۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۴۲۹۸۰۸
امام جمعه سابق کلن آلمان:

ضعف در مخاطب‌شناسی و تحلیل مهم‌ترین چالش پیش ‌روی روحانیت است

امام جمعه سابق کلن آلمان گفت: امروز مهم‌ترین چالش‌های پیش روی روحانیت نداشتن قدرت تحلیل، ضعف پژوهش و ضعف در ارتباط با مردم و مخاطب شناسی است.
حجت الاسلام سیدمحمود وزیری- امام جمعه هامبورگ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سید محمود وزیری، امام جمعه سابق کلن آلمان و مبلغ بینالمللی، شامگاه دوشنبه در همایش طلایه‌داران تبلیغ که در آستانه ماه مبارک رمضان با شرکت روحانیان شیعه و سنی در بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: روحانیان شیعه و سنی نقش بسیار خطیری در روشنگری و راهنمایی مردم به لحاظ شرایط کنونی منطقه و جهان دارند.

 

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی مبلغان شیعه و سنی مبارزه با گروه‌های تندرو و تروریستی از جمله تکفیری‌های تحت حمایت رژیم فاسد صهیونیستی و حاکمان سعودی است.

 

حجت‌الاسلام وزیری در ادامه با اشاره به اینکه روحانیان برای مقابله با این چالش‌ها بایستی در بخش‌های گوناگون قوی شوند، خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از روحانیان و مبلغان در زمینه قدرت تحلیل، پژوهش، ارتباط با مردم و مخاطب‌شناسی ضعف دارند.

 

وی با اشاره به اینکه ارتباط ضعیف با مردم و جوانان یکی از نقاط ضعف موجود در روحانیان کشور است، اظهار کرد: روحانیان باید زبان زمان و زبان جوان را بدانند در غیر این صورت نمی‌توانند به موفقیت قابل‌ توجهی دست یابند.

 

حجت‌الاسلام وزیری با اشاره به نداشتن قدرت تشخیص مسائل بین‌المللی در میان برخی مبلغان، خاطرنشان کرد: با توجه به مسائل امروز جامعه، مبلغان باید برای نزدیک‌تر شدن به جوانان اقدامات لازم را انجام دهند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در زمان کنونی که قابل مقایسه با دوره‌های گذشته کشور نیست، گاهی افراد مختلف جامعه از جمله جوانان، فرهیختگان، کودکان و غیره از دین و روحانیت رویگردان می‌شوند که علت آن اشکال در فرهنگ گفتاری روحانیت در جامعه است.

 

حجت‌الاسلام وزیری گفت: اسلام عوض نشده و نظام نیز تغییری در آن ایجاد نکرده است، اما علت اینکه اسلام ناب محمدی و تفکر ناب قرآنی گاهی در جامعه کشش لازم را ندارد، فرهنگ گفتاری روحانیان است که بیشتر اهل زبان‌اند تا قلم.

 

وی اظهار کرد: باید آموزش زبان زمان، زبان جوان و زبان خارجی برای جامعه روحانیت جزء اولویت‌های قطعی کار قرار گیرد تا فرد روحانی بتواند متناسب با مخاطب صحبت کند.

 

حجت‌الاسلام وزیری با تأکید بر لزوم مخاطب شناسی و تفکیک مخاطبان به لحاظ سنی، اضافه کرد: مخاطب شناس نبودیم و خوراک فکری برای اقشار و سنین مختلف تأمین نکردیم درحالی‌که اسلام تمام این آموزه‌ها را دارد.

 

وی بر تصحیح فرهنگ گفتاری روحانیان تأکید کرد و گفت: ضعف پژوهش و متناسب نبودن آن با زمان چالش دیگر ما است که سبب شده روحانیت متهم به واپس‌گرایی، بی‌سوادی یا کم‌سوادی شوند، همچنین نداشتن قدرت تحلیل هم مزید بر علت شده است.

 

به گفته حجت‌الاسلام وزیری ضعف در ارتباط با مردم، تندی و خشونت در برخورد، ناتوانی در ارائه یک الگوی سالم در ابعاد مختلف، سیاسی کاری و جناح‌بازی و ضعف در تشخیص مسائل سیاسی بین‌المللی برخی دیگر از چالش‌های پیش روی روحانیت در زمان فعلی هستند./9314/202/ب2

ارسال نظرات