۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۴۳۱۷۱۹
به همت اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛

کتاب اصول روابط با بیگانگان منتشر شد

کتاب اصول روابط با بیگانگان ( تفسیر سوره ممتحنه) ویژه طرح تفسیر در مساجد، هیأت مذهبی و محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان منتشر شد.
چاپ کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، کتاب اصول روابط با بیگانگان( تفسیر سوره ممتحنه) ویژه طرح تفسیر در مساجد، هیأت مذهبی و محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان منتشر شد.

 

طرح تفسیر قرآن که هر ساله در ماه مبارک رمضان توسط اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می شود، امسال پنجمین سال خود را سپری می کند و مورد استقبال زیاد اساتید تفسیر، مبلغان، ائمه جماعات ومردم قرار گرفته است.

 

طرح مذکور در راستای نهادینه سازی جامعه قرآنی و سبک زندگی اسلامی براساس توصیه ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی اجرا می شود که برای برای امسال سوره مبارکه ممتحنه انتخاب شده است واین سوره پاسخی به سؤال های جوامع اسلامی درباره کیفیت ارتباط با بیگانگان و اصول و ملاک های برخورد با آنها است.

 

کتاب حاضر براساس تفاسیر مختلف قرآن تدوین شده است، همچنین شیوه چیدمان کتاب به سبک جلسه تفسیر قرآن طراحی شده است.

 

در بخش آشنایی با کلیات سوره می خوانید:« در این بخش، اطلاعات کلی مربوط به سوره مانند زمان و مکان نزول، فضای نزول، دلیل نام گذاری، جهت سوره، بررسی شأن نزول و غیره ذکر شده است و مهمترین مطالب این بخش «جهت اصلی سوره» است که باید به طور صحیح تبیین شود. مطلب دیگری که در ذیل عنوان « انگیزه سازی» بیان شده، ضرورت پرداختن به تفسیر سوره مبارک ممتحنه است که با طرح چند سؤوال، مخاطب را تشویق به شنیدن تفسیر این سوره می کند.

 

متن و ترجمه

ابتدا متن و سپس ترجمه آیه از کتاب «ترجمه قرآن براساس تفسیر المیزان» انتخاب شده است. این ترجمه علاوه بر دقت و روانی، ترجمه ای تفسیری است و نظرات علامه طباطبایی در تفسیر آیات را لحاظ کرده است.

 

مفهوم شناسی

در این بخش ترجمه لغات، تفسیر مختصر و برخی مطالب صرفی و نحوی بیان شده است. مبلغ ابتدا باید از مفاهیم و مقاصد آیه مطلع باشد تا بتواند آیه را به درستی تفسیر کند. از این رو ضروری است قبل از پرداختن به توضیح معارف آیه و نکات تربیتی آن، با مفاهیم آیه کاملا آشنا شود و برای مخاطب تبیین کند و سپس به توضیح معارف آیه بپردازد.

 

نکته ها و پیام ها

در این بخش مهم ترین نکات تفسیر و پیام های تربیتی آیه ذکر شده است و مبلغ می تواند از این نکات برای توضیح و تفسیر آیه استفاده کند و با بهره گیری از این پیام ها، پیشاپیش متن یک جلسه تفسیری را تدوین کند و مطالب این بخش از تفاسیر گوناگون جمع آوری شده است اما غالب مطالب آن از تفسیر نور، راهنما و قرآن مهر می باشد، لذا به منابع هر پیام ارجاع داده نشده است چون در صورت ارجاع، حجم پاورقی ها فراوان و ملال آور است./934/202/ب3

ارسال نظرات