۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۴۲۹۶۰۹
مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت:

ایجاد مراکز تخصصی آرمان و آرزوی بزرگان حوزه بوده است

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت با بیان این‌که ایجاد مراکز تخصصی آرمان و آرزوی بزرگان حوزه بوده است، گفت: مراکز تخصصی باید از لحاظ کیفی و کمی تقویب شوند و مدیران حوزه و نظام از این مراکز حمایت کنند تا حرکت اسلامی برای تخصصی‌سازی حوزه صورت گیرد.
حجت الاسلام محمد تقی سبحانی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد تقی سبحانی، مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت به نمایندگی از مدیران مراکز تخصصی حوزه علمیه، عصر امروز در سومین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه های علمیه که در سالن همایش های پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام موسی کاظم(ع) در قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: اگر کسی سیاهه ای از نیاز هایی که مربوط به حوزه است را مشاهده کند، بی تردید در می یابد که در حوزه بخش های مهمی باید تجهیز شوند تا به این نیازها پاسخ دهند.

 

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت تشیع را طلایه دار جریان های نو در دنیا خواند و اظهار داشت: مجموعه فراوانی از این نیازهای جامعه، متوجه حوزه است و جز مراکز تخصصی پاسخ نمی دهند و بخشی از نیازها به حوزه فرهنگ دینی و مجموعه از پرسش ها و شبهاتی است که در جامعه ما وجود دارد؛ بخش نیاز فراونی در داخل و خارج داریم؛ امروزه تشیع در دنیا طلایه دار بسیاری از جریان های نو و معنویت خواهی است.

 

وی درباره گسترش تشیع در جهان تصریح کرد: آمار و اطلاعات از حوزه بین الملل داریم، و بین نیازها و وضعیت موجود حوزه ها فاصله زیادی است؛ مبلغان عرصه بین الملل به زبان های مختلف اندک هستند؛ جریان های رقیب به شدت بر روی تشیع و شیعه شناسی خیمه زده اند و مراکز تحقیقاتی شیعه شناسی در اسرائیل، آمریکا و اروپا و کشورهای اسلامی روز به روز در حال گسترش است.

 

حجت الاسلام سبحانی حوزه را مسؤول پاسخگویی به نیازهای جامعه دانست و گفت: اگر دیروز تشیع با عناوین بسیار کلی مورد مطالعه قرار می گرفت، امروز جزئیات آثار شیعه را مورد مطالعه قرار می دهند؛ نظام اسلامی نیازمندی های فراوان در عرصه حقوقی مختلف دارد؛ شمار فراوانی از این نیازها در جامعه است و کسی نمی تواند نسبت به اینها انکار کند و بگوید مسؤولیت حوزه نیست.

 

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت با اشاره به هجوم دشمنان نسبت به تشیع یادآور شد: چه بخشی از حوزه و با چه ظرفیت و ساماندهی قرار است به این نیازها پاسخ دهد؛ نیازهایی که نه تنها کم نمی شود، بلکه رنگارنگ تر می شود؛ دشمن می داند که کیان نظام و کشور، تشیع و فکر حوزه است و این فکر مورد هجمه است.

 

وی درباره لزوم حمایت حوزه و نظام از مراکز تخصصی خاطرنشان کرد: مراکز تخصصی مهم ترین بخش جامعه ما و حوزه است که این بار را بر دوش گرفته و قرار است پاسخ دهد؛ این مراکز باید حمایت و از لحاظ کیفی و کمی از درون تقویت شود و مدیران حوزه و نظام حمایت کنند تا حرکت اسلامی برای تخصصی سازی حوزه صورت گیرد.

 

حجت الاسلام سبحانی درباره موانع خیزش مراکز تخصصی گفت: بدون این حل مشکلات و مسائل مراکز تخصصی نمی تواند این بار عظیم را بر عهده بگیرند؛ چشم انداز عملیاتی برای توسعه کمی و کیفی رشته ها، بخش مهمی مورد نیاز مراکز تخصصی است؛ رشته هایی که در حوزه شکل گرفته، هنوز فاقد نظام مهندسی جامع علمی است؛ رشته های اصلی، شاخه ها و مراحل اینها باید در مهندسی علمی پیش بینی شود.

 

مدیر عامل بنیاد فرهنگی امامت با اشاره به وجود رقبایی برای مراکز تخصصی اظهار داشت: زمان بندی توسعه علمی، ناظر به نیازهای مناطق مختلف کشور باید مورد بحث قرار بگیرد؛ همچنین باید وظایفی که مراکز مختلف در قبال این برنامه عملیاتی 5 یا 10 ساله لازم است، در این مجموعه پیش بینی شود؛ نکته دیگر، وضعیت رقابتی مراکز تخصصی در مقایسه با سایر موؤسسات آموزشی است؛ مراکز تخصصی در داخل و خارج حوزه رقبای جدی دارند که دانشگاه ها با عناوین مختلف طلاب را جذب می کنند.

 

وی به عوامل کم شدن جذابیت مراکز تخصصی پرداخت و تصریح کرد: فرآیند طولانی اخذ مجوز و مراحل قانونی مربوط به رشته ها، حجم زیاد واحد های درسی، وجود سطح چهار، اعزام اساتید از قم به مراکز حوزه ها در دیگر استان ها، کمبود پشتیبانی لازم از مراکز تخصصی عواملی هستند که سبب شده جذابیت مراکز تخصصی در مقایسه با مراکز رقیب کم تر شود.

 

حجت الاسلام سبحانی گفت: ایجاد مراکز تخصصی آرمان و آرزوی بزرگان حوزه در طول صد سال گذشته بوده است و برای این کار حرکت های روزمره کافی نیست و باید عقب راندگی حوزه ها را جبران کنیم./822/پ202/ی

ارسال نظرات