جنگ جمل، غمانگیزترین صحنه تاریخ اسلام است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، محمدعلی انصاری، مفسر قرآن و نهجالبلاغه شب گذشته در مؤسسه بیان هدایت نور به شرح خطبه 31 نهجالبلاغه پرداخت و بعد از قرائت متن این خطبه گفت: هنگامی که امیرمؤمنان(ع) هجوم مردم را برای انتخاب ایشان به عنوان خلیفه مشاهده کردند به دلیل آن وظیفهای که خدا بر تمام علمای امت واجب کرده است خلافت را پذیرفتند؛ اما مدت زیادی نگذشت که طلحه و زبیر عهد و بیعت خود را شکستند و به بهانه حج از شهر خارج شدند.
وی در ادامه به برخورد حضرت علی(ع) با طلحه و زبیر اشاره کرد و افزود: امیرمؤمنان(ع) وقتی با شکستن بیعت مواجه شدند و دیدند مثلثی علیه ایشان تشکیل شده است، طبیعتاً باید با آن مقابله میکردند. دیدن همسر رسول خدا(ص) در صحنه جنگ از صحنههای غمانگیز زندگی حضرت و تاریخ اسلام است به همین دلیل در جنگ جمل امام(ع) دستور اکید دادند سپاهشان جنگ را شروع نکنند و هیچ تیری برای آغاز جنگ نیندازند.
مفسر قرآن کریم کارهای سیاسی حضرت علی(ع) برای شروع نشدن جنگ جمل را تبیین کرد و گفت: امیرمؤمنان(ع) عبدالله بن عباس که شاگرد خاص ایشان بودند برای مذاکره با سران سپاه مقابل فرستادند. عبدالله بن عباس به گفته مورخان تاریخی و اهل سنت، عالم و ممتاز امت پیامبر(ص) است و تفسیر قرآن وی را که از حضرت علی(ع) آموخته، بهترین تفسیر میدانند. حضرت قبل از اینکه عبدالله بن عباس را بفرستند سفارش کردند که با طلحه سخن نگو زیرا او گوش شنوایی ندارد و قبول نمیکند. با زبیر ملاقات کن؛ چون زبیر نرمتر است و درشتی و خشنی طلحه را ندارد.
انصاری به نمونهای از خدمات زبیر به اسلام و حضرت علی(ع) اشاره کرد و افزود: در آن روز غربت که حضرت علی(ع) در خانه تنها مانده بودند از معدود افرادی که شمشیر به حمایت ایشان کشیدند، زبیر بود. در شورایی نیز که برای انتخاب خلیفه سوم تشکیل شد نیز تنها زبیر به حضرت رأی موافق داد. حضرت با توجه به این پیشینه به عبدالله بن عباس سفارش کردند وقتی با زبیر روبرو شدی به او بگو پسر داعیات، علی گفته است؛ ای زبیر تو من را در حجاز خوب میشناختی و جایگاه من نسبت را به اسلام و پیامبر را خوب میدانستی، حالا در عراق و بصره منکرانه مقابل من ایستادی؟!
وی جمله کوتاه و بسیار عمیق و زیبای حضرت علی(ع)، (فَمَا عَدَا مِمَّا بَدَا) را بیان کرد و گفت: این از وجوه زیبای سخن حضرت است که دنیای مطلب را در یک جمله کوتاه منتقل کردند و ایجاز معجزهوار سخن ایشان است. میفرماید؛ ای زبیر چه شد که تو را برگرداند از آنچه برای تو آشکار و روشن بود؟! این جمله آنقدر شیوایی و لطافت خاصی داشت که به عنوان ضربالمثل در بین اعراب به کار رفت و همه تصریح دارند که مبدأ این ضربالمثل حضرت امیر(ع) است.
گفتنی است، جلسه شرح نهجالبلاغه استاد محمدعلی انصاری، دوشنبهها ساعت 21 در موسسه بیان هدایت نور برگزار میشود./202/862/ب1