دولت در توزیع یارانه عزت و سرفرازی ملت را در نظر بگیرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، ظهر امروز در دومین روز از ماه مبارک رمضان در سلسله مباحث تفسیری سوره مؤمنون ماه رمضان که در مجتمع آموزش عالی فقه جامعه المصطفی العالمیه در قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: خداوند در آیات 2 و 3 این سوره، خشوع در نماز و دادن زکات را از نشانه های مؤمنان بیان می کند.
این مرجع تقلید در تفسیر آیه چهارم سوره مؤمنون اظهار داشت: شاید برخی تصور کنند که معنای زکات در آیه «وَ الَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَوةِ فَعِلُون»، همان نصاب است؛ چرا که اگر این باشد، عبارت آیه صحیح نیست؛ معتقدیم که زکات در این جا به معنای انفاق مالی است؛ این سوره در مکه نازل شده و در مکه زکاتی به نام نصاب وجود نداشته است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از عجایب قرآن این است که غالبا صلاه را در کنار ایتاء زکات می فرماید؛ جامعه باید دارای دو ارتباط باشد: یکی ارتباط با خدا و دیگری ارتباط با جامعه؛ اگر صلاه و زکات در کنار هم گفته می شود، به این خاطر بوده که جامعه اسلامی جامعه ای مرکب از توجه به عالم بالاو عالم دیگر است.
وی با بیان این که شعرهای اسلامی برگرفته از قرآن و حدیث اتس، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند جامعه ایمانی در مهر و محبت مانند یک انسان است؛ اگر یکی از اعضای جوارح درد بگیرد، دیگر اعضا اذیت خواهند بود؛ شعرهای شعرای دینی ما از حدیث و قرآن الهام می گرفته اند.
دولت باید در توزیع یارانه عزت و سرفرازی ملت ایران در نظر بگیرد
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به توزیع یارانه توصیه هایی را به دولت کرد و یادآور شد: دولت آمده یارانه ای را برای فقرا تعیین کرده است؛ اما متأسفانه اجرای آن غیر صحیح بوده و ملت ایران را سرفراز نکرده است؛ هفتاد میلیون نفر محتاج یارانه هستند و این در شأن ملت ایران نیست؛ ملت ایران ملتی است که نفت، معدن، علم، دانشمند و چهار فصل متنوع دارد، دولت قطعا باید در این باره تغییر موضع دهد.
این مرجع تقلید یارانه را نوعی اتلاف سرمایه دانست و خاطرنشان کرد: مبلغ کثیر یارانه و نحوه تقسیم کنونی، نوعی اتلاف سرمایه است، مبلغ بسیار بالا است، اما به جایی نمی رسد؛ باید نحوه توزیع یارانه عوض شود و سرفرازی ملت ایران حفظ شود و ایران این همه فقیر ندارد و باید به فقیران واقعی حتما برسد؛ یکی از فواید روزه این است که مردم روزه بگیریم و گرسنه و تشنه باشیم، و از حال گرسنگان و تشنگان آگاه باشیم.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: خداوند متعال در آیه پنجم سوره مؤمنون، به سومین نشانه مؤمن اشاره و می فرماید«وَ الَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ»؛ تمام کلمات قرآن از روی حساب است؛ در دوران جوانی قوای شهوت دچار فوران بوده و همجنس خواهی در حال شدت است و باید خود را از گناهان حفظ شود؛ خداوند دراین آیه نمی فرماید: قوای شهوانی اش را به کار نگیرد، بلکه می گوید حفظ کند و از حالت فوران جلوگیری کند.
حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به حکمت خداوند گفت: خدا اگر از حکمت دری را می بندد، درِ دیگری را از روی رحمت باز می کند؛ اسلام راه حرام را که می بندد، راه حلال را باز می کند.
فتوای شیخ قرضاوی درباره ازدواج اجتهاد در مقابل قرآن است
وی با اشاره به یکی از فتوای یکی از علما، آن را اجتهاد در مقابل قرآن عنوان و تصریح کرد: همجنس بازی، غیر همجنس بازی بدون عقد شرعی، استمنا و غیره حرام است.؛ فتوایی از شیخ قرضاوی دیدم که انسان باید عرق کند؛ او می گوید جوانانی هستند که دچار فوران هستند، باید به سوی فحشا بروند و این عمل برای آنها جایز است تا آرامش پیدا کنند؛ این اجتهاد در مقابل قرآن است؛ دلیل این فرد این است که چیزهایی که جنبه ضرورت دارد، حرام ها را حلال می کند؛ این قاعده صد در صد صحیح است، اما این مسأله جای آن نیست و این در صورتی است که انسان در مقابل کار انجام شده قرار بگیرد، نه اینکه خود را در این دام بیندازد؛ این قاعده در جایی استفاده می شود که خارج از اختیار انسان باشد.
وی اظهار داشت: شیخ قرضاوی مسأله متعه را به ما ایراد کرده است که امامیه به متعه معتقد است و متعه از نظر ما همان عمل فحشا است؛ خداوند در آیه ششم سوره مؤمنون می فرماید«إِلَّا عَلىَ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانهُُمْ فَإِنهَُّمْ غَيرُْ مَلُومِين»؛ هر کسی آمده متعه را تحریف کند، در مقابل این آیه که می رسد، می گوید متعه حرام است و شیعه امامیه این کار حرام را حلال کرده است؛ در پاسخ به این شبهه می گوییم که چرا منظور از ازواجهم، زن نیست؟ می گویند که زوج آن است که انسان ازدواج کند و فرزند بیاورد؛ در حالی که در متعه مسأله فرزند خواهی نیست، بلکه به خاطر شهوت است و در ازدواج باید فرزندخواهی باشد؛ اگر حرف این آقا درست باشد، باید بسیاری از ازدواج ها از جمله ازدواج با دخترانی که از نازا بودن آنها اطلاع داریم، ازدواج با زنان بالای 50 سال سن، ازدواج هایی که در ابتدای آن زوجین قرار می گذارند فرزنددار نشوند، حرام باشد.
این مرجع تقلید خطاب به شیخ قرضاوی گفت: حضرات حکمت را با علت مخلوط کرده اند؛ حکم دائر مدار حکمت نیست، بلکه حکم دائر مدار علت است و علت ازدواج پاک ماندن جوان است که این مسأله در ازدواج های دائم و موقت وجود دارد؛ شیخ قرضاوی بداند که داشتن فرزند، حکمت ازدواج است و گرنه خیلی از جاها این حکمت نیست و علت، طاهر و پاک ماندن است؛ چه کسی به شما گفته است در متعه فرزندداری نیست؟ خیلی ها هستند که ازدواج متعه دارند و دارای فرزند هستند؛ عبدالله بن زبیر نتیجه متعه است؛ قرضاوی می گوید که متعه زوج نیست؛ به این دلیل که وقتی مدت تمام شد، طلاق نمی خواهد؛ مگر طلاق نداشتن دلیل بر این است که زوجه نیست؟ خیلی از جاها است که طلاق نیست و زوجه است؛ فرض کنید زنی است و از دیون خمسه مشکلی پیدا کرد؛ اگر دیون خمسه تکرار کرد، فسق در آنجا کافی است.
حضرت آیت الله سبحانی گفت: طلاق لازمه ازدواج نیست؛ گاهی ممکن است که ازدواج همراه با طلاق باشد یا نباشد؛ در جایی است که زن یا شوهر مرتد شود، بدون طلاق از هم جدا می شوند.
این مرجع تقلید با بیان این که ازدواج موقت با دائم فرقی نمی کند، تصریح کرد: در ازدواج موقت عقد، محل، اجل و مهر لازم است و اینها ارکان متعه هستند و در واقع زن باید دارای شوهر نباشد و در عده نباشد و پاک باشد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: اسلام مشکلات مردم را حل کرده است؛ کسانی هستند که متعه را حرام کرده اند و ازدواج مِسیار را مطرح می کنند، امروز به همان چیزی که اسلام در 14 قرن پیش گفته بود، برگشته اند؛ چرا از راه اسلام باید دور شویم و چنین راه هایی را انتخاب کنیم.
وی درباره تقدم ازدواج دائم بر موقت خاطرنشان کرد: جوانان برای پاک شدن باید در اصل به ازدواج دائم روی بیاورند؛ متعه برای ناچاری و مواقع خاص است و درجه اول ازدواج دائم اساس کار است؛ اسلام متعه را به عنوان دوا مطرح کرده است، نه غذا؛ باید جوانان را به ازدواج دائم دعوت کرد./822/پ201/ج