۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۴۳۰۷۴۰

بررسی ابعاد عرفانی شخصیت امام در جمهوري آذربایجان

دومین نشست «بررسی ابعاد عرفانی شخصیت امام(ره)» به همت وابستگی فرهنگی ايران در نخجوان برگزار و از عرفان امام راحل به عنوان ویژگی بارز این شخصیت بزرگ تاریخی، ياد شد.
آذربایجان

 

به گزارش خبرگزاری رسا، به مناسبت بزرگداشت بیست‌وهفتمین سالروز ارتحال بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، دومین نشست علمی «بررسی ابعاد عرفانی، اخلاقی و تربیتی شخصیت امام خمینی(ره)» با شرکت اساتید دانشگاهی و صاحب‌نظران علمی ایرانی و نخجوانی برگزار شد.

 

اين نشست با تلاوت آياتي چند از كلام‌الله مجيد آغاز، سپس منصور آیرم، سرکنسول ایران در نخجوان ضمن عرض تسلیت سالروز ارتحال امام خمینی(ره)، جنبه عرفانی امام خمینی(ره) را ویژگی بارز این شخصیت بزرگ تاریخی برشمرد و گفت: نام خمینی(ره) به‌ عنوان رهبر انقلاب اسلامی و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان شناخته ‌شده است و مردم دنیا این بزرگ‌مرد تاریخ معاصر را بیشتر به‌عنوان یک شخصیت دینی و روحانی سیاسی می‌شناسند.

 

وي در ادامه بيان كرد: اين رهبر عالی‌قدر از ابعاد شخصیتی فراوانی برخوردار بود که بارزترین آن‌ها را عرفان تشکیل می‌داد و همین ویژگی منشاء رفتار و حرکت این انسان بزرگ در طول حیات پربار اجتماعی، سیاسی و تاریخی ایشان بود.

 

تأكيد بر تأثير اندیشه امام(ره) جهت حمایت از صلح در جهان معاصر

 

یحیی فوزی، معاون پژوهشی پژوهشکده انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) طي سخناني، به تأثیر اندیشه عرفانی امام خمینی(ره) جهت حمایت از صلح و همزیستی در جهان معاصر اشاره و تصريح كرد: جوهره اندیشه امام خمینی(ره) تأکید بر سعادت انسان و راه رسیدن به این سعادت است.

 

وي ضمن اشاره به اقدامات خشونت‌بار گروه‌های تکفیری كه در جهان امروز با نام «اسلام» انجام می‌شود، با استناد به دو کتاب «شرح جنود عقل و جهل» و کتاب «اربعین» امام خمینی(ره) به طرح دیدگاه‌های ایشان در نفی خشونت و افراط‌گرایی و دعوت جامعه جهانی به تقویت صلح و آرامش در جهان پرداخت.

 

پس از آن، فرمان خلیل اف، استاد آکادمی علوم نخجوان به خاطرات و مشاهدات و تأثیرات سفر به تهران و شرکت در مراسم بزرگداشت رحلت امام خمینی(ره) اشاره کرد و محورهای اصلی سخنرانی مقام معظم رهبری در این مراسم را پیرامون مردم‌دوستی، صلح‌جویی، استقلال‌خواهی و اجتماعی بودن امام راحل مورد تأکید قرار داد.

 

در ادامه، سیدحسن نورانی، محقق دانشگاه علامه طباطبائی طي سخنانی با اشاره به جنبه‌های عارفانه اشعار امام خمینی(ره) و تعریف معانی عرفان، عارف و مضامین عرفانی اصطلاحات و کلمات به کار رفته در اشعار امام(ره)، عمق معرفت عرفانی ايشان را برای شرکت‌کنندگان تشریح کرد.  

 

جیحون محمد اف، استاد دانشگاه دولتی نخجوان در سخنان خود، سیره و منش امام خمینی(ره) در زندگی شخصی و رفتار با اعضای خانواده و مشارکت در امور داخلی خانه را مورد اشاره قرار داد و بر الگوبرداری نسل جوان از زندگی امام راحل تأکید کرد.

 

حسین آقازاده، وابسته فرهنگی ايران، ضمن اشاره به شگفتی صاحب‌نظران سیاسی از پیروزی انقلاب گفت: پیروزی انقلاب اسلامی یک واقعه غیرقابل ‌پیش‌بینی از سوی صاحب‌نظران سیاسی بود، زیرا تمام تحلیل‌گران غربی در نظریات، پژوهش‌ها و مقالات و کتاب‌های خود تاکید می‌کردند که سده بیستم میلادی، زمان پایان انقلابات در دنیاست؛ این صاحب‌نظران در بررسی‌های جدید خود دریافتند انقلاب اسلامی ایران برخلاف تمام انقلابات دنیا، با کمترین خشونت و خونریزی به نتیجه رسیده است و آن‌ها این ویژگی را به‌عنوان قدرت رهبری امام خميني(ره) بنام انقلاب اسلامی ثبت کردند.

 

وي در ادامه گفت: با توجه به شرایط فعلی جامعه جهانی و تحولات منطقه‌ای و تهدیدهایی که علیه باورهای جوانان وجود دارد و امروز بیشتر از گذشته ضرورت شناخت علمی جوانان از عرفان و اخلاق و تربیت امام خميني(ره) وجود دارد، لازم است تا از این عرفان عملی در فرآیند اجتماعی کردن نسل جوان مفید برای جامعه بهره‌برداری كرد./982/ب102/د

ارسال نظرات