حق بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه های خود تن دهد و از اراضی اشغالی در لبنان و سوریه و فلسطین خارج شود.


انتقاد شدید حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت از نظام فدرالیسم و تلاش برخی شخصیت‌های سیاسی برای به کرسی نشاندن این نظریه در کشورهای منطقه نیز واکنش‌های مختلفی را در برداشت. فضل الله ترویج نظام فدرالیسم در منطقه را تلاش دشمنان برای تجزیه کشورهای اسلامی برشمرده که نتیجه آن آغاز جنگ داخلی در کشورهای اسلامی خواهد بود.


حمایت روحانیان اهل تسنن همچون شیخ صهیب الحبلی و شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه علمای مقاومت از حزب الله در برقراری امنیت و مبارزه با تکفیری‌ها نقشه برخی کشورها در فشار سیاسی به حزب الله برای برون رفت از سوریه را نقش بر آب کرد. شیخ حمود با تشریح تحولات اخیر منطقه گفت: اگر مقاومت در لبنان و فلسطین نبود و به نبرد با اشغالگران و مستکبران نمی پرداخت، می توانستیم بگوییم که امت اسلامی به پایان رسیده است و هیچ امیدی به بازگشت عزت و قدرت آن نبود.


فرا رسیدن نیمه شعبان و میلاد با سعادت امام زمان (عج) خبرنگار بخش بین الملل خبرگزاری رسا را بر آن داشت تا در مصاحبه‌ای با حجت الاسلام والمسلمین شیخ علی کورانی از علمای لبنان به بررسی ابعاد مختلف مهدویت از دریچه تحولات منطقه‌ای بپردازد. شیخ کورانی در این مصاحبه تاکید کرد که نزدیکی وهابیت و صهیونیزم برای مقابله با ترویج فرهنگ مهدویت است. سلفی‌ها از طالبان برای تحریف نشانه‌های مهدی موعود استفاده کرده‌اند.

 

مصر


در مصر اما سیاست‌ها و رفتارهای دوگانه الازهر موجی از انتقادهای داخلی و خارجی را همراه داشت. احمد کریمه استاد دانشکده فقه و الهیات به تازگی طرح تاسیس مرکز تقریب بین مذاهب در این کشور را به الازهر تقدیم کرد اما این طرح با مخالفت جدی علمای الازهر مواجه شد. سامح عبدالحمید حموده، از چهره های سلفی مصر در پاسخ به درخواست احمد کریمه، استاد فقه مقارن الازهر مصر، مبنی بر ضرورت تقریب بین مذاهب مدعی شد که این اقدام هدفی جز شیعه کردن اهل سنت را دنبال نمی کند.


سکوت احمد طیب شیخ الازهر مصر در برابر مخالفت علما از سویی و دیدار وی با حزب سلفی «النور» از سوی دیگر اعتراض احمد کریمه را در پی داشت. وی با استناد به سخنان عباس شومان مبنی بر آنکه « مفتیان سلفی فهم صحیحی از دین ندارند و مخالفان خود را تکفیر می کنند.» این دیدار را مایه خدشه دار کردن وجهه الازهر دانست و گفت: تاریخ سلفیت آمیخته با خون مسلمانان است.


در همین راستا شوقی علام مفتی مصر در حاشیه "کنفرانس بین المللی فتوا" که با عنوان "نفی شبهه های افراطی گری وتکفیر" در قاهره برگزار شد تصریح کرد که جهاد از نظر الازهر، عبارت است از خودسازی، تعلیم و تزکیه نفس و این برداشت با برداشت گروه های تروریستی و افراطی که جهاد، را در کشتن و جنگیدن خلاصه کرده اند، به کلی متفاوت است.


سخنان مفتی فراری مصری در حمایت از گروه‌های تروریستی نیز به موضوع پر مناقشه‌ای تبدیل شد. یوسف قرضاوی رییس اتحادیه جهانی علمای مسلمان با ابراز نگرانی از درگیری شدید گروه های تروریستی ، در پیامی آنان را به وحدت و عدم درگیری با یکدیگر تشویق کرد.

 

پاکستان


پاکستان نیز در هفته گذشته به عنوان کشوری پر حادثه خود را به جهان معرفی کرده و نگاه تحلیلگران سیاسی را به خود معطوف ساخت. موضوع از آنجا آغاز می‌شود که با کشته شدن 4 تن از شیعیان پاکستانی، راجه ناصر عباس جعفری رییس مجلس وحدت مسلمین در اعتراض به کشتار شیعیان دست به تحصن و اعتصاب غذا می‌زند. 


از سوی دیگر پیر معصوم حسین نقوی رییس جمعیت علمای نیازی پاکستان نیز با محکومیت کشتار شیعیان در این کشور و حمایت از تحصن و اعتصاب غذای حجت الاسلام جعفری تاکید می‌کند که اگر دولت مطالبات رییس مجلس وحدت المسلمین را نپذیرد ما ھم به جمع تحصن کنندگان خواھیم پیوست.


با وارد شدن اعتصاب غذا و تحصن رییس مجلس وحدت مسلمین پاکستان به سومین روز خود، خبرنگار بین الملل رسا با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن ظفر نقوی سخنگوی مجلس وحدت مسلمین به بررسی علل و ابعاد این حادثه می‌پردازد.


حجت الاسلام نقوی با تبیین دلایل تحصن و اعتصاب غذای علمای پاکستان تصریح کرد که کشتار شیعیان در روز میلاد امام حسین دلیل اصلی تحصن علمای شیعه و سنی پاکستان است. 
در همین راستا حجت الاسلام عقيل حسين خان، نماینده مجلس وحدت مسلمین پاکستان در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا با تایید سخنان محمد راغب النعیمی از علمای اهل تسنن این کشور مبنی بر آنکه «تکفیری‌ها به پیکر اسلام و مسلمانان ضربه سنگینی وارد کرده‌اند»اجحاف دولت پاکستان در حق شیعیان را دلیل اصلی تحصن علمای پاکستانی در اسلام آباد عنوان کرده و افزود: مساجد سلفی‌های پاکستان مرکز تربیت عناصر تروریستی است.


این تحصن در حالی وارد هشتمین روز خود شده است که حجت الاسلام راجه ناصر جعفری اعلام کرد: تا زمانی که خواسته های هفت گانه این حزب محقق نشود، دست از اعتصاب و تحصن برنخواهد داشت.

 

فلسطین


68 سال پیش در 24 اردیبهشت سال 1372 ه.ش هزاران تن از مردم فلسطین در سالروز استقلال رژیم اشغالگر قدس از سرزمین مادری خود بیرون رانده شدند. در سال ۱۳۸۷ و شصتمین سالگرد این روز بان کی مون در گفتگوی تلفنی با محمود عباس رییس حکومت خودگردان فلسطین بخاطر مشکلاتی که پس از تأسیس اسرائیل برایشان پیش آمده همدردی کرده و روز استقلال اسرائیل را «یوم النکبة» نامید.


اکنون با گذشت نیم قرن از آن فاجعه و همزمان با فرارسیدن سالگرد تاسیس رژیم صهیونیستی "روز نکبت" فلسطینیان ساکن کرانه باختری، نوار غزه و سرزمین های اشغالی 1948 با برگزاری گردهمایی و راهپیمایی بر حفظ آرمان های فلسطین و حاکمیت کشور خود تأکید کردند.


شیخ محمد صالح الموعد سخنگوی شورای علمای فلسطین نیز در پیامی تصریح کرد که بر حق خود جهت بازپس گیری سرزمین و مقدسات و اخراج اشغالگران صهیونیستی تأکید می کنیم.
از سوی دیگر اما خالد قدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران ضمن دردناک خواندن فاجعه اشغال فلسطین در جان و افکار مسلمانان گفت: فلسطین که از محاصره غزه و یهودی سازی غزه رنج می برد نیازمند حمایت تمامی مسلمانان است.


ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران نیز با تقدیر از موضع جمهوری اسلامی ایران در برابر فلسطین گفت: اگر امت‌های اسلامی پشت سر فلسطین بایستند، چیزی به نام رژیم صهیونیستی نخواهد بود.


پیام تسلیت عبدالملک الحوثی رهبر حوثی‌های یمن به مناسبت شهادت مصطفی بدرالدین به سید حسن نصرالله و تاکید علمای یمن بر وجوب شرعی مبارزه با اشغالگران از طریق به کار گیری تمامی امکانات موجود مهمترین اخبار هفته گذشته یمن بود. 


در اقدامی بحث برانگیز شیخ صالح الفوزان عضو هیأت کبارالعلما و عضو کمیته دائمی افتا در عربستان با تاکید بر لزوم انتشار اندیشه وهابیت در جهان اظهار داشت که یاد گرفتن وهابیت و آموزش و نیز محافظت از آن یک وظیفه همگانی و میراث ابدی است./981/ب502/ک

 

ارسال نظرات