۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۷
کد خبر: ۴۳۱۸۷۳
پای درس استاد مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی؛

تبیین اثرات دفعی و رفعی استغفار

نخستین دعای هر کس در هنگام افطار باید تطهیر خودش باشد؛ چرا که زمانی که مطهر شد، طبق وعده الهی آن چه بخواهد مستجاب می شود؛ بنده با استغفار در ماه مبارک رمضان به سوی رب صعود می کند که همان وحی مدون را می رساند.
آیت الله آقا مجتبی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برنامه حقیقت بندگی هر شب در ماه مبارک رمضان از رادیو معارف با موضوع توصیه های عرفانی از حضرت آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره) درباره دعا و نیایش و آثار معنوی آن پخش می شود که گزیده مباحث آن برای علاقه مندان منتشر می شود.

 

اگر انسان ادعیه ای که ائمه(ع) دستور می دهند، را بخواند حتما اثرش بیشتر از این است که بخواهد خودش کاری را ابداع کند و انجام دهد؛ ادعیه ماه مبارک رمضان نیز تأثیر مضاعفی داشته و هر خواسته ای که داشته باشیم در این ادعیه وجود دارد.

 

اینکه یک نفر دعای «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور» را بخواند و دیگران «الهی آمین» بگویند که فایده ندارد؛ این دعا این گونه وارد شده است که باید حتما خوانده شود؛ البته برخی دعاها به این گونه است که یک نفر بخواند و بقیه آمین بگویند، اما این دعای رمضان باید حتما خوانده شود.

 

وجود پیامبر اکرم(ص) این اثر را در قوم دارد که تا زمانی ایشان در آن قوم هستند، عذاب بر آن ها وارد نمی شود؛ همچنین تا زمانی که مردم دعا و استغفار می کنند، باز هم عذاب نازل نمی شود؛ دفع ضرر از نظر قرآن کریم از جذب منفعت برتر است و از نظر عقلی نیز به همین گونه است.

 

این که کسی موجب ضرر نشود، دفع ضرر  است و دفع و رفع ضرر بر جذب مفعت اولی است؛ استغفار یک نقش دفعی و یک نقش رفعی دارد؛ یعنی افزون بر این که بلای وارد شده را دفع می کند، از سوی دیگر هم جلوگیری می کند از این که ضرری متوجه کسی شود.

 

پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که بهترین دعاها استغفار است؛ امام صادق(ع) می فرمایند که جامع ترین دعا که هم دافع و هم رافع باشد، استغفار است؛ لذا در مواقع حساس اولیای الهی ابتدا شروع به استغفار می کردند و دستور به این کار می دادند.

 

امام صادق(ع) به مکه مکرمه مشرف شده بودند و خطاب به خداوند متعال می فرمایند که این بنده حقیر از تو می خواهد تا گناهانش بیامرزی؛ در این روایت هم می بینیم که نخستین سخن امام صادق(ع) با خداوند متعال استغفار است.

 

در روایات بسیار آمده که ابتدا استغفار کنید و بیماری های خود را برطرف کنید، سپس به دعا و استغاثه حاجت بپردازید؛ تطهیر روح نقش بسزایی در اجابت دعا دارد؛ استغفار به حدی بزرگ است که حتی مانع ورود و سلطه شیطان به انسان می شود؛ اگر روحی تطهیر شده باشد، دعایش زودتر به اجابت می‏رسد.

 

از امام صادق(ع) روایت شده است که در هر شب از ماه مبارک رمضان در هنگام افطار، 70 هزار هزار نفر از آتش جهنم نجات پیدا می کنند؛ همچنین روایت دیگری آمده است که ماه مبارک رمضان که به شب جمعه و روز جمعه می رسد، در هر ساعت هزار هزار نفر از آتش جهنم نجات می یابند؛ این روایات عظمت ماه مبارک رمضان را در رابطه با درخواست های عبد از پروردگارش می رساند که بنده ها تطهیر می شوند.

 

اولین دعای هر کس در هنگام افطار باید تطهیر خودش باشد؛ چرا که زمانی که مطهر شد، طبق وعده الهی آن چه بخواهد مستجاب می شود؛ بنده با استغفار در ماه مبارک رمضان به سوی رب صعود می کند که همان وحی مدون را می رساند./840/پ202/ی

ارسال نظرات