۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۴۳۱۵۰۹
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

دستورات دین اسلام در راستای تکامل روح بشر تنظیم شده است

نماینده ولی فقیه با اشاره به اینکه دستورات دین مبین اسلام در راستای تکامل روح بشری تنظیم شده است، گفت: طهارت روح و جان با طاعت صحیح و خضوع و خشوع به دست می آید.
امام جمعه اردبیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه اردبیل ظهر امروز در میان جمعی از مردم روزه دار با اشاره به اینکه دستورات دین مبین اسلام در راستای تکامل روح بشری تنظیم شده است، خاطرنشان کرد:  روزه برای این است که انسان خود را تسلیم امر خدا کرده و قدرت روحی کسب کند، به اشتهای نفس خود نه بگوید و با این نه گفتن تمرین کند تا اگر دنیا در مرحله ای از زندگی اش به او چشمک زده و او را با امور دنیوی وسوسه نمود، بتواند نفس خود را حفظ نموده و به اوامر الهی لبیک بگوید.

 

وی افزود: کسانی که می‌خواهند واقعا به زندگی ایده‌آل دست پیدا کنند، ابتدا باید روح و جانشان را پاک و طاهر کنند و این طهارت با طاعت صحیح و خضوع و خشوع به دست می‌آید.

 

وی با اشاره به تأثیرات نماز در تقویت روحی انسان بیان داشت: نمازی می تواند انسان را به کمال برساند که با حضور قلب خوانده شود، اما این حضور قلب فقط در سر نماز حاصل نمی شود بلکه باید حضور قلب را در خارج از نماز کسب کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین عاملی تصریح کرد: باید بدانیم که حضور قلب یک ملکه نفسانی است که با ممارست دائمی به دست می آید و بدون آن نماز مورد قبول نیست.

 

امام جمعه اردبیل افزود: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرموده اند؛ أسرق الناس من یسرق الصلاة، منظور این حدیث کسی است که حضور قلب در نماز ندارد نه کسی که مستحبات را انجام نمی دهد.

 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اثرات مخرب و نامطلوب گناه، گفت: اعمال انسان اعم از نیک و بد دارای بو و رایحه ای است که اگر بوی گناه در این دنیا مشخص می شد، هیچکس در کنار دیگری نمی نشست.

 

وی افزود: اجازه ندهید این بو به دنیای دیگر راه پیدا کند و قبل از آنکه دیر شود توبه کنید چرا که در این دنیا عمل هست و حساب نیست و در آخرت، حساب هست و عمل نیست، اگر مهلت به پایان برسد دیگر هیچکس قادر به جبران گذشته  خود نیست.

 

حجت الاسلام و المسلمین عاملی در ادامه به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند؛ همانطوریکه به بدن خود عطر زده و آن را خوش بو می کنید، بوسیله استغفار به روح خود عطر بزنید تا بوی بد گناه در آخرت آبرویتان را نبرد.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود، گفت: مرگ خلاصه زندگی است و انسان همانگونه که زندگی کند، همانگونه هم می میرد و در محشر حاضر می شود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل با اشاره به گناه عالم بی عمل، گفت: بوی عالم بی عمل در قیامت از همه بدتر است، چرا که باعث بدبینی مردم نسبت به دین می شود.

 

امام جمعه اردبیل، افزود: این بوها در دنیا مشخص نیست، بلکه انسان در هنگام احتضار به آن پی می برد، مگر انسان های والایی که به درجاتی از مقامات عرفانی رسیده باشند که بوی اعمال را در همین دنیا نیز متوجه شوند./937/202/ب2

ارسال نظرات