۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۴۳۲۲۳۷
نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

زمین دنیاطلبان را در خود فرو می برد/ دنیاطلبی بزرگ ترین خسران بشریت

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان این که زمین آدم‌هایی که به دنبال دنیا هستند را در خودش فرو می‌برد، گفت: یک نگاه وجود دارد که معتقد است زمین بر مبنای مأموریت الهی، یا اعمال قدرت خدا از سوی فرشته عذاب آدم‌ها را در خودش فرو می‌برد، این در حقیقت یکی از عذاب‌های خدای متعال است و موارد متعددی هم در طول تاریخ به وجود آمده است
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین عصر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل (ع) برگزار شد گفت: صاحب کشف الاسرار گفته است: «تَمُور» به معنای دور زدن و به حرکت درآمدن است و وقتی خداوند آن‌ها را در زمین فرو می‌برد، زمین را به حرکت در می‌آورد تا این‌که آن‌ها را بیشتر غرق کند و زمین در بالای سر آن‌ها قرار بگیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه ابراز کرد: «تَمُور» همانند موج است و به حالتی اطلاق می‌شود که تزلزل و تحرک دارد تا این‌که آدمی که غرق شده و در زمین فرو رفته، بیشتر فرو برود و راه نجاتی را نیابد؛ همانند کسی که در باتلاق افتاده و هر چه دست و پای بیشتری می‌زند، زودتر در باتلاق فرو می‌رود.

 

خطیب جمعه قزوین در ادامه با اشاره به آیه 16 سوره مبارکه ملک، افزود: خدای متعال به مشرکان و مجرمان فرموده: «أَأَمِنْتُمْ مَنْ فِی السَّمَاءِ أَنْ یَخْسِفَ بِکُمُ الْأَرْضَ فَإِذَا هِیَ تَمُورُ» یعنی: آیا خود را از عذاب کسی که حاکم بر آسمان است در امان می‌دانید اگر دستور دهد زمین بشکافد و شما را فرو برد و پس از فرو بردن شما، دائما به لرزش خود ادامه دهد.

 

این کارشناس دینی اضافه کرد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان نظر شیخ طبرسی را بیان کرده و فرموده این نظر هیچ اشکالی ندارد و نظر درستی است اما با ظاهر آیه همخوانی ندارد و خودشان می‌فرمایند: منظور از «مَنْ فِی السَّمَاءِ» فرشتگان عذابی هستند که خداوند به آن‌ها مأموریت داده است.

 

این کارشناس حوزوی بیان کرد: این‌که خدای متعال می‌فرماید: «مَنْ فِی السَّمَاءِ» یعنی کسی که در آسمان‌ها است،  در عقیده ما خدای متعال در جهت خاصی قرار نگرفته و در همه‌ جا حضور دارد و این‌که خداوند گفته «مَنْ فِی السَّمَاءِ» به این معناست که مشرکانی که خیال می‌کنند خداوند بالاست، همان خدا این بلا را بر سرشان خواهد آورد.

 

این کارشناس اخلاق با بیان این‌که با توجه به این آیه، زمین آدم‌هایی که به دنبال دنیا هستند را در خودش فرو می‌برد، افزود: یک نگاه وجود دارد که معتقد است زمین بر مبنای مأموریت الهی، یا اعمال قدرت خدا از سوی فرشته عذاب آدم‌ها را در خودش فرو می‌برد، این بیان سمبلیک و شاعرانه نیست و در حقیقت یکی از عذاب‌های خدای متعال همین است و موارد متعددی هم در طول تاریخ به وجود آمده است.

 

این کارشناس فرهنگی بیان کرد: شیخ طبرسی در تفسیر مجمع‌البیان فرموده‌اند: مَنْ فِی السَّمَاءِ یعنی آن اگر خدایی که عزت، سلطنت، امر و نهی او بالای سر ما قرار دارد (و بر ما حاکم است) و ما نمی‌توانیم از تحت امر، فرمان، حکومت و احاطه‌اش خارج شویم، شما را در زمین فرو برد چه می‌کنید.

 

روزی که خداوند اراده کند، همان اتفاق‌ها خواهند افتاد و همان عذاب‌ها نازل خواهند شد

وی در ادامه با اشاره به اهمیت برخی از حوادث و عذاب‌های الهی که در قرآن آمده اشاره و اظهار کرد: وقتی خدای متعال از این حوادث تاریخیِ منصوبِ به خودش نقل می‌کند، جوری بیان می‌کند که هر روزی که خداوند اراده کند، همان اتفاق‌ها خواهند افتاد و همان عذاب‌ها نازل خواهند شد.

 

زمین ممکن است بر اساس عذاب الهی اهلش را فرو بلعد

امام‌جمعه قزوین تأکید کرد: بنابراین باید به این معنا که زمین ممکن است بر اساس عذاب الهی اهلش را فرو بلعد، به‌ عنوان یکی از معجزات قرآنی و از حوادث مورد تأیید قرآن نگاه کرد و خداوند هم پیش‌بینی می‌کند که چه بسا ممکن است برای دیگران نیز چنین اتفاقی رخ دهد.

 

این کارشناس دینی اظهار کرد: از آیه 16 سوره ملک می‌توانیم این استنباط را داشته باشیم که اگر انسان خودش را به زمین، جاذبه‌های زمینی و تعلقات مربوط به دنیا بسپارد، به مرور زمان غرقِ در آن‌ها می‌شود و خداوند هم فرموده آن‌هایی که همه چیزشان در زندگی دنیایی خلاصه و گم می‌شود، وقتی قیامت به پا می‌شود چیزی برای ارائه ندارد و چنین انسانی خسارتمندترین انسان‌ها است.

 

وی در ادامه تصریح کرد: آن‌هایی که تمام داشته‌هایشان در دنیا خلاصه می‌شود، تا زمانی که در این عالم زندگی می‌کنند خیال می‌کنند از همه بالاتر، موفق‌تر و جلوتر هستند اما نمی‌دانند که تمام داشته‌هایشان در روز قیامت محو و نابود شده و هیچ‌گاه به کارشان نمی‌آید .

 

این مفسر قرآن کریم برای تشریح بیشتر این مبحث به آیات 76 تا 84 سوره قصص هم اشاره و خاطرنشان کرد: در آیه 76، خداوند فرموده: «إِنَّ قَارُونَ کَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَی فَبَغَی عَلَیْهِمْ وَآتَیْنَاهُ مِنَ الْکُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِی الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ» یعنی قارون از قوم موسی بود اما بر آنها ستم کرد، ما آنقدر از گنج‌ها به او داده بودیم که حمل صندوق‌های آن برای یک گروه زورمند مشکل بود، به خاطر بیاور هنگامی را که قومش به او گفتند: این همه شادی مغرورانه مکن که خداوند شادی کنندگانِ مغرور و فخر فروشان را دوست نمی‌دارد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: خدای متعال در سوره قصص نمونه‌ای را از آنچه که در آیه 16 سوره ملک برای ما بیان کرده، نشان می‌دهد و می‌فرماید خدای متعال کسانی را که تخلف کنند این‌گونه کیفر می‌دهد.

 

وی بیان کرد: خدای متعال فرموده: «وَابْتَغِ فِیمَا آتَاکَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِیبَکَ مِنَ الدُّنْیَا وَأَحْسِنْ کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ» یعنی «و در آنچه خدا به تو داده سرای آخرت را جستجو کن و همانگونه که خدا به تو نیکی کرده است نیکی کن و هرگز فساد در زمین نکن زیرا خدا مفسدان را دوست ندارد.» آدم اگر از خدا دور شود از امکاناتی که در اختیار دارد به‌جای این‌که آن‌ها را برای خدمت به بندگان و دین خدا به‌کار بگیرد، صرف ترویج فساد می‌کند.

 

این استاد اخلاق یادآور شد: این‌که امام خمینی (ره) صف‌بندی کردند و آن را به ‌صف مستکبران و صف مستضعفان تقسیم کردند، حقیقتی قرآنی است؛ خداوند می‌خواهد صف مستکبران از مستضعفان مشخص باشد و حال اگر مستضعفان ضعیف و تعدادشان هم قلیل بود، مشیت خدا بر پیروزی این جبهه و شکست دشمنان خداست.

 

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: هیچ‌گاه صف مستضعفان و قدرت اسلام مانند امروز بالا نبوده اما همان موقع هایی که ضعف بوده و موسی و برادرش هارون تنها بوده‌اند، اما خداوند بر حفظ صف بین مستکبران و مستضعفان تأکید و اصرار داشته است.

 

وی در این باره افزود: تأکید و اصرار خدای متعال بر حفظ صف مستکبران و مستضعفان نشان می‌دهد که نباید دشمن را دوست بدانیم، آدرس را گم نکنیم و بدانیم که اگر یک نفر هم باشیم و در این مسیر استوار باشیم، به آنچه که موسی (ع) و نوح (ع) رسیدند، دست پیدا خواهیم کرد و قطعاً حق پیروز و مقابل حق هر چه هست نابود خواهد شد.

 

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه 79 سوره قصص هم فرموده «فَخَرَجَ عَلَی قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ قَالَ الَّذِینَ یُرِیدُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا یَا لَیْتَ لَنَا مِثْلَ مَا أُوتِیَ قَارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ» یعنی «(قارون) با تمام زینت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها که طالب حیات دنیا بودند گفتند: ای کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم! به راستی که او بهره عظیمی دارد!»، قارون به‌جای این‌که قلبش منعطف باشد، از موعظه اثر بپذیرد و متحول شود، این مسیر اشتباه را انتخاب کرد و دچار انحراف و گمراهی شد.

 

امام‌جمعه قزوین بیان کرد: این حقیقت از محکمات قرآن است و همه مؤمنان باید با جدیت از آن پیروی کنند و هیچ‌گاه اصل و اساس خدای متعال و محکمات دین را رها نکنند و به سراغ متشابهات نروند.

 

این کارشناس دینی تأکید کرد: این‌که خداند فرموده «وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ» یعنی در جستجوی فساد نباشید، کاری که مستکبران انجام می‌دهند تنها فساد کردن نیست، آن‌ها تکنولوژی، علم، قدرت، دانش، رسانه و همه امکانات را به‌کار گرفته‌اند برای این‌که فساد را رواج و توسعه دهند.

 

وی یادآور شد: خدای متعال در آیه 78 فرموده «قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَی عِلْمٍ عِنْدِی أَوَلَمْ یَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَکَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَکْثَرُ جَمْعًا وَلَا یُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ» یعنی «(قارون) گفت: این ثروت را به وسیله دانشی که نزد من است به‌دست آوردهام، آیا او نمی‌دانست خداوند اقوامی را قبل از او هلاک کرد که از او نیرومندتر و جمعیت‌شان هم بیشتر بود؟! (و هنگامی که عذاب الهی فرا رسد) مجرمان از گناهانشان سؤال نمی‌شوندو مجالی برای عذرخواهی آنان نیست.

این استاد حوزوی بیان کرد : هر کسی لیاقت آخرت اندیشی ندارد و نمی‌تواند به فکر قیامت خود باشد، تنها افراد خاصی به این جایگاه دست پیدا می‌کنند و کسانی که در زمین به دنبال قدرت‌طلبی، برتری‌جویی و سیطره بر بندگان خدا نیستند به این جایگاه دست پیدا می‌کنند و در آخرت سعادت‌مند می‌شوند.

 

وی با اشاره به آیه «وَقَالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَیْرٌ لِمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ»، ادامه داد: آن‌هایی که چشمشان را زندگی دنیا پر کرده، گفتند ای کاش ما هم مثل قارون صاحب ثروت و قدرت بودیم، آن‌ها افسوس خوردند و همه همشان زندگی دنیایی بود در حالی که تنها پاداشی که از سوی خدا به انسان می‌رسد ماندگار و ارزشمند است؛ خداوند فرمود: «فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ فَمَا کَانَ لَهُ مِنْ فِئَةٍ یَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا کَانَ مِنَ الْمُنْتَصِرِینَ» یعنی «سپس ما، او و خانهاش را در زمین فرو بردیم، و گروهی نداشت که او را در برابر عذاب الهی یاری کنند، و خود نیز نمی‌توانست خویشتن را یاری دهد»، یکی از معانی صابران عبادت‌کنندگان و روزه‌داران هستند و آن‌هایی که در جهاد شرکت می‌کنند که نمونه آن‌ها خانواده‌های شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم هستند.

 

این استاد حوزوی در ادامه ابراز کرد: در آیه 82 آمده: «وَأَصْبَحَ الَّذِینَ تَمَنَّوْا مَکَانَهُ بِالْأَمْسِ یَقُولُونَ وَیْکَأَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَیَقْدِرُ لَوْلَا أَنْ مَنَّ اللَّهُ عَلَیْنَا لَخَسَفَ بِنَا وَیْکَأَنَّهُ لَا یُفْلِحُ الْکَافِرُونَ» یعنی «آنها که دیروز آرزو می‌کردند به جای او باشند (هنگامی که این صحنه را دیدند) گفتند: وای بر ما گوئی خدا روزی را بر هر کسی از بندگانش بخواهد گسترش می‌دهد، یا تنگ می‌گیرد، اگر خدا بر ما منت ننهاده بود ما را نیز به قعر زمین فرو می‌برد! ای وای گوئی کافران هرگز رستگار نمی‌شوند

 

این کارشناس دینی با اشاره به آیات 83، 84 و 85 سوره قصص، اضافه کرد: اگر خداوند به مصلحت خود عمل نمی‌کرد و آرزوهای ما را برآورده می‌کرد ما هم همانند قارون در زمین فرورفته بودیم و معلوم می‌شود که کافران هرگز رستگار نمی‌شوند و کفر، نفاق و بی‌دینی سعادت و رستگاری به همراه نمی‌آورد.

 

وی در پایان گفت: این‌که خدای متعال فرموده «مجرمان از گناهانشان سؤال نمی‌شوند» به معنای آن است که جرم مجرمان آن‌قدر سنگین است که سؤالی از آن‌ها نمی‌شود و آن‌ها را مستقیم راهی جهنم می‌کنند./955/201/ب2

ارسال نظرات