۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۴۲۸۲۹۵
حجت الاسلام قاسمی:

اگر حاکمان دچار انحراف شوند مردم نیز منحرف می‌شوند

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: اگر حاکم صالح و عادل دادگر باشد مردم نیز در همین مسیر حرکت خواهند کرد و اگر حاکمی ظالم و دارای انحراف باشد قطعا جامعه نیز از مسیر خارج خواهد شد و به سمت انحراف می‌روند.
حجت الاسلام عبدالرسول قاسمی

حجت الاسلام عبدالرسول قاسمی، عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با بیان اینکه انتظار باید در رفتار افراد مشخص باشد، گفت: معمولا کسی که منتظر است رفتارش این انتظار را نشان می‌دهد، شخصی که منتظر است مقدماتی را فراهم می‌کند تا زمانی که انتظارش به پایان رسید از آنچه تدارک دیده است استفاده کند.

 

وی در ادامه افزود: انسان و جامعه منتظر قطعا باید از پیش از هرچیز خود را آماده کارهایی کرده باشد برای رسیدن موعود و شخصی که منتظر آن هستند، همیشه سبب و مسبب باید سنخیت داشته باشند، بین منتظِر و منتظَر نیز باید سنخیت وجود داشته باشد، جامعه‌ای که انتظار ظهور را می‌کشد باید با موعود یک سنخیتی داشته باشد، اینطور نیست که جامعه به سمتی برود که نقطه مقابل و یا حتی در مسیری دارای انحراف و زاویه با موعودی باشد که در انتظار او هستند.

 

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، خاطرنشان کرد: شخصی که منتظر است باید مانند امام زمان(عج) که مصلح کل است، مصلح باشد، در عین حال باید صالح نیز باشد، یعنی شرایطی را در خود ایجاد کرده باشد و به ویژگی‌ها و شرایطی رسیده باشد که بتواند خود را منصوب کند به امام زمان (عج) و این هدف والای بشریت و عالم خلقت.

 

مردم تحت تأثیر حاکمان خود هستند

حجت الاسلام قاسمی با اشاره به اثرپذیری مردم از بزرگان و مسؤولان کشور، تصریح کرد: مردم همواره تحت تأثیر و تابع حاکمان هستند، همانطور که مشهور است الناس علی دین ملوکهم، دستگاه حاکمیتی و مسؤولان هستند که بر رفتار مردم اثرگذاری دارند.

 

وی ادامه داد: اگر حاکم صالح و عادل دادگر باشد مردم نیز در همین مسیر حرکت خواهند نمود و اگر خدای ناکرده حاکمی ظالم و دارای انحراف باشد قطعا جامعه نیز از مسیر خارج خواهد شد و به سمت انحراف می‌روند و این موضوع مهمی است که همه به ویژه حوزه‌های علمیه باید مد نظر داشته باشند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با طلاب و روحانیون همواره بر مسأله وظایف حوزه مبنی برهدایتگری تأکید دارند، اظهار کرد: مردم از حوزه علمیه این چنین وظایفی را انتظار دارند و این وظیفه اصلی و ذاتی حوزه علمیه است که در این راستا رهبری و هدایتگری کرده و مردم را آشنای با وظایف خود نمایند.

 

اگر اعمال حوزویان مطابق با گفتارشان باشد اثرگذار می شود

عضو هیأت علمی دفتر تبلیغات اسلامی تبیین معارف دینی و مهدوی را از مهمترین وظایف حوزه علمیه دانست و افزود: باید رفتار و اعمال مبلغین و حوزویان نیز به گونه‌ای باشد که مردم متوجه شوند عمل آنها با گفتارشان یکی است، اگر چنین باشد مانند علما و بزرگانی که در طول تاریخ همواره شاهد بوده‌ایم تأثیرگذاری بسیاری بر مردم خواهند داشت و به خوبی هدایتگری خواهند نمود که رهبر معظم انقلاب مصداقی بارز برای این مسأله است.

 

وی رشد و تعالی جامعه دینی را مرهون زحمات و هدایتگری و روشنگری علما دانست و عناون کرد: امروزه هم حوزه علمیه و علمای دینی همان وظایف گذشتگان را در زمینه راهبری و هدایت مردم دارند، حوزه‌های علمیه هدف اصلی‌شان همین هدایت مردم است و دیگر مسائل اهداف جنبی است که ممکن است شامل حوزه علمیه و حوزویان شود./302/1304/ب1

ارسال نظرات