۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۲
کد خبر: ۴۳۰۹۸۶
با تأکید بر دیدگاه محمدعلی کاتوزیان؛

نشست نقد نظریه استبداد ایرانی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی برگزار شد

نشست نقد نظریه استبداد ایرانی با تأکید بر دیدگاه محمدعلی کاتوزیان در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی برگزار شد.
نقد نظریه استبداد ایرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد نظریه استبداد ایرانی با تأکید بر دیدگاه محمدعلی کاتوزیان، شامگاه هفدهم  خرداد ماه با حضور دکتر علی جنادله جامعه شناس، دکتر علیرضا مولایی تاریخ دان و دکتر حسنی فر در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد

.

در ابتدای این مراسم دکتر مولایی در نقد گفتمان استبدادزدگی به بررسی برهه های تاریخی سیاست ایران در اوایل تا اواسط قرن 13پرداخت و معضلاتی همچون عدم رشد انجمن‌ها و اصناف مستقل، عدم شکلگیری رابطه میان دولت و مردم، عدم اصالت و ماهیت دولت را از مشکلات مهم آن دوره عنوان کرد.

 

وی افزود: کاتوزیان در آثار خود به مبحث استبداد، هرج و مرج، استبداد اشاره می‌کند که سه جریان از آن بهره می برند که عبارتنداز دولت‌های استبداد زده، جریانهای آکادمیک و جریان روشنفکری است و تنها راهکار تغییر این شرایط در جوامع استبداد زده باز تعریف جامعه و فرا اندیشی است.

 

در ادامه دکتر جنادله جریان استبداد زدگی را برخواسته از اروپا خواند و گفت: این جریان برخواسته از مفاهیم مدرنیته غربی است اروپایی است که هدف آن نشان دادن حاکمیت اروپا در مرکز رشد و ترقی است.

 

وی افزود: ایران در سال های متمادی با شکست گروه‌های آزادی خواه مواجه شد اما روحانیت تنها نیروی مبارز اجتماعی بودند که موفق به بسیج کردن موثر نیروهای مردمی در مقابل حکومت پهلوی شدند.

 

جنادله گفت: کاتوزیان در اثر خود از تعابیری برای تحقیر جامعه ایرانی استفاده می کند و سعی دارد دوران های پیشرفت و ترقی ایران را با سیاه نمایی نشان دهد./819/203/ب2

ارسال نظرات