۰۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۴۲۸۵۲۶
امام جمعه کرج:

حواس ظاهری مجرای ورود شیطان به قلب است

نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: درهای ورودی که شیطان به ما شبیخون می‌زند و ما را تحت سلطه خود قرار داده و قلب را تسخیر می‌کند، از راه حواس ظاهری ما است؛ قلب مرکز فرماندهی است و به انسان دستور می‌دهد که چه کار کند و وقتی در تسخیر دشمن قرار گرفت، کار این شخص تمام است.
حسینی همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز شامگاه سوم خرداد در مسجد صاحب الزمان(عج) در شرح دعای نهم صحیفه سجادیه، گفت: آخرین فراز از دعای نهم که به دعای اشتیاق برای طلب مغفرت معروف است، به این شرح است که خدایا بر محمد و آلش درود فرست و حرکات اعضای ما و نگاه‌های چشمان ما و سخنان ما را در آنچه که موجب ثواب تو باشد قرار بده و جوارح ما در مسیر بندگی و ثواب تو باشد و کار نیکی که موجب ثواب تو است از دست ما خارج نشود و همه در مسیر تو باشند.

 

وی در ادامه بیان داشت: چرا که این اعضا همه کار می‌تواند انجام دهد، به ویژه زبان که در قیامت عده‌ای از سوی زبان درو می‌شوند چون تقریباً 25 گناه به وسیله زبان انجام می‌شود.

 

نماینده ولی فقیه در استان البرز ابراز داشت: درهای ورودی که شیطان به ما شبیخون می‌زند و ما را تحت سلطه خود قرار داده و قلب را تسخیر می‌کند، از راه حواس ظاهری ما است؛ قلب مرکز فرماندهی است و به انسان دستور می‌دهد که چه کار کند و وقتی در تسخیر دشمن قرار گرفت، کار این شخص تمام است.

 

وی تصریح کرد: مجرای ورود شیطان به قلب حواس ظاهری یعنی چشم و گوش ما است که اگر این ابواب به شیطان بسته شود، راه نفوذ او بسته می‌شود.

 

امام جمعه کرج بیان داشت: امیرمومنان در جواب این سوال که چطور شد شما به این مقام امیرالمومنینی نائل شدید، فرمود: دروازه بان و نگهبان قلبم بودم یعنی چشم و گوشم را کنترل می‌کردم.

 

وی در ادامه گفت: وقتی به ریشه‌های گناهان دقت می‌کنیم، می‌بینیم که اساس آنها در چشم و گوش است که به دنبال گناهان این اعضا و مشغول شدن ذهن به آن، اعضای دیگر نیز به حرکت برای اقدام به آن گناه، تلاش می‌کنند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی همدانی اظهار داشت: پس باید به حواس خود توجه داشته باشیم؛ در روایات داریم درهای جهنم هفت باب و درجات بهشت هشت باب است، و این هشت باب از این حیث است که قوای هفتگانه چشم، گوش، زبان، دست، پا، وهم و خیال است و در مواردی فرج و بطن را به اضافه قوه عقل در نظر گرفته‌اند که اگر انسان بر تمام آنها استیلا یافت، بهشتی می‌شود و وارد مرحله‌ای می‌شود که دیگر از او کار بد صادر نمی‌شود.

 

وی افزود: کنترل ذهن و خطورات آن مهم است، اگر چشم را در زمان خود کنترل کنیم، در زمان سکوت، قوه خیال هر چه که در طول روز دیده را پردازش می‌کند و خطورات آن دیگر در اختیار ما نیست.

 

نماینده ولی فقیه در استان البرز بیان داشت: کسی که دائماً مشغول بندگی خدا است، در نماز هم به همان‌ها فکر می‌کند و حتی در خواب هم با آنها است؛ اگر روح انسان در شبانه روز درگیر چیزی باشد، در وقت استراحت به سراغش می‌آید.

 

وی ابراز داشت: کنترل ذهن را با ورودی‌ها باید کنترل کرد؛ از امام صادق(ع) روایت داریم که خاطرات ذهنی فاسد، مثل کاخ بسیار زیبایی است که مقداری دود در آن متراکم شود و در و دیوار آن چرک شود و در نهایت باعث آلودگی ذهن که وسیله قرب الی الله است بشود.

 

امام جمعه کرج در ادامه افزود: خدای تعالی می‌فرماید: خیانت‌های زیادی با چشم می‌شود و گناه چشم و گناه دل نزد خدای تعالی عیان است؛ ما باید در هر حال خود را در معرض خدا ببینیم چرا که خدا همه اعمال ما را می‌داند، چه پنهان و چه آشکار باشد.

 

وی در ادامه گفت: حسنات سبب جلوگیری از سیئات می‌شود، مثلاً وقتی در ابتدای هرکاری بسم الله الرحمن الرحیم بگوییم، از ارتکاب گناهان جلوگیری می‌شود؛ همچنین اگر دست به گناهان بزرگ نزنیم، خداوند سیئات وخطاهای ما را می‌پوشاند./202/966/ب1

ارسال نظرات