۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۴۳۱۵۶۶
استاد حوزه علمیه:

میدان سیاست نیازمند تقوای سیاسی است

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه تقوا تنها منحصر در تقوای فردی نیست، گفت: تقوا تنها در مفهوم تقوای فردی جای نمی گیرد، بلکه یک مفهوم گسترده و جامعی است که حتی عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی اجتماعی را شامل می شود.
تقوا

حجت الاسلام حسین زکی زاده، استاد حوزه علمیه عنبر آباد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با بیان ارتباط نزدیک روزه داری و اخلاق، گفت: حسن خلق یکی از بهترین آثار روزه داری است که نشان های آن را می توان هم در بهبود اخلاق اجتماعی و هم بعد فردی مشاهده کرد.


وی افزود: بنا به فرمایش قرآن کریم، حکمت وجوب روزه، تقوا است؛ تقوا به معنای تسلط انسان بر نفس خویش و کنترل هوای نفس است و همه این ها با روزه حاصل می شود.


این کارشناس مسایل مذهبی تاکید کرد: ریشه رذایل اخلاقی چموشی نفس و عدم کنترل آن است؛ وقتی هواهای نفسانی کنترل شد، بسیاری از نزاع ها و مناقشه ها در ریشه می خشکد و هرگز انسان به مرحله نزاع لفظی و آشکار نخواهد رسید.


اساس و پایه اخلاق تقوا است

این استاد حوزه علمیه با اشاره به نقش روزه در تضعیف نفس اماره، گفت: روزه سبب تقویت بعد الهی انسان در برابر هوای نفس است؛ وقتی این تضعیف صورت گرفت، انسان به سمت خوبی ها به ویژه حسن خلق گرایش پیدا می کند و از بد ها فاصله پیدا می کند.


وی ادامه داد: با این گزاره ها، هوای نفس منشأ تمامی منازعات فردی و اجتماعی است که با روزه خط قرمزی بر همه این ها کشیده خواهد شد.


این کارشناس مسایل دینی گفت: وقتی انسان متقی شد و از خدا ترسید، به سمت تهذیب نفس کشانده می شود و در نتیجه در جهت اصلاح رفتاری و اخلاقی خویش تلاش می کند.


وی گفت: همه این ها از برکات روزه است که نصیب روزه داران حقیقی خواهد شد.


حجت الاسلام زکی زاده با اشاره به شاخصه های روزه داران حقیقی، افزود: مراقبت و مواظبت مهم ترین و برجسته ترین نشانه روزه داران حقیقی است؛ مومنانی که این مراقبت را از درجه اعضا و جوارح تسری داده و به درجه مراقبت روحانی و قلبی رسیده اند.


وی با اشاره به اینکه انسان متقی سرچشمه خوبی ها و فضائل است، گفت: سرچشمه حلم و بردباری، جود و کرم، تقوا است و انسان متقی محل اجتماع صفات حسنه است.


مصونیت اجتماعی در تقویت تقوای جمعی است

وی با اشاره به اینکه تقوا تنها منحصر در تقوای فردی نیست، گفت: تقوا تنها در مفهوم تقوای فردی جای نمی گیرد، بلکه یک مفهوم گسترده و جامعی است که حتی عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حتی اجتماعی را شامل می شود.


این کارشناس مسایل مذهبی گفت: این واژه در هر میدانی معنای خاص و اصطلاحی خویش را دارد که باید اهل عرصه به آن توجه کنند و در رعایت آن تلاش و جهاد کنند.


وی تصریح کرد: بی توجهی به تقوای سیاسی و اجتماعی ریشه بسیاری از نزاع ها و دعوا های سیاسی و اجتماعی است.


این استاد حوزه علمیه ادامه داد: مصونیت اجتماعی در تقویت تقوای جمعی است و اگر ما به دنبال مدینه فاضله و جامعه مطلوب انبیای الهی و ائمه اطهار هستیم، باید به مفهوم تقوا و جاری ساختن آن در فضای ایمانی جامعه اسلامی توجه جدی داشته باشیم.


حجت الاسلام زکی زاده در پایان گفت: تقوا عامل بازدارنده بسیاری از دعوا ها و مشاجرات است که تقویت آن در فضای جامعه می تواند نوید دهنده کاهش آمار جرم و جنایت در جامعه باشد./302/9701/ب1

ارسال نظرات