۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۴۳۰۱۰۲
اوحدی: 

عربستان در حوزه حج به دنبال انتقام سیاسی از ایران بود

رییس سازمان حج و زیارت با تأکید بر این‌که عربستان برای تضمین امنیت زائران ایرانی به هیچ وجه زیر بار نرفت، گفت: عربستان در حوزه حج به دنبال انتقام سیاسی از ایران بود و تعطیلی حج نیز مسأله ای سیاسی است.
سعید اوحدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت امروز در نشست خبری  با اصحاب رسانه آذربایجان شرقی به تشریح دلایل تعطیلی حج امسال مردم ایران پرداخت و اظهار داشت: مذاکرات حج سال 95 از 5 ماه پیش آغاز شد که طبق روال هر سال براساس تقویم توافقی بایستی اواخر دی ماه به عربستان سفر می کردیم و تفاهم نامه را امضا می کردیم.


وی ادامه داد: بعد از وصول دعوت نامه، برنامه سفر قطعی شده بود که 15 روز قبل از سفر وزیر حج عربستان طی نامه ای دیگر خبر از تأخیر دو ماهه این سفر خبر داد و تاریخ 19 اسفند را طی مکاتبه رسمی اعلام کردند، در این فاصله مواجه به قطع رابطه سیاسی شدیم، از آنجایی که مأموریت شرعی و قانونی ما فراهم کردن مقدمات سفر حج زائران ایرانی بود، با هماهنگی های صورت گرفته خواستار صدور روادید هیأت هشت نفره ایران بودیم.


اوحدی با بیان این‌که عربستان صدور ویزای هیات ایرانی را در امارات ممکن دانست، افزود: پاسخ سرکنسولگری عربستان در دبی برای صدور ویزای هیات هشت نفره نیز بسیار نامطلوب بوده است، پس از آن فروردین بعدها اردیبهشت ماه قرار جلسات بود، هیات ایرانی اعزام شد که با اقتدار و انسجام خاص در این جلسات حضور یافتیم، در عین حالی که انسجامی میان دستگاه های عربستان به ویژه وزارت امور خارجه و وزارت حج این کشور مشاهده نشد.


رییس سازمان حج و زیارت افزود: هیأت هشت نفره که وزیر حج عربستان نامه برای صدور ویزا داده بود، با کارشکنی طرف سعودی به پنج نفر کاهش یافت، در هر حال طی مذاکراتی که صورت گرفت با بی احترامی های متعدد روبه رو بودیم و سعودی ها با بداخلاقی تمام پاسخ درخواست های طرف ایرانی را می داد.


وی با اشاره به مخالفت وزارت خارجه عربستان برای استفاده زائران ایرانی حج از خدمات کنسولی، گفت: پاسخ طرف سعودی به این درخواست بسیار بی ادبانه بود، آنان گفتند؛ همانطور که ویزای یمنی ها را در جیبونی و ویزای عراقی ها را در اردن صادر می کنیم، تدبیری هم برای صدور ویزای زائران ایرانی اتخاذ خواهیم کرد، ضمن این‌که حق استفاده از هواپیمایی ایران در عملیات حج وجود ندارد.


اوحدی ادامه داد: 7 هزار زائر بیت الله الحرام، در حادثه ای بی سابقه در طول تاربخ حج، سال گذشته مظلومانه شهید شدند، مردم ایران نگران امنیت حجاج خود هستند و خواستار تمهیدات امنیتی برای حضور زائران هستند که البته طی نامه ای رسمی راهکارهای لازم را ارایه کردیم، اما باز با بداخلاقی های غیرمنطقی مواجه شدیم.


وی تصریح کرد: سال گذشته که کنسولگری داشتیم؛ با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم، امسال که سفارت و کونسولگری نداریم دلنگرانی های عدیده ای داشتیم که همه به حق بوده است، باید دانست که طرف سعودی در مقابل پنج خواسته منطقی هیأت ایرانی پاسخی نداشتند.


اوحدی  یادآور شد: متن تفاهم نامه جدید ارائه شده از سوی سعودی‌ها یک طرفه بوده و با مانع تراشی می خواستند حضور زائران ایرانی را غیرممکن کنند، تا این‌که وزیر حج عربستان عوض شد و سناریوی رسانه ای و تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی و ملت ایران آغاز کردند.


رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: عربستان باید زمینه میزبانی مناسب را فراهم می کرد، اما امام جماعت مسجدالحرام در مقابل خیل بسیاری از نمازگزاران اعلام می کند که ریختن خون و تعدی به مال شیعه حلال است، بعدها یک برنامه ریزی کردند تا تسویه حساب های سیاسی خود را در حوزه حج با زائران ایرانی انجام دهند، آنها برای تضمین امنیت زائران به هیچ وجه زیر بار نمی رفتند.


وی تصریح کرد: برخلاف ادعاهای طرف سعودی، حج عمیقا با اهداف سیاسی آنان گره خورده است، بالاخره آنقدر فرصت سوزی کردند که عملا اجرای حج غیرممکن برای ایران بوده است، تا این‌که یکشنبه بیانیه ایران صادر شد و دلایل تعطیلی حج امسال اعلام شد، قطعا دولت عربستان باید پاسخگوی رفتار غلط خود باشد، به ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز توصیه اکید داریم که شرایط تأمین امنیت زائران در حج امسال به هیچ وجه فراهم نیست، از این رو پرهیز از سفر بکنند./935/202/ب2

 

ارسال نظرات