۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۴۳۰۸۲۷
آيت‌الله هاشم‌زاده هريسي:

اقدام عربستان در تقابل با دعوت خداوند به سوي خانه كعبه است

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به نكته ظريفي كه در «صد عن سبيل الله» نهفته است، گفت: خدا اعلان و دعوت كرده است كه به سوي خانه من بياييد؛ زشتي «صد عن سبيل الله» اينجاست كه خداوند دعوت مي كند كه بياييد، اما عربستان از فرمان و دعوت خدا جلوگيري مي كند.
آيت‌الله هاشم هاشم‌زاده هريسي، عضو مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرگزاری رسا، آيت‌الله هاشم هاشم‌زاده هريسي، عضو مجلس خبرگان رهبري در گفت و گو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج با اشاره به آيه «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمَسْجِدِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلْنَاهُ لِلنَّاسِ سَوَاء الْعَاكِفُ فِيهِ وَالْبَادِ وَمَن يُرِدْ فِيهِ بِإِلْحَادٍ بِظُلْمٍ نُذِقْهُ مِنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ»، گفت: اين آيه روشن، صريح، مستدل، شفاف و شديد نتيجه جلوگيري از راه خدا را اعلام مي كند.

 

وي افزود: طبق اين آيه «صد عن سبيل الله» و مسجد الحرام و جلوگيري از ورود حاجيان براي انجام مراسم حج از خصوصيات و آثار كفر است؛ كفار اين اعمال را انجام مي دهند.

 

مدرس حوزه و دانشگاه عنوان كرد: كلمه «إِنَّ» با تأكيد آمده است و نشان مي دهد «صد عن سبيل الله» از شئون كفر است و اين مسئله به حدي قبيح است كه با كفر ارتباط دارد.

 

وی افزود: در مسئله «صد عن سبيل الله» حتي اگر عربستان مانع از حضور يك نفر براي مراسم حج شود، گناه بزرگي است و حال كه دهها هزار نفر را از حضور در خانه خدا محروم كرده است، مرتكب گناه بسيار بزرگي شده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينكه مردم در مسئله خانه خدا يكسان هستند، گفت: كساني كه مقيم مكه هستند با كساني كه هزاران كيلومتر با مكه فاصله دارند، تفاوتي ميان آنها نيست و اهل مكه نسبت به حج بر ديگران مقدم نيستند، زيرا كعبه خانه خداست و خدا براي همه است.

 

مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به نكته ظريفي كه در «صد عن سبيل الله» نهفته است عنوان كرد: خدا اعلان و دعوت كرده است كه به سوي خانه من بياييد؛ زشتي «صد عن سبيل الله» اينجاست كه خداوند دعوت مي كند كه بياييد، اما عربستان از فرمان و دعوت خدا جلوگيري مي كند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: اين كار عربستان هم آن مساوات در رابطه با خانه خدا را بر هم مي زند؛ يك حاجي ايراني با شاه عربستان در زمينه حضور در خانه خدا تفاوتي ندارد؛ خداوند با تأكيد و مهرباني از مردم براي حضور در مكه دعوت كرده است؛ اما دولت عربستان بر خلاف دعوت خدا عمل مي كند و مطمئنا اين گناه كبيره و بدترين گناه است.

 

وي با بيان اينكه در زمينه «صد عن سبيل الله» روايات صرفا از معصومين(عليهم السلام) نيست، گفت: از صحابه رسول خدا و علماي اهل سنت نيز روايات متعددي وجود دارد.

 

مدرس حوزه و دانشگاه افزود: كساني كه از حضور در خانه خدا محروم شده اند، وجوب از گردن آنها ساقط مي شود، خداوند ثواب اين عمل را به آنها مي دهد و گناه آن نيز بر عهده كساني است كه «صد عن سبيل الله» كرده اند.

 

وي با بيان اينكه شرط وجوب حج استطاعت جاني، مالي و امنيت راه است، گفت: وقتي كه امنيت سلب شود، اين امر موجب از بين رفتن استطاعت مي شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري در پايان اين گفت و گو تأكيد كرد: البته هرچند كه ثواب خانه خدا به حاجياني كه محروم شده اند، مي رسد، اما اين واقعيت را هم بايد در نظر گرفت كه محروميت براي حاجيان ما امسال ايجاد شده و اين اقدام عربستان ظلم بزرگي است./1330/د102/ی

منبع: پایگاه اطلاع رسانی حج

ارسال نظرات