۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۴۳۱۷۵۱
قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

ناهماهنگی بین دستگاه‌ها در مسائل زیست‌محیطی ظلم مضاعف به محیط زیست است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه متأسفانه بسیاری اوقات در مسائل زیست‌محیطی بین دستگاه و مسؤولان مختلف ناهماهنگی وجود دارد، گفت: ناهماهنگی و متحد نبودن دستگاه‌ها در مسائل زیست‌محیطی، ظلم مضاعف به محیط زیست است.
حجت الاسلام یعقوبی - دیدار با مدیرکل و مسؤولان محیط زیست خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، قائم‌مقام نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در دیدار با مدیرکل و مسؤولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، با اشاره به اهمیت و جایگاه محیط زیست در مکتب اسلام، اظهار کرد: آنچه از قرآن و آموزه‌های دینی برمی‌آید این است که خداوند این عالم را آفریده و در خدمت ما قرار داده تا از آن استفاده بهینه کنیم.

 

وی با بیان اینکه تعبیر قرآن در این زمینه مسخر و رام بودن عالم هستی در دست بشر است، افزود: بر این اساس باید عالم و محیط زیست را در راستای آبادانی زندگی و کمال و رشد انسانی قرار دهیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با اشاره به اینکه هر چیزی که مخرب طبیعت باشد مورد تأیید اسلام نیست، اضافه کرد: بر اساس آموزه‌های قرآنی ما باید عالم هستی را تسخیر و رام کنیم اما متأسفانه ما انسان‌ها گاهی به جای تسخیر عالم هستی، آن را تخریب می‌کنیم و به جای اینکه از طبیعت استفاده‌ درست داشته باشیم تیشه به ریشه آن می‌زنیم، در حالی که تیشه به ریشه درخت، درواقع تیشه به ریشه خودمان است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با تأکید بر اینکه نباید طبیعت را از زیبایی‌های آن خالی کنیم، گفت: قرآن می‌گوید عالم حساب و کتاب داشته و خداوند همه موجودات را زیبا و دارای اثر و ثمر آفریده است.

 

وی با بیان اینکه عالم هستی شعور دارد هرچند که شاید انسان‌ها آن را درک نکنند، تصریح کرد: گاهی انسان که خود را اشرف مخلوقات می‌داند در مسیر چرخه طبیعت کندی و انحراف ایجاد می‌کند و آنگاه زندگی‌های ما دچار آفات می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با اشاره به استفاده بیش از حد از کیسه‌های پلاستیکی در کشور، اظهار کرد: استفاده زیاد از کیسه‌های پلاستیکی فرهنگ وارداتی غرب است در حالی که در سنت دیرینه ایرانیان استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای از گذشته‌های دور وجود داشته است.

 

وی با بیان اینکه ما با استفاده زیاد از پلاستیک، طبیعت را به هم می‌زنیم، ادامه داد: در طبیعت هیچ چیز اضافی نبوده و هر چیزی در جای خود نیک است اما گاهی انسان‌ها تعادل و زیبایی طبیعت را به هم می‌زنند.

 

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه محیط زیست حوزه گسترده‌ای بوده و از تخریب عرصه‌های زیست‌محیطی و حیات وحش تا آلودگی‌های صوتی و آلودگی کارخانه‌ها را شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس باید پذیرفت کار حفاظت از محیط زیست دشوار است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی در ادامه با بیان اینکه متأسفانه بسیاری اوقات در مسائل زیست‌محیطی بین دستگاه و مسؤولان مختلف ناهماهنگی وجود دارد، افزود: ناهماهنگی و متحد نبودن دستگاه‌ها در مسائل زیست‌محیطی، ظلم مضاعف به محیط زیست است.

 

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه در قضیه ساخت و فعالیت کارخانه کمپوست بجنورد، می‌بایست ابتدا برای جانمایی این کارخانه کار کارشناسی زیست‌محیطی صورت می‌گرفت نه اینکه بعد از گذشت چند سال از ساخت کارخانه و بهره‌برداری از آن، هنوز بحث بر سر جابجایی این کارخانه ادامه دارد.

 

سید علی‌اصغر مطهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان شمالی نیز در این دیدار گزارشی از وضعیت زیست‌محیطی استان و برنامه‌های این اداره کل در سال جاری ارائه داد./9314/202/ب3

ارسال نظرات