۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۴۳۰۹۱۷
رییس مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه تبیین کرد؛

ماه رمضان فرصت مدیریت رفتارها و دریافت انرژی معنوی

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی با بیان این که روزه داری عملی مشترک در تمام ادیان است، گفت: ماه رمضان ماه مهمانی خدا است که در ظاهر با نخوردن آغاز می شود؛ اما این عمل و کاهش خوردن و آشامیدن در طول ماه مبارک، زمینه کسب انرژی های معنوی را فراهم می‌کند.
حجت الاسلام مسعود آذربایجانی، دانشیار گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

حجت الاسلام والمسلمین مسعود آذربایجانی رییس مرکز تخصصی اخلاق حوزه  علمیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که روزه داری در ماه رمضان از ضروریات دین اسلام است، گفت: روزه داری در بین تمام فرقه ها و مذاهب اسلامی مشترک است و همه فرقه ها به آن احترام می گذارند.

 

وی ادامه داد: روزه داری نه تنها در اسلام بلکه در ادیان دیگر نیز وارده شده است به عنوان مثال در دین یهود ایام خاصی به روزه داری اختصاص داده شده است؛ روزه زمینه خویشتن داری و تقوا را برای انسان فراهم می سازد و موجب می شود انسان توان کنترل اخلاقیات خود را پیدا کند و به همین دلیل است که در ماه رمضان میزان جرم و جنایت کاهش پیدا می کند.

 

دانشیار گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به آثار معنوی روزه داری اظهارداشت: روزه موجب نزدیکی انسان به خداوند می شود زیرا خداوند یک موجود مجرد است و روزه‌داری یک شیوه و تمرین برای نزدیک شدن به موجودات مجرد است؛ بیدار شدن در سحر جهت خوردن سحری خود یک توفیق است که از تمرینی است برای ادای وقت نماز صبح و برخی افراد نیز توفیق خواندن نماز شب را پیدا می کنند.

 

وی ادامه داد: دعاهایی وارد شده در این ماه که روزانه یا در طول ماه خوانده می شوند دارای معارف الهی با ارزشی هستند که زمینه ارتباط بندگان با خداوند را ایجاد می کند؛ ماه رمضان ماه مهمانی خدا است که در ظاهر با نخوردن آغاز می شود؛ اما این عمل و کاهش خوردن و آشامیدن در طول ماه مبارک، زمینه کسب انرژی های معنوی را فراهم می‌کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین آذربایجانی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) بیان داشت: برترین عمل در ماه رمضان خودداری از انجام عملی است که خداوند دستور به ترک آن داده است؛ با توجه به قرائت‌های قرآن که در ماه رمضان صورت می گیرد روزه داران تلاش کنند به یک آیه از قرآن کریم عمل کنند؛ متأسفانه برخی افراد در این ایام شام خود را آخر شب میل می کند تا دیگر سحر بیدار نشوند در حالی که این عمل موجب می شود از نعمات الهی در سحرگاهان بی‌بهره باشند./1324/ت302/س

ارسال نظرات