۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۴۲۸۸۵۳
حجت الاسلام قرائتی مطرح کرد؛

مسائلی که مبلغین باید در تبلیغ دین در نظر داشته باشند

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به برخی از امور لازم در تبلیغ دین، پراختن به اعجاز قرآن و عدم تحریف قران را از وظایف مهم مبلغین دانست و گفت: حق جوانان است که بتوانند با آرامش در دانشگاه تحصیل کنند و به همین دلیل حجاب باید در دانشگاه اجباری باشد.
حجت الاسلام قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محسن قرائتی، ظهر امروز در نخستین همایش مبلغان خواهر اصفهان، با اشاره به لزوم پرداختن به واجبات در تبلیغ، گفت: در جایی که می‌توان پیرامون یک عمل واجب تبلیغ نمود بهتر است که به سراغ آن واجب برویم تا اینکه یک عمل مستحب را تبلیغ کنیم و تا زمانی که نسل جدید وجود دارند نباید به سراغ نسل قدیم رفت.

 

حجت الاسلام قرائتی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی معتقد هستند باید برای تبلیغ طلبه ملا شود و بتواند عمقی تبلیغ کند اما به نظر بنده از همان سال‌های اول طلبگی افراد می‌توانند با تبلیغ سطحی به فعالیت در زمینه تبلیغ دین بپردازند و بعد با پیشرفت در تحصیل علم و معارف دین وارد عرصه تبلیغ عمقی شوند.

 

وی با بیان اینکه اگر مبلغ خود به آنچه می‌گوید عمل کند در مخاطبین تأثیرگذارتر خواهد بود، تصریح کرد: یکی از شرایط تبلیغ برخورد خوب با دیگران است، نباید مبلغین خود را از دیگران برتر بدانند چرا که سرنوشت آدمی مشخص نیست، مانند ساحرانی که برای مال دنیا به مبارزه با حضرت موسی آمدند اما دقایقی بعد حاضر شدند در راه خد و ایمان آوردن به حضرت موسی از همه دنیا بگذرند و کشته شوند.

 

مبلغین با نیت خالص وارد عرصه تبلیغ شوند

رییس ستاد اقامه نماز کشور ضمن تأکید بر لزوم پرهیز از مدرک گرایی، اظهار کرد: مبلغین باید مواظب باشند با نیت خالص وارد عرصه تبلیغ شوند و هرگز به تبلیغ آنچه که سندی درباره آن وجود ندارد نپردازند، مبلغین چیزی را که حقیقت خارجی ندارد مطرح نکنند، نباید یک مبلغ به خواب اهمیت دهد و آن را در تبلیغ مطرح کند چرا که خواب حتی اگر رؤیای صادقه هم باشد یک هفتادم وحی است در صورتی که مبلغین قرآن را در اختیار دارند که خود وحی است.

 

حجت الاسلام قرائتی در ادامه پرهیز از به کار بردن عبارات ثقیل و سنگین و پیچیده را از دیگر لازمه‌های تبلیغ دانست و افزود: یک مبلغ باید بتوانند با عبارات ساده و در حد فهم عوام به تبلیغ بپردازد ضمن اینکه باید درک کند که گاهی لازم است در ابتدا مقدمه چینی کند سپس به سراغ اصل موضوعی که مد نظر دارد برود، این کار موجب می‌شود مخاطب جذب سخنرانی و تبلیغ بشود.

 

مبلغان باید به مسأله زمان‌بندی جلسه توجه داشته باشند

وی ادامه داد: پرهیز از طولانی کردن سخنرانی از دیگر مسائلی است که مبلغین باید به آن توجه داشته باشند، زیرا مخاطبین تا حدی صبر و حوصله استماع سخنرانی و تبلیغ را دارند و نباید مبلغ خارج از حوصله مخاطب به سخنرانی بپردازد، ضمن اینکه در این موضوع باید به تعیین زمان مناسب برای سخنرانی نیز توجه داشته باشند.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به لزوم دلسوز بودن مبلغین در زمینه تبلیغ دین، گفت: مبلغ نباید از گفتن نمی‌دانم بترسد، گاهی ممکن است با شبهه‌ای روبرو شوید که پاسخ آن را نمی‌دانید و چه خوب است که بتوانید در آن زمان با یک متخصص و اسلام شناس تماس بگیرید و پاسخ شبهه را ارائه دهید.

 

حجت الاسلام قرائتی پرداختن به دلایل عدم تحریف قرآن و معجزه بودن قرآن را از وظایف مهم مبلغین دانست و اظهار کرد: مبلغین باید حرف‌هایی را مطرح کنند که سندیت داشته باشد، مشکلی از مشکلات جامعه یا افراد حل کند، مسأله واجب و یا مستحب باشد، نباید مبلغان دینی وارد حواشی شوند و به تبلیغ برخی مرسومات فاقد سند نظیر ختم انعام بپردازند.

اسلام با حجاب به زنان ارزش بخشیده است

 

وی موضوع حجاب را از مهم‌ترین مسائلی دانست که باید به آن پرداخت و گفت: جوانان حق دارند در آرامش و با امنیت فکری به تحصیل در دانشگاه بپردازند به همین دلیل حجاب باید در دانشگاه‌ها اجباری باشد، اسلام با حجاب به زن اهمیت و ارزش داده است و گفته است اگر کسی می‌خواهد به زیبایی‌های زن دست پیدا کند باید متحمل هزنیه شود ولی برخی زنان متأسفانه خود را به حراج می‌گذارند./1304/202/ب3

ارسال نظرات