۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۹
کد خبر: ۴۳۱۵۸۲

آموزش ائمه جمعه و سخنران از سوی شورای همکاری خلیج فارس

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس می‌خواهند مرکزی مشترک برای آموزش سخنرانان و امامان جمعه تأسیس کنند.
شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری رسا، کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج» فارس می‌خواهند مرکزی مشترک برای آموزش سخنرانان و امامان جمعه تأسیس کنند تا با آنچه «تروریسم و افراط‌گرایی» می‌نامند، مقابله کنند.

 

روزنامه «الوطن» عربستان، به نقل از یکی از منابع خود گزارش داد این طرح در نشست هماهنگی مشترک وزرای امور اسلامی عربستان و کویت در کمیته دائمی امور اسلامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بررسی شده است.

 

پیشتر «عبدالله بن محمد آل الشیخ» رییس مجلس شورای عربستان گفته بود کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فارس از تروریسم آسیب‌های زیادی دیده‌اند و تروریسم به پدیده‌ای تبدیل شده که روز به روز بر وسعت و انتشار آن افزوده می‌شود.

 

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان در حالی خود را قربانی تروریسم در خاورمیانه می‌نامند که گزارش‌های متعددی حاکی از دست داشتن ریاض در ساماندهی و شکل دهی دیدگاه افراطی وهابی در منطقه و تأسیس گروه‌های تروریستی مانند داعش است.

 

«دیوید گاردنر» نویسنده بریتانیایی در گزارشی که در روزنامه «فایننشال تایمز»٬ منتشر شده گفته بود عربستان تلاش برای انتشار دیدگاه وهابی خود را از زمان آغاز جنگ سرد و جنگ‌هایی که به تجزیه کشورها در اروپای شرقی منجر شده آغاز کرده بود.

 

بر اساس این گزارش عربستان در آلبانی٬ کوزووو٬ بوسنی٬ مقدونیه و حتی بخشهایی از بلغارستان دست به ساخت مساجد و مدارس زده بود تا به این ترتیب فرهنگ اسلامی مسلمانان این مناطق را از گرایش‌های صوفیانه به دیدگاه وهابی تغییر دهد.

 

این نویسنده بریتانیایی معتقد است عربستان بدون شک بزرگترین مروج افراط گرایی در منطقه به شمار می‌رود./847/ب102/د

ارسال نظرات