نخستین جلسه شرح کتاب صراط برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجتالاسلام رضا جهانگیر فیضآبادی شب گذشته در نخستین جلسه از شرح کتاب صراط استاد صفایی حائری با اشاره به روحیه نقادانه وی، گفت: استاد صفایی 5 جلد کتاب نقد نوشتهاند و روحیه خاص ایشان همان روحیه نقادانه به مسائل پیرامونشان است. نگاه نقادانه ایشان هم به شکلی نبود که تنها نقد کنند بلکه مطالعات وسیعی داشتند و با آن مطالعات به سراغ نقد میرفتند.
وی در ادامه با اشاره به نکتهای که استاد همیشه به آن اشاره میکرد، افزود: ما نمیخواهیم آدمها را در خودمان متوقف کنیم، هدف این است که آدمها به کمال برسند هرچند که از ما عبور کنند. به یکی از آشنایان گفته بودند که من اگر در حد آب زلالی باشم که آدمها، ناپاکی خود را با این آب بشویند و پاک شوند، خیلی کار زیادی انجام دادهام. این حرف واقعاً نگاه خاص ایشان بود که در استاد کاملاً درونی شده بود. بعضی مواقع میگفتند که ما حتی ممکن است برای اینکه آدمهای دیگر راه را پیدا کنند، متهم بشویم. با اینگونه نگاههای خاص بود که افراد زیادی به ایشان جذب میشدند.
حجت الاسلام فیضآبادی به تبیین ارتباط استاد صفایی با قرآن پرداخت و گفت: بخش زیادی از زندگی استاد ارتباط عمیق با قرآن بود. بسیار میدیدیم که قرآن در دست میگرفتند و در آن تفکر میکردند. میپرسیدیم شما چقدر به حفظ قرآن معتقد هستید؟ میگفتند؛ من حفظ را پیشنهاد نمیکنم. پیشنهاد میکنم مسلط به آن شوید، یعنی آنقدر با قرآن زندگی کنید که آیات آن در وجودتان جاری شود.
وی به گروههایی اشاره کرد که در جلسات قرآن، آن را بهگونهای تفسیر و شرح میدادند که با آراء و عقاید خودشان مرتبط بود و قرآن را به خدمت خود میگرفتند و افزود: حتی عدهای مارکسیست سوره والعصر را به شکل خاصی مطابق آراء خودشان تفسیر میکردند. بهعنوانمثال برای والعصر میگفتند، زمان یکچیز ملموس است در نتیجه قسم، حتماً نباید به مقدسات و دین و قرآن باشد یا در آیه، همه انسانها زیانکار هستند، میگفتند؛ انسانها به دلایل مادی و نظام سرمایهداری زیانکار شدهاند. سرمایهداری انسانها را زیانکار میکند و جامعه باید بیطبقه باشد. قرآن نیز همین را میگوید.
حجت الاسلام فیض آبادی با تصریح بر اینکه روش استاد خاص بود، گفت: استاد همیشه سفارش میکردند و در کتابهایشان نیز آمده است که ابتدا با سؤال به سراغ قرآن کریم بروید. این سفارش حضرت امیرمؤمنان(ع) نیز هست. افرادی که بدون طرح سؤال سراغ قرآن میروند شاید بهرهای از قرآن ببرند اما قرآن آن نور خاص را برایشان نخواهد داشت./202/862/ب1