۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۴۳۰۲۹۰
روزنامه ترکیه ای:

آمریکا در صدد ایجاد شمال عراق دیگری در سوریه است

همزمان با افزایش همکاری های آمریکا با کردهای سوریه و نگرانی ترکیه از تجزیه این کشورکه گفته می شود آنکارا را به تجدید نظر در سیاست خود در مورد سوریه وا داشته، یک روزنامه ترکیه ای مدعی اجرای طرح گام به گام آمریکا برای ایجاد شمال عراق دیگری در خاک سوریه شده است.
اقلیم کردستان عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه 'ینی شفق' نزدیک به دولت آنکارا در شماره امروز پنجشنبه خود با عنوان «بازی آمریکا پایانی ندارد»، می نویسد: در حالی که واشنگتن به درخواست آنکارا برای انجام عملیات مشترک زمینی علیه داعش در رقه پاسخی نداده، طرح جدیدی را در مرزهای جنوبی ترکیه به اجرا گذاشته است که طی آن بازیگر اصلی آن پ.ی.د به عنوان شاخه پ.ک.ک را وارد عمل کرده است.

 

به نوشته این روزنامه، آمریکا در تلاش برای ایجاد کریدوری است که از کرکوک در شمال عراق شروع شود و تا رقه و دیرالزور ادامه یابد و به این وسیله ضمن تضعیف مسعود بارزانی که در مورد انرژی با ترکیه همپیمان است، با ائتلاف اتحادیه میهنی کردستان عراق و حزب اتحاد دمکراتیک سوریه (پ.ی.د) در واقع ائتلافی از پ.ک.ک و اتحادیه میهنی کردستان در این کریدور ایجاد کرده و بدین ترتیب گذرگاه انرژی جدیدی مستقل از ترکیه برای خود در منطقه ایجاد کند.

 

'چتین ار چتین' روزنامه نگار ترکیه ای که سالهاست در مناطق کردنشین عراق و سوریه فعالیت دارد، در این مقاله نوشته است: اصولا به همین خاطر واشنگتن به پیشنهاد ترکیه برای انجام عملیات مشترک علیه داعش در خاک سوریه پاسخ منفی داده است.

 

این نویسنده می افزاید، آمریکا در واقع از نوامبر سال گذشته زیرساخت ایجاد این کریدور در شمال عراق و سوریه را فراهم کرده و در این راستا سعی کرده است اختلافات دیرینه بین اتحادیه میهنی کردستان عراق با نهضت گوران در شمال عراق را حل و فصل کرده و اتحادی بین این دو گروه مهم در شمال عراق که مخالف مسعود بارزانی هستند، ایجاد کند.

 

به اعتقاد نویسنده، آمریکا می خواهد کریدوری ایجاد کند که از سلیمانیه شروع شود و از منطقه کرکوک و آفرین در شمال عراق عبور کرده و با عبور از شمال سوریه به دریای مدیترانه برسد تا دست ترکیه از منطقه کوتاه شود.

 

ینی شفق مدعی شده است، همسو با اشغال موصل به دست داعش، آمریکا با همکاری بغداد پ.ک.ک را وارد کرکوک کرده و زمینه گسترش نفوذ پ.ک.ک در منطقه را فراهم آورده است. از سوی دیگر برای تضعیف بارزانی که همکاری راهبردی با ترکیه دارد، زمینه ائتلاف اتحادیه میهنی کردستان عراق و حرکت گوران با پ.ک.ک را فراهم آورده است.

 

این روزنامه با اشاره به اینکه طرح جدید آمریکا قصد دارد منطقه ای در شمال عراق با مرکزیت اربیل و دهوک را به بارزانی واگذار کند، مدعی شده است در این راستا نیز با روسیه و ایران به توافق اصولی دست یافته است.

 

نویسنده در ادامه با بیان اینکه بارزانی می تواند نقشه آمریکا را به هم زند، نوشته است: بارزانی می خواهد قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، در ماه اکتبر برای استقلال شمال عراق همه پرسی برگزار کند تا طرح آمریکا در جدا سازی سلیمانیه و کرکوک از شمال عراق را خنثی سازد.

 

در دوره اخیر به ویژه بعد از کنار رفتن 'احمد داوداوغلو' و روی کار آمدن دولت جدید در آنکارا، موضوع تجدید نظر در سیاست خارجی ترکیه در محافل سیاسی و خبری ترکیه به بحث گذاشته شده است.

 

'بنالی یلدریم' نخست وزیر جدید ترکیه بعد از کسب رای اعتماد از مجلس ترکیه گفته است: ترکیه می خواهد دوستان خود را افزایش و دشمنان خود را کاهش دهد. این سخنان وی به عنوان لزوم تجدید نظر در سیاست خارجی ترکیه ارزیابی شده است.

 

همزمان برخی از تحلیلگران نیز با اشاره به خطر تجزیه سوریه می گویند، آنکارا اکنون در چنان تنگنایی قرار گرفته که حاضر است برای جلوگیری از تجزیه سوریه با ایران و روسیه و حتی با خود بشار اسد دوباره رابطه برقرار کند./847/ب102/د

منبع: ایرنا

ارسال نظرات